پول پاشی عظیم اردوغان شروع شد

«رجب طیب اردوغان» همزمان با تداوم تورم و بحران اقتصادی در کشورش، خود را برای صرف هزینه های هنگفت قبل از انتخابات در ترکیه آماده می کند و نخستین گام را با بسته تبلیغاتی مسکن آغاز کرد.

به گزارش تحریریه، روزنامه «فایننشال تایمز» نوشت، چند هفته پس از رونمایی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه از آنچه که او آن را بزرگترین پروژه مسکن اجتماعی در تاریخ جمهوری ترکیه خواند، بیش از ۷ میلیون نفر برای ثبت نام هجوم آوردند.

تحلیلگران و مقامات اپوزیسیون ترکیه پروژه ۵۰ میلیارد دلاری یارانه دولتی - با هدف کمک به خانواده های کم درآمد برای رسیدن به مسکن - را به عنوان یکی از راه های آغاز یک کمپین با هزینه های هنگفت در آستانه انتخابات می دانند.

پیش بینی می شود این انتخابات، سخت ترین رقابتی خواهد بود که اردوغان در طول تقریبا ۲۰ سال قدرت خود با آن روبرو شده است.

Turkey's Erdogan Sees $32 Billion Energy Subsidies in 2023 Election Year -  Bloomberg

صورت مخارج دولت که در ماه گذشته بیان شد نشان می‌دهد، در حالی که خزانه‌داری بودجه تقریباً متعادلی را برای ۹ ماه اول سال ۲۰۲۲ داشته است، اما اکنون قصد دارد سال را با کسری حدود ۴۶۰ میلیارد لیره (۲۵ میلیارد دلار) به پایان برساند - رقمی که حدود ۳ درصد تولید ناخالص داخلی کشور است و نشان دهنده ولخرجی عظیم دولت می باشد.

«گولچین اوزکان» استاد امور مالی در کالج کینگز لندن اعتقاد دارد: من از آنها انتظار دارم هر کاری که در توان دارند، فراتر از هر کاری که در گذشته انجام داده اند، انجام دهند، زیرا این انتخابات بسیار پرمخاطره است. هیچ چیز در زمینه به اندازه حجم بسته مالی یا اندازه ضمانت های اعتباری مرا شگفت زده نمی کند.

«مراد کوروم» وزیر محیط زیست و برنامه ریزی شهری ترکیه، این پیشنهاد را که طرح مسکن انتخاباتی است، رد کرد. او در مصاحبه ای با فایننشال تایمز اظهار داشت «این پروژه ای نیست که ما به دلیل نگرانی یا فکر کردن در مورد انتخابات آینده انجام داده باشیم. برعکس، ما همیشه به نیازهای شهروندان خود گوش داده ایم.

TOKI public housing, Istanbul - Photographs | Urban Age

بر اساس داده های بانک مرکزی، با افزایش ۵۳ درصدی قیمت ها در ماه ژوئیه، مسکن برای بسیاری از خانواده های کم درآمد از دسترس خارج شده است. او گفت که این پروژه به شهروندان کم درآمد طرح پرداخت یارانه از ۲,۲۸۰ لیر (۱۲۰ دلار) به بالا در ماه را ارائه می دهد. خانه های جدید در تمام ۸۱ استان ترکیه قرار است ساخته شوند.

کوروم اما از بیان هزینه‌های این برنامه عظیم خانه‌سازی خودداری و تنها به بیان این نکته بسنده کرد که برخی از هزینه‌ها توسط TOKİ، آژانس دولتی مسکن که در طول دو دهه قدرت اردوغان به یک غول تبدیل شده است، پرداخت می‌شود.

پایان/

۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 22466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • یحیی محمودی IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
      1 0
      هنوز خودتون یاد نگرفتین روسای جمهور کشورهای تورک را ریسس جمهور یا اقا خطاب کنین وبغیر از پارس وپارسی هیچ کس براتون قابل احترام نیست بعد مینویسید نظرات حاوی توهین حذف میشود یقین بدونید اگر مرجعی دیگری برای دریافت خبر داشتم ابدا صفحه شما نظر نمیکردم