افزایش صادرات نفت روسیه به چین و تخفیف های عجیب

خبرگزاری آمریکایی گزارش داد به علت تخفیف های بیش از 35 درصدی، عرضه کلی نفت روسیه به چین در ژانویه گذشته از رکورد ثبت شده در آوریل ۲۰۲۰ هم فراتر رفت.

به گزارش تحریریه، شبکه خبری «بلومبرگ» به نقل از شرکت اطلاعاتی Kpler گزارش داد که چین خرید نفت روسیه را در ژانویه افزایش داده است.

بر اساس این گزارش، پکن روزانه به طور متوسط ۱.۶۶ میلیون بشکه نفت خام و نفت کوره از روسیه در ژانویه وارد کرد که بیشتر از رکورد قبلی ثبت شده در آوریل ۲۰۲۰ است.

داده های Kpler همچنین نشان می دهد که چین کل محموله های ماهیانه گرید ESPO روسیه در کنار نفت با گریدهای قطب شمال و اورال را خریداری کرده است.

پس از آغاز درگیری در اوکراین، غرب تحریم های علیه مسکو وضع کرد و همین امر موجب شد تا روسیه مجبور شود با ارائه تخفیف های سنگین بر روی سوخت خود، به دنبال خریداران جدید باشد. در همین روند اکنون چین به عنوان بزرگترین خریدار نفت روسیه با هند رقابت می کند.

اتحادیه اروپا و بریتانیا واردات نفت خام روسیه را در ماه دسامبر ممنوع کردند و همزمان اتحادیه اروپا و کشورهای گروه ۷ سقف قیمتی را برای نفت خام روسیه در دریا اعمال کردند.

افزایش صادرات نفت روسیه به چین و تخفیف های عجیب

چین خریدهای نفتی خود را افزایش می دهد و این درست در حالی رخ داده است که این کشور به تدریج اقتصاد خود را پس از لغو محدودیت های کووید-۱۹ در اواخر سال گذشته احیا می کند.

به گفته آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، بهبود مصرف چین عامل اصلی رشد تقاضای جهانی نفت در سال جاری خواهد بود. به همین دلیل موسسه فوق پیش‌بینی می‌ کند میزان مصرف جهانی نفت خام به ۱۰۱.۹ میلیون بشکه در روز برسد.

جذابیت اصلی نفت روسیه در حال حاضر قیمت نسبتا پایین آن است. گریدهای قابل توجه روسیه با قیمتی بسیار پایین تر از برنت یا گریدهای مشابه در آفریقا معامله می شوند. به عنوان مثال، نفت معیار اورال در ژانویه به طور متوسط ۴۹.۴۸ دلار در هر بشکه بود، در حالی که قیمت نفت برنت ۸۲ دلار در هر بشکه بود.

بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، صادرات کلی نفت روسیه در ژانویه به طور متوسط ۸.۲ میلیون بشکه در روز بود که نسبت به ماه قبل افزایش داشت.

پایان/

۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 24461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =