وابستگی اقتصاد سعودی به پول نفت

عربستان سعودی در سال گذشته میلادی بیشترین میزان فروش نفت در یک دهه اخیر را تجربه کرد و به همین اندازه وابستگی اقتصاد آن به پول نفت افزایش یافت.

به گزارش تحریریه، «العربی الجدید» گزارش داد سعودی در سال ۲۰۲۲ توانست از فروش نفت درآمدی به ارزش ۳۲۶ میلیارد دلار کسب کند که «اویل پرایس» آن را بزرگترین فروش نفتی ریاض در یک دهه اخیر به حساب می آید.

مرکز مطالعات خلیج فارس نوشت، معدل سالانه قیمت هر بشکه نفت عربستان در این سال با احتساب کاهش قیمت ماه های اخیر سال میلادی گذشته در حدود بشکه ای ۸۰ دلار بود.

افزایش قیمت نفت در سال گذشته، به ویژه افزایش شدید آن در نیمه اول سال و رسیدن هر بشکه نفت به بیش از ۱۰۰ دلار پس از حمله روسیه به اوکراین، منجر به افزایش درآمد سعودی از نفت و مشتقات آن شد به گونه ای که ارزش صادرات نفت در سال گذشته بیش از ۷۰ درصد از کل صادرات عربستان را تشکیل داد و چین، ژاپن و هند بازارهای اصلی فروش نفت عربستان بودند.

Saudi Arabia Considers Accepting Yuan Instead of Dollars for Chinese Oil  Sales - WSJ

در حالی که بسیاری از اقتصادهای جهانی در سال ۲۰۲۲ به دلیل فشارهای تورمی و قیمت بالای انرژی دچار تزلزل شدند، اقتصاد سعودی در سال گذشته به لطف قیمت نفت ۸.۷ درصد رشد کرد و باعث شد اقتصادی سعودی در میان گروه کشورهای G۲۰ بالاترین رقم رشد را داشته باشد.

همچنانکه افزایش درآمد نفتی سبب شد سعودی اولین مازاد بودجه سالانه خود را پس از نزدیک به یک دهه به ثبت رساند. تحلیلگران بر این باورند که سعودی برای تامین بودجه سال مالی جاری به قیمت نفت در محدوده ۷۵ تا ۸۰ دلار در هر بشکه نیاز دارد.

پایان/

۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 24443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =