زمان ثبت نام دوباره نهضت ملی مسکن اعلام شد

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در جریان نشست خبری معاونان حوزه مسکن با موضوع ارایه عملکرد یکساله، در آستانه هفته دولت، در خصوص میزان حفظ و ایجاد اشتغال در طرح نهضت ملی مسکن و آغاز دوره ثبت نام جدید متقاضیان در بعضی از مناطق توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش تحریریه، محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در جریان نشست خبری حوزه مسکن وزارت راه و شهرسازی در راستای ارائه عملکرد یکساله این حوزه در آستانه هفته دولت با بیان اینکه هیچ سبدی به اندازه مسکن در زندگی افراد و خانوارها نقشی ندارد،‌گفت: مسائلی از جمله قیمت تمام شده و افزایش قیمت‌هایی که در حوزه زمین و وجود مازاد اقتصادی در حوزه مسکن سبب شد قیمت تمام شده مسکن از توان خانوارها فاصله گیرد.

وی با تاکید بر اینکه دولت و مجلس شورای اسلامی با جدیت به این موضوع ورود کرده‌اند، عنوان کرد: در این راستا تصویب قانون جهش تولید مسکن در سال ۱۴۰۰ و ابلاغ آن تکمیل شد و بسترسازی مطلوب تری نسبت به گذشته برای فعال شدن حوزه های مسکن صورت گرفت.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اقدامات انجام شده از اوایل مهرماه سال ۱۴۰۰ تا کنون را اعلام کرد و گفت: در گام اول پس از ابلاغ قانون جهش مسکن، در کمتر از ۲۰ روز نیازسنجی کل کشور به میزان بیش از یکهزار و ۴۰۰ شهر انجام و برای تامین زمین به استان‌ها ابلاغ شد.

محمودزاده یکی از نکات مهم طرح جدید نهضت ملی مسکن را تراکم جمعیتی خواند و اظهار کرد:‌ سعی شد در شهرهایی که امکان تامین زمین وجود دارد، تراکم در حد تراکم موجود شهری یا حتی پایین‌تر باشد تا هموطنان بتوانند از شرایط سکونتی و زیستی منطبق با فرهنگ آن شهر برخوردار باشند.

وی افزود: تمام ساختارهای تامین مالی پروژه که تسهیلات بانکی از آورده متقاضیان و طرح تامین مالی پروژه با کمک دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه تامین شد و درحال حاضر مراحل خود را طی می‌کند تا این پروژه به نتیجه برسد.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه وقتی صحبت از چهار میلیون واحد مسکونی می‌شود، یعنی ارزش اقتصادی این پروژه بیش از چهار هزار همت است،‌ خاطرنشان کرد:‌ هیچ رقیبی برای حوزه مسکن در زمینه اقتصاد وجود ندارد تا این حجم اقتصادی را در جهت تولید مصرف کند.

محمودزاده با تاکید براینکه وقتی صحبت از چهار هزار همت می‌شود،‌ حدود هفتاد درصد قیمت مصالح ساختمانی است،‌ تصریح کرد:‌ میزان اشتغالزایی و ایجاد کار در زمنیه صنعت نیز مد نظر است که از این میزان قریب به ۳۰ درصد مرتبط با خدمات مربوطه در حوزه ساختمان است.

حفظ و ایجاد بیش از هشت میلیون اشتغال در طرح نهضت ملی مسکن

وی ادامه داد: در خصوص تعداد اشتغالی که در حوزه مسکن حفظ و ایجاد شده است، براساس آمارها هر واحد مسکونی یک شغل مستقیم و ۱.۱ شغل غیر مستقیم ایجاد می‌کند که این میزان به تعداد سقف چهارساله، ۸.۸ میلیون اشتغال را حفظ یا ایجاد می‌کند.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی وزنه اقتصادی این طرح، اشتغال، و رضایتمندی اجتماعی و تشکیل و تداوم خانوار را از جمله موضوعاتی خواند که باید به آن‌ها به صورت ویژه توجه شود و گفت:‌ اگر به این موضوعات دقت کنیم، قابل درک است که چرا مسکن موضوع اول دولت است.

محمودزاده طرح نهضت ملی مسکن را شامل شش راهبرد خواند و اظهار کرد: در راهبرد اول سیاست‌گذاری برای افزایش ساخت وساز بخش خصوصی مطرح شده است که بخش خصوصی سالانه بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار واحد پروانه ساخت دریافت می‌کنند و مجوزی دریافت کردیم تا برای بخش خصوصی تسهیلات ساخت ارائه شود.

