تصمیم ایران و روسیه برای تاسیس کارتل گازی

یادداشت تفاهم میان شرکت گاز پروم روسیه و شرکت ملی نفت ایران، نقطه آغازی برای حرکت مسکو و تهران برای تاسیس کارتل جهانی صادر کنندگان گازی و به دست گرفتن کلید قدرت در زمینه انرژی طی ۱۰ تا ۲۰ سال‌آینده خواهد بود.

به گزارش تحریریه، روزنامه «صوت العراق» نوشت، ایران و روسیه با آرامش برای تاسیس کارتل جهانی صادر کنندگان گاز مانند سازمان کشورهای صادر کننده نفت «اوپک» حرکت می کنند. ناظران معتقدند یادداشت تفاهم بیش از 40 میلیارد دلاری که در ماه گذشته میان شرکت گاز پروم روسیه و شرکت ملی نفت ایران به امضا رسیده است نقطه آغازی برای حرکت ایران و روسیه برای اجرای طرح بلند مدت آنها در این کارتل است. آنها تمایل دارند که قطر هم به عنوان سومین قطب جهانی گاز به اوپک گازی ملحق شود.

به نوشته روزنامه صوت العراق، روسیه با داشتن ذخایر گازی حدود 48 ترلیون متر مکعب رتبه نخست جهان را دارد. ایران هم با داشتن حدود 34 ترلیون متر مکعب در رتبه دوم قرار دارد و این موضوع سبب می شود که آن دو بتوانند طرح خود را به آسانی اجرایی سازند و با هماهنگی بالای خود در سال های آینده قیمت گاز را مشخص کنند. ائتلاف روسی – ایرانی در جدیدترین یادداشت تفاهم چند بُعدی خود می خواهند عناصر اصلی را در شبکه تامین گاز جهانی در کنترل داشته باشند.

تصمیم ایران و روسیه برای تاسیس کارتل گازی

روزنامه صوت العراق نوشت: «حمید حسینی» رئیس هیات‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی گفت پس از امضای یادداشت تفاهم میان گاز پروم و شرکت ملی نفت ایران، روس ها به این نتیجه رسیده اند مصرف گاز در جهان رو به افزایش است و تقاضا برای مصرف گاز طبیعی مایع بیشتر می شود و آنها به تنهایی توانایی تامین نیاز بازار را نخواهد داشت. از این رو، ایران و روسیه رقابتی با یکدیگر نخواهند داشت.

ائتلاف روسی – ایرانی در جدیدترین یادداشت تفاهم چند بُعدی خود سعی دارد تامین گاز جهانی در کنترل داشته باشند.

«سایمون واتکینز» کارشناس پایگاه خبری «اویل‌پرایس» در بررسی یادداشت تفاهم میان گاز پروم و شرکت ملی نفت ایران خاطرنشان ساخت که این یادداشت تفاهم متکی به 4 عنصر اصلی برای تاسیس اوپک گازی است. یکی از این عناصر آن است که غول گازی تحت‌حمایت دولت روسیه متعهد شده کمک کامل خود را به شرکت ملی نفت ایران در سرمایه گذاری ۱۰ ‌میلیارد دلاری برای میادین گازی کیش و پارس‌شمالی را با هدف تولید بیش از ۱۰‌میلیون مترمکعب گاز در هر دو میدان انجام دهد.

عنصر دوم آن است که گازپروم به‌طور کامل به پروژه ۱۵‌ میلیارد دلاری برای افزایش فشار در میدان گازی بزرگ پارس‌جنوبی در مرز دریایی ایران و قطر کمک خواهد کرد. عنصر سوم این است که گازپروم در تکمیل پروژه‌های مختلف گاز طبیعی مایع و ساخت خطوط لوله صادرات گاز کمک خواهد کرد. عنصر چهارم این است که روسیه همه فرصت‌ها را برای تشویق دیگر قدرت‌های بزرگ گازی در خاورمیانه برای پیوستن به گسترش تدریجی کارتل «اوپک‌گازی» بررسی خواهد کرد.

Campo de gas Irán

این تحلیلگر اعتقاد دارد گاز به‌طور عمده به‌عنوان محصول بهینه در گذر از سوخت‌های فسیلی به انرژی‌های تجدیدپذیر در نظر گرفته می‌شود، از این رو، کنترل هرچه بیشتر جریان جهانی آن کلید قدرت مبتنی بر انرژی در ۱۰ تا ۲۰ سال‌آینده خواهد بود. این امر در مقیاس کوچک‌تر در کنترل روسیه بر اروپا از طریق عرضه گاز این کشور دیده می‌شود.‌

قطر مهمترین کاندید برای پیوستن به کارتل گازی ایران و روسیه است.

به نوشته روزنامه صوت العراق، ائتلاف روسیه و ایران بر دستیابی به حمایت آشکار یا پنهان برای ساخت اوپک گازی از سوی دیگر تولیدکنندگان بزرگ خاورمیانه که در پیوستن به محور روسیه، ایران و چین یا آمریکا، اروپا و ژاپن تردید دارند، تمرکز کرده است. قطر به عنوان دارنده سومین ذخایر بزرگ گاز جهان با کمتر از ۲۴ تریلیون مترمکعب و بزرگ‌ترین تامین‌کننده گاز مایع مدت‌ها است که از سوی روسیه و ایران به‌عنوان کاندید اصلی برای پیوستن به چنین کارتل گازی شناخته می‌شود. قطر با ایران در بزرگ‌ترین میدان گازی جهان شریک است.

این روزنامه عراقی در بخش پایانی گزارش خود آورد: روسیه، ایران و قطر حدود ۶۰‌ درصد از ذخایر گازی جهان را در اختیار دارند. آن ها سه کشوری بودند که در تاسیس مجمع کشورهای صادرکننده گاز که ۱۱ عضو آن بیش از ۷۱ ‌درصد از ذخایر گازی جهان را در اختیار دارند، نقش اساسی داشتند. این سه کشور ۴۴‌ درصد از تولید بازار، ۵۳‌ درصد از خطوط لوله گازی و ۵۷‌ درصد از صادرات مجمع کشورهای صادر کننده جهان را در دست دارند.

پایان/

۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
کد خبر: 21385

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =