انتخاب نتانیاهو، آغاز دوباره افراط گرایی

کسب حداقل ۶۵ کرسی از پارلمان ۱۲۰ کرسی رژیم صهیونیستی از سوی جناح راستگرا-مذهبی به رهبری نتانیاهو می‌تواند زمینه بازگشت وی به قدرت و ادامه افراط گرایی، نژادپرستی و گسترش شکاف در این رژیم را به دنبال داشته باشد.

به گزارش تحریریه، انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی که پنجمین انتخابات در سه سال و نیم گذشته در سرزمین های اشغال شده بود، روز سه‌شنبه اول نوامبر برگزار شد. شمار رای دهندگان ۶ میلیون و ۸۰۴ هزار نفر بود.

در این انتخابات حزب «لیکود» به رهبری «بنیامین نتانیاهو» ۳۱ کرسی به‌ دست آورد. گفته می شود متحدان این حزب یعنی «ییش عاتید»، ائتلاف صهیونیسم مذهبی به رهبری «ایتامار بن گویر» و «بتصلائل اصموطریچ»، حزب «شاس»، «یهودیت متحد تورات» و «ییتصخاک گوفنکوف» حداقل 35 کرسی را کسب کرده اند.

در سمت مقابل، جناح چپگرا و میانه رو به رهبری «یائیر لاپید» نخست وزیر موقت کنونی رژیم صهیونیستی ۵۰ کرسی را از آن خود ساخت.

After falling short in Israel's election, Netanyahu set to confront his  legal fate

در صورت تثبیت این نتیجه تا زمان اعلان نتایج نهایی انتخابات باید شاهد خداحافظی «یائیر لاپید» و ائتلاف متبوع وی از قدرت باشیم. در این جناح حزب «یش عتید» به رهبری یائیر لاپید ۲۴ کرسی، اردوگاه دولت به رهبری «بنی گانتس» ۱۲ کرسی، حزب «اسرائیل خانه ما» به رهبری «آویگدور لیبرمن» ۵ کرسی، حزب «رعم» به رهبری «منصور عباس» ۵ کرسی، حزب «کارگر» به رهبری «مرآو میخائیلی» ۴ کرسی، حزب «مرتص» به رهبری «زاهاواه گال» ۳.۲۳ درصد آرا را به دست آورده اما حد نصاب لازم را کسب نکرده است. ناتوانی حزب مرتص در کسب حدنصاب لازم به منظور ورود به کنست (یعنی حداقل ۳.۲۵ درصد آرا معادل ۴ کرسی کنست) سبب کاهش آرای ائتلاف تحت رهبری لاپید شده است.

افزون بر دو جناح حاضر، احزاب عربی دیگر حاضر در این انتخابات نیز در مجموع توانسته‌اند ۵ کرسی کنست را به خود اختصاص دهند. فهرست مشترک عربی (تعال-خداش) به رهبری «ایمن عوده» و «احمد طیبی» ۵ کرسی و حزب «بلد» به رهبری «سامی ابوشهاده» ۳.۰۷ درصد آرا را از آن خود کرده اند.

با این نتیجه، جناح راستگرا توانست ۶۵کرسی از پارلمان ۱۲۰کرسی را به‌دست آورد که این موضوع می‌تواند زمینه بازگشت نتانیاهو به قدرت را به همراه داشته باشد.

روزنامه فرامنطقه ای «العربی الجدید» در گزارشی پیرامون انتخابات رژیم صهیونیستی نوشت، نتایج غیر رسمی نشان می دهد که حزب لیکود به رهبری نتانیاهو و احزاب راستگرای وابسته به آن کابینه آینده را تشکیل خواهد داد.

«محمد اشتیه» نخست وزیر فلسطین هم در این زمینه به روزنامه العربی الجدید گفت نتایج انتخابات رژیم اسرائیل و پیشتازی ائتلاف های صهیونیستی راستگرای دینی نشان می دهد که جلوه های افراط گرایی و نژادپرستی گسترش یافته است و حمله به مردم فلسطین ادامه خواهد داشت.

تارنمای «العهد» لبنان هم در گزارشی پیرامون پیروزی ائتلاف نتانیاهو در انتخابات رژیم صهیونیستی نوشت، پیروزی ائتلاف نتانیاهو تنش های داخلی را افزایش خواهد داد. با این پیروزی نتانیاهو خواهد توانست ائتلاف دینی تندرو و کابینه را تشکیل دهد. این پیروزی پس از آن حاصل می شود که او توانست رقبای خود را از پست نخست وزیری کنار بزند.

بازگشت نتانیاهو به نخست وزیری فراتر از پیروزی وی برای تشکیل دولت راستگرا و ائتلاف دینی تندرو است. بازگشت وی بیانگر بازگشت راستگرایان تندرویی است که برنامه خود را از طریق ائتلاف با حزب لیکود پیش می برند. همزمان با این بازگشت، نتانیاهو بر این موضوع هم حساب کرده است که حضور وی در قدرت سبب می شود که از محاکمه به دلیل دریافت رشوه در امان باشد و بتواند آینده سیاسی و شخصی خود را تضمین کند.

Israel Election: Netanyahu eyes comeback as voters go to polls in fifth  election in four years | CNN

نتانیاهو برنامه های خود را که سبب بر هم خوردن اوضاع امنیتی در سرزمین های اشغال شده می شود، پیش می برد. از مهمترین نتایج این انتخابات آن است که بار دیگر وجود اختلاف و شکاف در عرصه سیاسی و حزبی رژیم صهیونیستی عیان می شود. این موضوع چند دهه است که ادامه دارد زیرا از یک رهبر کاریزما و حزب قدرتمند که مورد اعتماد شهروندان این رژیم باشد، خبری نیست و این رژیم در عرصه های مختلف شاهد شکاف های عمیقی است.

به طور خلاصه، حتی اگر نتانیاهو یک دولت راستگرا تشکیل دهد، پیش بینی می شود در سایه ساختار دولت راستگرای آینده، وضعیت تفرقه و تنش بین شهروندان مختلف رژیم صهیونیستی ادامه داشته باشد.

پایان/

۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 22571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • amir IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      0 0
      نتانیاهو به کمک ایرانیان مقیم اسراییل به قدرت رسید