وی اظهار کرد: این تسهیلات بدون خرید اوراق و بدون سپرده‌گذاری خواهد بود که این امر سبب شده طی چندماه اخیر بیش از ۳۳۵ هزار متقاضی خودمالک در سامانه ثبت نام کنند.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مراحل انجام پروژه‌ها و مراحل اداری آن‌ها به صورت الکترونیکی و بدون مراجعه حضوری انجام می‌شود.

ثبت رکورد جدید تعداد تراکنش صادره در سال جاری

محمودزاده خاطرنشان کرد: در پنج ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱،‌ بالغ بر ۳۳۵ هزار واحد بود که اگر این پذیرش تا پایان سال جاری انجام شود، در سال جاری تعداد تراکنش صادره می‌تواند رکورد جدیدی را به ثبت برساند.

وی تصریح کرد: این میزان واحد مذکور،‌ در بیش از ۳۵ هزار پروژه انجام شده است که این امر بیانگر آن است ساخت و سازهای عمومی شهری پروژه‌های انبوه‌سازی و شهرک‌سازی نیست و اغلب پروژه‌های خرد است.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی راهبرد دوم را افزایش ساخت و ساخت در بافت فرسوده شهری برشمرد و گفت: ١۵ درصد کل طرح نهضت ملی را وارد بافت فرسوده کرده‌ایم تا تولید مسکن و احیای بافت فرسوده همزمان صورت گیرد و برای این موضوع علاوه بر امتیازاتی که در گذشته برای بافت فرسوده وجود داشت، امتیازاتی را در نظر گرفته‌ایم و از منابع صندوق با پیشنهاد وزارتخانه تخفیف‌هایی داده می‌شود.

به گفته محمودزاده راهبرد سوم، ساخت ساز برای دهک‌های اول تا سوم است که حدود ۵٢٠ هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی شناسایی شده‌اند و حدود ۱۶۰ هزار واحد روستایی و ۳۶۰ هزار واحد شهری است که تمام آن‌ها شناسایی شدند و برای آنها برنامه‌ریزی لازم انجام شده است و براساس برنامه به گونه ای که این دهک‌ها حداقل آورده را داشته باشند،‌ با آورده کمتر صاحب واحد مسکونی شوند.

پرداخت کمترین سود بانکی برای دهک‌های اول تا سوم

وی با تاکید بر اینکه طرح نهضت ملی مسکن تنها طرح حمایتی است که هم از نظر مبلغ تسهیلات، هم یارانه تسهیلات و درصد تسهیلات برای دهک‌های متفاوت، تفاوت دارد، گفت: در تمامی طرح‌های حمایتی قبل یک سقف وام،‌ یک درصد سود و میزان وام ثابت را شاهد بودیم اما در طرح نهضت ملی مسکن کاملا مبتنی بر توان خانوار است و دهک‌ها مورد مطالعه قرار گرفتند، قدرت پس‌انداز و وام‌دهی بررسی شده است و براساس آن یک مطالعه و پروژه طراحی شده است؛ لذا دهک اول تا سوم کمترین سود بانکی را پرداخت می‌کنند.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه دهک‌های پنجم تا ششم با حمایت نسبی دولت پیش می‌روند، عنوان کرد:‌ راهبرد پنجم مسکن روستایی و راهبرد ششم بحث اجاره‌داری حرفه‌ای است که اقدامات انجام شده در طرح نهضت ملی مسکن در حول این شش راهبرد است.

محمودزاده با بیان اینکه تا امروز حدود ۵.۶ میلیون نفر برای واحدهای نهضت ملی مسکن در سامانه طرح‌های حمایتی وزارت راه و شهرسازی ثبت نام کرده‌اند،‌ اعلام کرد: از این تعداد بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار متقاضی حائز شرایط و فعال هستند که مدارک خود را بارگذاری کرده‌اند.

وی افزود:‌ تعداد پروژه‌های در حال ساخت حدود ۵۷۶ هزار واحد در مسکن شهری است و ۱۸۲ هزار واحد مسکن روستایی و ۳۳۵ هزار واحد مسکن خودمالک است و قریب به ۴۲۰ هزار واحد پروژه‌هایی هستند که عملیات اجرایی آن‌ها آغاز شده است.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی برای حدود ۱.۵ میلیون واحد مسکونی نهضت ملی مسکن تامین زمین انجام شده است،‌ خاطرنشان کرد: در هفته آینده همزمان با هفته دولت در برخی از شهرهایی که زمین دارند، فراهم می‌شود.

پایان/

۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
کد خبر: 21223

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =