چرا دولت رئیسی تا حرکت موردنظر حسن روحانی انجام نشود خودرو وارد نمی کند؟

این سوال به طور جدی مطرح شده است که چرا دولت سید ابراهیم رئیسی تا حرکت موردنظر حسن روحانی انجام نشود، خودرو وارد نمی کند؟

به گزارش تحریریه، شاید باور آن بسیار دشوار باشد، اما این یک واقعیت بوده و برای کارشناسان مستقل این سوال به طور جدی مطرح شده است که چرا دولت سید ابراهیم رئیسی تا حرکت موردنظر حسن روحانی و محمدجواد ظریف یعنی امضای برجام انجام نشود، خودرو وارد نمی کند؟

این یک واقعیت است که مدیران دولت حسن روحانی توانسته اند دولت سید ابراهیم رئیسی را دچار اشتباه محاسباتی کرده و وارد دالان گرده زدن تمام عیار اقتصاد کشور به برجام کرده اند، تا حدی که واردات خودرو را هم به برجام گره زده و نشان داده اند که ارادتی به اندازه دولت اعتدال به برجام به عنوان "تقریبا هیچ" و "خسارت محض" دارند. و گمان می کنند که در صورت آزادسازی واردات خودرو شاهد افزایش نرخ ارز و تورم! خواهیم بود. چرا؟ نیازی به دلیل نمی بینند و از گفت و گو با رسانه های مستقل فرار می کنند و ترجیح می دهند به مونولگ با رسانه ملی مشغول باشند.

در این حقیقت که تیم اقتصادی دولت سیزدهم شاهد اغتشاش پارادایمی است تردیدی وجود ندارد و در یک سال اخیر نتیجه هرج و مرج فکری در تیم اقتصادی دولت به فرماندهی محمد مخبر را شاهد بوده ایم، اما تصور اینکه با یک گزاره ساده و بدیهی چنین مبهم برخود شود دشوار است.

تیم اقتصادی دولت رئیسی باید در ابتدا به سوالات:

  1. کل ارز مورنیاز برای واردات خودرو 1 میلیارد دلار و یا 7 دهم درصد تجارت خارجی کشور در سال 1401 است، چرا این رقم که صرف ورود کالا به کشور می شود باید دلار را گران کند؟
  2. مگر نه اینکه علیرغم 15 برابر شدن عایدات ارزی کشور، بانک مرکزی دلار را از 24 هزار تومان به 33 هزار تومان رسانید و خود با گرانی دلار موافق است؟
  3. اگر بانک مرکزی نگران افزایش قیمت دلار است، چرا ارز را تک نرخی نکرده و به نوسانات پایان نمی دهد؟
  4. چرا باوجود اینکه در تحریم های بی سابقه سال 1390 واردات خودرو هرگز متوقف نشد و خودروهای گران مانند پورشه و یا خودروهای 6 و 8 سیلندر هم وارد کشور می شد، اما دلار فقط 200 درصد گران شد، اما در تحریم های سال 1397 تاکنون، علیرغم اعمال محدودیت های شدید بر واردات، دلار 900 درصد گران شده است؟ دولت واردات را به درستی فهم نکرده و آنرا شر مظلق می داند!
  5. یعنی دولت سیزدهم واقعا نمی داند که عدم واردات خودرو باعث می شود تا خودروهای موجود در بازار داخل سقف قیمتی نداشته باشد و به سمت ارقام حیرت آوری حرکت کند؟
  6. آیا مدیران دولت واقعا! نمی دانند که خودرو 10 هزار دلاری بهتر از مدل های داخلی در هیچ کشوری وجود ندارد و خودرو 20 هزار دلاری هم با بیش از 1 میلیارد تومان به بازار می رسد؟ پس اقتصادی نیست!
  7. آیا مدیران دولت رئیسی نمی دانند که خودرو تا 20 هزار دلار دارای هیچ نوع فناوری قابل اعتنایی که باید به داخل منتقل شود، نیست؟ با این حل بر آن اصرار می کنند.
  8. آیا دولت نمی داند که با امروز و فردا کردن برای واردات با همین بخشنامه مبهم و مرموز کنونی و سرکار گذاشتن بازار ایران، دولت را تا حد یک دلال بدقول تقلیل جایگاه داده است؟

پاسخ دهد تا مشخص شود که فرمانده اقتصادی دولت در حال نابود کردن اعتماد مردم به دولت سیزدهم با ایجاد رالی بی سابقه در بازار خودرو است که مردم را انگشت به دهان و حیرت زده کرده است.

تیم اقتصادی دولت منتقدان را قابل ندانسته و به این سوالات پاسخ نمی دهد، اما بی اعتنایی دولت به افکار عمومی تغییری در نتیجه ایجاد نمی کند و آنهم چیزی نیست جز ریختن تمام مزایای واردات خودرو در سبد ستاد انتخاباتی حسن روحانی که همزمان با بازگشت احتمالی آمریکا به برجام روی خواهد داد.

اگر برجام امضا نشود، آیا قرار است واردات خودرو برای همیشه متوقف شود و مردم نظاره گر مدیریت کسانی باشند که مردم را سمندسوار می پسندند و برای یک مساله ساده هم نمی توانند بدون توجه به منافع ذی نفعان رانتی، و با عنایت به منافع مردم تصمیم گیری کنند.

پایان/

۱۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 21598

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 14 =