وزارت صمت مردم را متهم به فخر فروشی کرد

وزارت صمت در جوابیه خطاب به منتقدان آئین نامه واردات خودرو رسما به شعور و شخصیت مردم ایران توهین کرد.

به گزارش تحریریه، طبق پیش بینی های تحریریه پس از اعلام جزئیات آئین نامه واردات خودرو مشخص شد که وزارت صمت هیچ علاقه ای به واردات اصولی خودرو نداشته و تنظیم و ابلاغ آئین نامه واردات نیز از سر اجبار و بدلیل فشارهای بسیار زیاد مردمی است. متن آئین نامه واردات نیز به خوبی نشان می دهند که وزارت صمت بجای آنکه بفکر آحاد مردم باشد، تمام تلاش خود را می کند که منفعت انحصارگران بازار خودرو در ایران تامین شود.

زمانی که متن آئین نامه منتشر شد انتقادات شدیدی را در پی داشت. منتقدان معتقدند که با این آئین نامه نه تنها فضا رقابتی نشده و بازار آشفته خودرو کنترل و آرام نمی شود بلکه اوضاع بدتر نیز خواهد شد.

روز گذشته وزارت صمت خطاب به منتقدین گفت با توجه به این نکته که اکثریت جامعه، توان خریدی پایین ‌تر از 20 هزار دلار را دارند، سقف قیمتی محصولات تعیین شده است. واردات خودرو با قیمت بالاتر از این مبلغ فقط به ایجاد شکاف طبقانی بیشتر در جامعه، گسترش فخر فروشی قشر مرفه، تجمل‌ گرایی و ارزبری حداکثری از کشور کمک می‌کند. با توجه به این‌که دولت سیزدهم به دنبال تحقق جامعه‌ای با کمترین اختلاف طبقاتی است، سقف قیمتی مذکور تعیین شده است.

صمت در ادامه مدعی شده است تجربیات گذشته نشان می‌دهد که واردات خودرو به‌ صورت شخصی و بدون ایجاد نمایندگی رسمی در بلند مدت مشتریان را دچار مشکلات متعدد می‌کند. از این رو واردات خودرو فقط با شرط ایجاد نمایندگی برای اشخاص حقوقی امکان‌پذیر است. با توجه به شرایط تحریمی کشورمان و عدم ورود آزاد ارز به کشور، تعیین سقف واردات، راهکاری برای حفظ ارز موجود و عدم خروج بی رویه ارز از کشور است. لازم به ذکر است که واردات خودرو ارزبری بسیار بالایی برای کشورهای واردکننده دارد و به‌صورت مستقیم باعث افزایش رکود در کشور می‌شود.

میز اقتصاد تحریریه بارها به ادعاهای وزرات صمت درباره واردات خودرو بالای 20 هزار دلار و نیز ارزبری واردات خودرو پاسخ داده و متاسفانه وزارت صمت بدون پاسخ دادن به انتقادات همچنان بر ادعاهای خود پا فشاری می کند.

درباره ادعای ناتوانی اکثریت مردم در خرید خودرو بالا 20 هزار دلار؛ اکنون بسیاری از خودروهای تولید داخل همچون انواع دنا و یا تارا و نیز اکثر خودروهای چینی مونتاژ شده در ایران قیمتی یا در حدود 20 هزار دلار و یا بسیار بیشتر از 20 هزار دلار دارند. آیا تولید و مونتاژ این خودروها در ایران موجب اختلاف طبقاتی شده است؟ و یا مردمی که مجبورند خودروهای چینی مونتاژی را دو سه برابر قیمت واقعی آن بخرند، قشر مرفه جامعه بوده و سعی در گسترش فخر فروشی و تجمل گرایی دارند؟

وزارت صمت در این جوابیه رسما به تمام افرادی که اکنون خودرو چینی مونتاژی سوار می شود توهین کرده و آنها را متهم به فخر فروشی و تجمل گرایی کرده است که باید از مردم عذرخواهی کند.

درباره ارزبری واردات خودرو نیز بارها گفته شده است برای واردات نیاز به پرداخت ارز از سوی دولت نیست و بسیاری از مردم و واردکنندگان این توانایی را دارند که بدون دریافت ارز از سوی دولت، خودرو وارد کنند. حال چرا دولت اصرار دارد روی این مساله انقدر تاکید کند؟ مشخص نیست.

و مورد آخر بحث نبود نمایندگی رسمی و خدمات پس از فروش؛ مشخص نیست که چرا وزارت صمت بر این مساله تاکید می کند. مردمی که دوست دارد خودرو را پول خود وارد کرده و از آن استفاده کنند حتما فکری هم برای حفظ و نگهداری آن کرده اند و اساسا به دولت چه ارتباطی دارد که دغدغه خدمات پس از فروش این دست خودروها را داشته باشد.

پایان/

۱۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵
کد خبر: 21509

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
      0 0
      البته منطقیه ماشینی وارد میشه گارانتی رو شرکت خارجیه موظف بشه مثل همه دنیا انجام بده ولی اینکه کسی ماشین خوب دوست داره بخره دلیلش فخر فروشیه ، دیدگاه خوبی اصلا نیست