تداوم گرانی نان!

آزاد نشدن حدود ۹۰۰ هزار تن گندم توقیف شده در بنادر به دلیل کمبود نقدینگی دلاری سبب تعطیلی کارخانه های آرد و ماکارانی و افزایش ۲۵ درصدی قیمت آن در مصر شده است.

به گزارش تحریریه روزنامه «العربی الجدید» در بخشی از گزارش خود نوشت، آزاد نشدن حدود ۹۰۰ هزار تن گندم توقیف شده در بنادر مصر به دلیل کمبود نقدینگی دلاری نزد واردکنندگان منجر به تعطیلی بیش از ۴۵ کارخانه تولید آرد و ماکارونی شد که این موضوع در افزایش ۲۵ درصدی قیمت آرد و ماکارونی طی چند روز گذشته تاثیر داشته است.

یک منبع رسمی در اتاق صنایع غلات اتحادیه صنایع مصر اعلام کرد که شماری از کارخانه های خصوصی پس از مصرف همه ذخایر گندم خود به دلیل آزاد نشدن محموله های گندم ذخیره شده در بنادر که حدود ۹۰۰ هزار تن تخمین زده می شود به طور کامل کار خود را متوقف کردند. آزاد نشدن این محموله ها به دلیل کمبود نقدینگی دلاری نزد واردکنندگان رخ داده است. در نتیجه این بحران، قیمت هر تن آرد آزاد از ۹ هزار و ۵۰۰ پوند به ۱۲ پوند، قیمت گندم از ۸ به ۱۰ هزار پوند و قیمت هر کیلو ماکارونی بسته بندی شده از ۱۴ به ۱۸ پوند و ماکارونی فله از ۱۱ تا ۱۳.۵ پوند افزایش یافت.

تداوم گرانی نان!

«ماجد سلیمان» کارشناس امور غلات گفت حداقل ۴۵ کارخانه و ماکارونی درهای خود را بسته اند که این موضوع بر زندگی هزاران کارگر تاثیر دارد، زیرا نیروی کار در کارخانه های بزرگ آرد به ۴۰۰ کارگر می رسد. پس از افزایش قیمت هر تن گندم به ۱۰ هزار و ۵۰۰ پوند برخی کارخانه‌ها تصمیم گرفتند به جای آسیاب، ذخایر گندم باقی‌مانده خود را بفروشند.

روزنامه العربی الجدید در بخش پایانی گزارش خود نوشت، مصر سالانه به ۲۰ میلیون تن گندم نیاز دارد. ۹ میلیون تن از این گندم در داخل این کشور تولید می شود و ۱۱ میلیون تن هم از خارج وارد می شود که ۶ میلیون تن از آن برای نان یارانه ای مصرف می گردد.

پایان/

۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 22228

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =