التماس اردوغان برای جذب پول عربستان

بخش مهمی از سرمایه گذاری های عربستان در ترکیه وارد بخش مسکن شده است؛ علاوه بر حضور ریاض در بخش ساخت و ساز، شهروندان عربستانی طی سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲ حدود ۱۵ هزار منزل مسکونی در ترکیه خریداری کرده است.

به گزارش تحریریه، شبکه «الجزیره» قطر در بخشی از گزارش خود درباره افزایش سرمایه گذاری های عربستان در ترکیه نوشت، سفر «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان به ترکیه در ژوئن گذشته نقطه عطف بزرگی در روابط میان دو کشور به ویژه در عرصه اقتصادی بود. در این سفر بود که دو کشور از آغاز مرحله تازه ای از همکاری ها سخن به میان آوردند.

در حاشیه این سفر «بدر البدر» معاون وزیر سرمایه گذاری عربستان ابراز امیدواری کرد که سرمایه گذاری میان دو کشور طی سال های آینده سه برابر شود.

شورای وزیران عربستان سه شنبه هفته گذشته تقویت خواستار سرمایه گذاری مستقیم عربستان در ترکیه شد و اعلام کرد که به وزیر سرمایه گذاری عربستان یا نماینده وی اجازه مذاکره با ترکیه در زمینه امضای یادداشت تفاهم میان دو کشور برای سرمایه گذاری داده شده است.

In bid to break isolation, Turkey reaches out to Saudi Arabia | | AW

برپایه گزارشی که در پایان سال گذشته از سوی اتحادیه اتاق های بازرگانی عربستان منتشر شده حجم سرمایه گذاری عربستان در ترکیه به حدود ۸ میلیارد دلار رسیده است، اما «ماجد القصبی» وزیر بازرگانی عربستان اکتبر گذشته در مصاحبه با بخش عربی زبان شبکه «TRT» اظهار داشت حجم سرمایه گذاری عربستان در ترکیه اکنون به حدود ۱۸ میلیارد دلار رسیده است. او گفت طرح مشترک سرمایه گذاری ۳ تا ۴ میلیارد دلاری دیگری هم در دست بررسی است.

گزارش شبکه الجزیره افزود تعداد شرکت های فعال عربستان در ترکیه تا پایان سال گذشته به یک هزار و ۱۰۰ مورد رسیده است. این شرکت ها در مقایسه با سال ۲۰۱۱ میلادی به طور گسترده ای افزایش یافته اند. در آن زمان تنها ۱۱ شرکت عربستانی در ترکیه فعال بودند.

«شریفه اکنجی» پژوهشگر ترک تبار و کارشناس مسائل اقتصادی کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا در این زمینه به شبکه الجزیره گفت که سرمایه گذاری های عربستان در شهرها بزرگ ترکیه از جمله استانبول، آنکارا، کوجالی، تیکر داغ، سکاریا و آنتالیا پراکنده شده اند. بیشتر سرمایه گذاری های عربستان در بخش کشاورزی، مواد شیمیایی، دارویی، تجهیزات پزشکی، مواد غذایی، سرگرمی، مسکن، بیمه، ماشین آلات و دیگر تجهیزات است.

در دوره اخیر به طور ویژه بخش مسکن و ساخت و ساز مورد توجه قرار گرفته است و بخش مسکن برای سرمایه گذاران عربستان در ترکیه جذابیت دارد. بخش مسکن حدود ۳۰ درصد از سرمایه گذاری عربستان در ترکیه را جذب کرده است. داده های مرکز آمار ترکیه نشان می دهد عربستان در این زمینه در مقایسه با دیگر کشورهای خاورمیانه پیشتار است و طی سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲ میلادی حدود ۱۵ منزل مسکونی در ترکیه خریداری کرده است.

این کارشناس افزود: از زمان سفر بن سلمان به ترکیه در ژوئن گذشته روابط دو کشور عربستان و ترکیه به ویژه در زمینه بازرگانی گسترش یافته است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، گزارش های مرکز آمار ترکیه نشان می دهند صادرات ترکیه به عربستان در سال ۲۰۱۹ میلادی ۳.۲ میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۰ میلادی ۲.۵ میلیارد دلار بود. اما در سال ۲۰۲۱ میلادی به دلیل تحریم واردات کالاهای ترکیه به عربستان از سوی ریاض و عکس العمل متقابل ترکیه در این زمینه این رقم به ۲۶۵ میلیون دلار رسید.

التماس اردوغان برای جذب پول عربستان

بار دیگر طی نه ماه نخست سال جاری مبادلات میان دو کشور افزایش یافته است. سبزیجات و میوه ها از جمله صادرات ترکیه به عربستان بود. حجم صادرات ترکیه به عربستان در این بخش ۷ برابر شده و به رقم ۱۴.۸ میلیون دلار رسیده است. به طور کلی محصولاتی که ترکیه به عربستان صادر می کند عبارتند از فرش، فولاد، مبلمان و در مقابل ترکیه هم محصولات نفتی و شیمیایی را از عربستان وارد می کند.

الجزیره نوشت، در پایان سفر ولیعهد عربستان به ترکیه، دو کشور با فعال کردن شورای هماهنگی عربستان و ترکیه بر اهمیت همکاری در حوزه گردشگری و توسعه رفت و آمد بین دو کشور تاکید کردند. دو طرف همچنین توافق کردند که قراردادهای امضا شده میان خود در زمینه همکاری های دفاعی را اجرا کنند. در نخستین روزهای ژوئیه گذشته اولین هواپیمای گردشگری عربستان در ترابزون که یکی از مقاصد مهم گردشگری برای گردشگران عرب به ویژه سعودی ها است به زمین نشست.

۲۷ اکتبر «خالد بن عبدالعزیز» وزیر سرمایه گذاری عربستان در دیدار به «نورالدین نباتی» وزیر خزانه و امور مالی ترکیه گفت سرمایه گذاران عربستان در ترکیه در عرصه های مختلف به ویژه فناوری، املاک و انرژی سرمایه گذاری می کنند.

پایان/

۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 22828

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 7 =