تداوم افزایش هزینه زندگی

افزایش پی در پی قیمت کالاهای اساسی در اردن جیب مردم این کشور را خالی کرده و قدرت خرید آن ها برای تامین نیازهای اساسی را کاهش داده است.

به گزارش تحریریه، روزنامه «العربی الجدید» در گزارش خود درباره افزایش قیمت ها در اردن نوشت، افزایش پی در پی قیمت کالاهای اساسی در اردن جیب مردم اردن را خالی کرده است. قیمت مواد غذایی افزایش سرسام آوری یافته است. قدرت خرید مردم اردن برای تامین نیازهای اساسی خود کاهش یافته است.

برپایه آمارهای رسمی، شاخص بهای مصرف کننده در ده ماهه نخست سال جاری به ۱۰۶.۵۳ رسیده است. این رقم در مدت مشابه سال ۲۰۲۱ میلادی ۱۰۲.۲۹ بوده است. از جمله گروه کالاهایی که در این افزایش قیمت سهم داشته اند، سوخت با افزایش ۲۳.۵۷ درصد، حمل و نقل با افزایش ۵.۸۴ درصد، هزینه اجاره با افزایش ۲.۱۷ درصد، خدمات فرهنگی و تفریحی با افزایش ۹.۴ درصد، سبزیجات و حبوبات خشک و کنسرو شده با افزایش ۷.۲۱ درصد بوده است.

تراجع عجز میزانیة الأردن 14 بالمئة حتی مایو 2022

بانک مرکزی اردن اعلام کرد سطح عمومی قیمت‌ها نسبت به قیمت‌های مصرف‌کننده طی ۸ ماهه امسال، ۳.۸ درصد افزایش یافت که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۱.۱ درصدی را نشان می دهد. بانک جهانی هم پیش از این اعلام کرد که قیمت مواد غذایی در سپتامبر گذشته به مقدار ۳.۲ درصد افزایش یافته و تورم طی ۴ سال گذشته به بالاترین سطح خود رسیده است.

«هاشم عقل» کارشناس مسائل اقتصادی به روزنامه العربی الجدید گفت قیمت مشتقات نفتی در اردن به طور بی سابقه ای افزایش یافته است و این موضوع بر روی دیگر کالاها به ویژه مواد غذایی تاثیر مستقیمی برجای گذاشته است.

Jordan Islamic Bank is focusing on inclusivity to drive prosperity in the  country | World Finance

«کمال العواملة» رئیس انجمن سرمایه گذاران بخش مسکن هم به خبرگزاری «رویترز» گفت افزایش هزینه های ساخت، سبب افزایش قیمت واحدهای آپارتمانی و رکود خرید و فروش ملک در سال جاری شده است. افزایش نرخ سود و موانع موجود در مسیر گرفتن وام هم سبب سنگین شدن هزینه شهروندان در تامین مسکن مورد نیازشان شده است. در نتیجه قیمت مصالح ساختمانی از جمله سیمان، آهن و آلومینیوم قیمت واحدهای آپارتمانی از ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یافته است.

برپایه آمار رسمی خرید و فروش املاک در پایان اکتبر در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته ۷ درصد کاهش یافته است. فروش واحدهای آپارتمانی به ۳ درصد و فروش زمین های مسکونی ۹ درصد کاهش یافته است. اردن سالانه نیاز به ۸۰ هزار واحد آپارتمانی دارد، اما بروکرواسی ها در مسیر گرفتن جواز ساخت در تامین این نیاز تاثیر منفی برجای گذاشته اکه این موضوع به کاهش عرضه و ادامه افزایش قیمت ها منجر شده است.

پایان/

۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 22695

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =