۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
 استیصال اوکراین درمقابل پهپادها

پهپادهای دقیق و البته با سطح مقطع راداری پایین ایرانی توانسته اند ضربات قابل توجهی را به ارتش اوکراین و حامیان غربی آن وارد آورد. دولت زلنسکی به دنبال یافتن راهی برای مقابله با این پرنده های کوچک است.

مدت زمان زیادی از حضور پهپادهای انتحاری ایرانی در اوکراین نمی‌گذرد اما ظاهرا این پرنده‌های بدون سرنشین اثرات جدی استراتژیک بر نبرد داشته اند تا جایی که اوکراین تصمیم گرفته است روابط دیپلماتیک خود با تهران را کاهش دهد .

نکته مهمی‌ که در خصوص عملیات این پهپادها در اوکراین باید گفت اینست که این تسلیحات نوین، در شمار بالا توانسته اند ضربات قابل توجهی به نیروی دریایی، زرهی و توپخانه و مراکز فرماندهی و کنترل اوکراینی‌ها(عملا ناتو) وارد آورند.

سوال مهمی ‌که برخی می‌پرسند اینست که چگونه این‌ پهپادها می‌توانند در برابر سامانه‌های جنگ الکترونیک اوکراین که از سوی غربی‌ها به دولت زلنسکی داده شده غلبه کرده و به اهداف خود با موفقیت حمله کنند؟

باید توجه داشت که برخی از این پهپادها به صورت کات لینک ( قطع ارتباط با مرکز) عمل می‌کنند یعنی از فناوری هوش مصنوعی بهره می‌برند و بدون نیاز به هدایت از سوی اپراتور ، به منطقه هدف رفته و تجهیزاتی که مختصات آن را در حافظه خود ذخیره کرده اند مورد هدف قرار می‌دهند .

A triangle-shaped suicide drone approaches the target during a drill in Iran.

اینگونه یک‌ پهپاد ارزان قیمت دقیق و البته با سطح مقطع راداری پایین که در بدنه اش از مواد جاذب بهره می‌برد، توانسته با خیال راحت از امواج جنگ الکترونیک رقیب عبور کرده و ضربات قابل توجهی را به ارتش زلنسکی و حامیان غربی اش وارد آورد.

این قابلیت، در یمن نیز مورد بهره برداری قرار گرفت و پهپادهای یمنی توانستند با خیال راحت به تاسیسات آرامکو و ابوظبی حمله کنند. البته ارتش عربستان با اتخاذ یک تاکتیک تا حدی از ضرب حملات پهپادهای یمنی در امان ماند، و آن این بود که آواکس‌های آمریکایی را به خدمت گرفت و این هواپیماها به طور مداوم در اطراف مرزهای یمن به پرواز در می‌آمدند و از آسمان مناطق سطح زمین را پایش می‌کردند و هر گونه پرنده ای را رصد کرده و مختصات آن را به هواپیماهای جنگنده سعودی گزارش می‌کردند و از این طریق توانستند برخی پهپادهای یمنی را سرنگون سازند. اما این تاکتیک در اوکراین جواب نمی‌دهد زیرا روسیه از سامانه پدافندی زمین به هوای دوربرد و جنگنده‌های رهگیر پیشرفته برخوردار است و اوکراین نمی‌تواند مثل سعودی هواپیماهای بزرگ شناسایی را در آسمانش به کار بگیرد .

از شواهد و قرائن این گونه بر می‌آید که پرنده‌های بدون سرنشین شاهد فعلا موی دماغ ناتو شده اند و این تصور که اوکراینی‌ها و متحدانشان بتوانند در کوتاه مدت راهکاری برای مقابله با آنان بیابند، دور از ذهن به نظر می‌رسد.

پایان/

۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 21925

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • خرک IR ۰۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۷
      4 5
      خجالت هم خوب چیزیه! علنی داری میگید که ایران توی جنگ اوکراین دخالت داره
    • IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۷
      2 6
      اینکه به عنوان یک کشور شیعه امام حسین مسئولین ما افتخار می کنند که با سلاح های ساخت ما زنان و بچه های اوکراینی را می کشند شرم آور است
    • ارش IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۷
      4 4
      در تفکر طرفدار علی و لی در عمل جز لشکر معاویه و شمر هستیم
    • محمد IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۷
      0 3
      مواقعا متاسفم برای خودم که پیرو این حکومت بودم مسئولین خجالت نمی کشید به یک متجاوز کودک کش کمک می کنید ایا قصه اس 300رویادتان رفته یا نیروگاه اتمی بوشهر رو بعد از15 سال نصف کاره تحویل دادند این روسهای ملعون ما در زبان علی علی می گویم و در عمل ضد علی