فرشاد مومنی: باید بانک های خصوصی را ملی کنیم| از کره جنوبی یاد بگیریم

این اقتصاددان نهادگرا در سخنانی تحلیل گفت که باید برای نجات اقتصاد ایران، بانک های خصوصی را ملی کنیم.

به گزارش تحریریه، دکتر فرشاد مومنی با اشاره به تاراج منابع ملی و اقتصاد کشور توسط بانکهای خصوصی گفت که هیچ راهی جز ملی کردن بانک های خصوصی وجود ندارد؛ در کُره جنوبی هم بانک های خصوصی را ملی کردند.

فرشاد مومنی تاکید کرد: جرم های کوچک با خشن ترین برخوردها مواجه می شود، اما بی قانونی های فاجعه ساز بانکهای خصوصی نادیده گرفته می شود! داراییهای پولی و دارایی های مالی در ایران مهم ترین کانون نابرابری های ناموجه و مهم ترین عامل بازتولید نابرابری های ناموجه در اقتصاد سیاسی کنونی است.

مومنی با صراحت گفت: نظام تصمیم گیری های اساسی کشور را فرا می خوانم که هر چه زودتر راجع به این مسئله یک فکر عاجل کنند. من به سهم خود طی دوره زمانی انتشار گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس در اردیبهشت ماه سال 1400 تا امروز بیش از سی بار نظام تصمیم گیری های اساسی کشور را به دعوت به مطالعه این گزارش رسمی کرده ام.

فرشاد مومنی: نظام تصمیم گیری های اساسی کشور را فرا می خوانم که هر چه زودتر راجع به این مسئله یک فکر عاجل کنند.

وی ادامه داد، در این گزارش گفته شده به ازای هر یک واحد نقدینگی که از ناحیه حکومت ایجاد می شود بانک های خصوصی نزدیک به هفت واحد نقدینگی منتشر می کنند! پس اگر دیدید کسانی گفتند کسری بودجه مشکل اصلی است، یک جورهایی در راستای منافع این الیگارشی ضدتوسعه ای که تحت عنوان بانک های خصوصی شکل گرفته عمل می کنند.

این اقتصاددان نهادگرا افزود: این ماجرا کانون اصلی بهم زدن همه تعادل های اقتصادی- اجتماعی در ایران شده است.

اگر در خانه کس است همین یک حرف بس است اما داده مهم دیگری وجود دارد که می گوید 85 درصد نقدینگی ما سپرده است که از این مقدار 74 درصدش متعلق به یک درصد از سپرده گذاران است!

فرشاد مومنی در پایان گفت: این نابرابری با این ابعاد وحشتناک در هیچ عرصه دیگری از حیات جمعی کنونی ایرانیان مشاهده نمی شود. راهی جز برچیدن بانک های خصوصی تا زمانی که آن توان نظارتی به دست بیاید وجود ندارد.

پایان/

۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵
کد خبر: 21384

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رضایی US ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      0 0
      از زمان مصدق تا حالا چیزی ملی نشده، اگر مصدق زنده بود کمونیست می نامینندش