بدون ثبات قیمت، اقتصاد به نفع هیچ‌کس نیست

فدرال رزرو آمریکا با توجه به تورم و شاخص های اقتصادی موجود در ایالات متحده ثبات قیمت را بر تثبیت قیمت ها اولویت داده و اینبار با تردید در مورد افزاثیش نرخ بهره در آینده سخن گفته است.

به گزارش تحریریه، تارنمای statista در گزارشی به قلم «فلیکس ریشتر» نوشت، پس ازآنکه در دوره همه گیری کرونا نرخ های بهره به شکلی تاریخی پایین بودند، فدرال رزرو در ۱۴ ماه گذشته اقدام بسیار تهاجمی را برای مهار تورم انجام داده است. این نهاد مالی مهم آمریکا و جهان از مارس ۲۰۲۲ نرخ هدف صندوق‌های فدرال را ۵۰۰ واحد افزایش داده است.

همانطور که نمودار زیر نشان می‌دهد، اقدامات در دوره فوق سریعترین چرخه در چهار دهه گذشته بوده است. بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶، فدرال رزرو نرخ بهره خود را در مجموع ۴۲۵ واحد افزایش داد، اما جدا از آن، هیچ چرخه انقباضی دیگری در ۴۰ سال گذشته از نظر دامنه و سرعت به چرخه فعلی نزدیک نشده است.

قبل از آن، نرخ وجوه فدرال در سال ۱۹۸۰/۱۹۸۱، زمانی که فدرال رزرو با تورم بی سابقه ای مبارزه می کرد، نزدیک به ۲۰ درصد بود.

«جروم پاول» روز چهارشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: از اوایل سال گذشته، ما نرخ بهره را در مجموع ۵ واحد درصد افزایش دادیم تا به یک سیاست پولی دست یابیم که به اندازه کافی محدودکننده باشد و تورم را در دوره زمانی به ۲ درصد برگرداند.

وی رویکرد قاطع و پیوسته فدرال رزرو را اینگونه شرح داد که «بدون ثبات قیمت، اقتصاد برای هیچ‌کس مفید نیست. من و همکارانم مشکلاتی را که تورم بالا ایجاد می‌کند درک می‌کنیم، و ما به شدت متعهد هستیم که تورم را به هدف ۲ درصدی خود برگردانیم.» .

پس از آخرین افزایش نرخ در ۳ می، نرخ بهره ایالات متحده به سطوحی رسیده است که از سال ۲۰۰۷ تاکنون مشاهده نشده است. فدرال رزرو با افزایش نرخ بهره خود در تلاش است تا با تورم ممتد با رفتاری تهاجمی مبارزه کند. در واقع، تنها در ۱۴ ماه، نرخ‌ها نزدیک به پنج واحد افزایش یافته است.

در نمودار زیر، سرعت و شدت افزایش نرخ بهره فعلی را با دوره های دیگر انقباض پولی در ۳۵ سال گذشته مقایسه شده است.

بدون ثبات قیمت، اقتصاد به نفع هیچ‌کس نیست

چرخه‌های افزایش نرخ بهره با نرخ مؤثر وجوه فدرال (EFFR) اندازه‌گیری می شود که براساس میانگین وزنی نرخ‌هایی که بانک‌ها برای وام دادن به یکدیگر در یک شب استفاده می‌کنند، قابل محاسبه است. این نرخ توسط بازار تعیین می شود اما تحت تأثیر محدوده هدف فدرال رزرو قرار دارد.

زمانی که آخرین بار سرعت افزایش نرخ بهره در سپتامبر ۲۰۲۲ مقایسه شد، چرخه فعلی سریعترین اما نه شدیدترین بود. در ماه های پس از آن، کل نرخ تغییر ۴.۸۸ درصد افزایش را نسبت به نرخ ۰۴-۰۶ درصد نشان داده است.

بدون ثبات قیمت، اقتصاد به نفع هیچ‌کس نیست

پایان یک چرخه؟

افزایش اندک نرخ بهره فدرال رزرو در ۳ مه تحت تأثیر عوامل مختلف زیر قرار گرفت: نرخ تورم سالانه، رشد سالانه هزینه نیروی کار، رشد تعدیل شده تورم در هزینه های نیروی کار، رشد سالانه تولید ناخالص داخلی و نرخ بیکاری.

در جدول زیر نحوه تغییر شاخص‌های انتخابی از زمان اولین افزایش در مارس ۲۰۲۲ مشاهده می‌شود.

بدون ثبات قیمت، اقتصاد به نفع هیچ‌کس نیست

نرخ بیکاری کم و رشد مشاغل مثبت است. هزینه های نیروی کار، از نظر دستمزد و مزایا، همچنان در حال رشد است. با این حال، آنها اساساً بر اساس تورم تعدیل شده ثابت هستند. تورم همچنان بالاتر از هدف ۲ درصدی فدرال رزرو است، اما در سال گذشته کاهشی بوده است.

در این راستا دلایلی برای احتیاط وجود دارد. رشد اقتصادی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است و فدرال رزرو در ماه مارس سال جاری پیش بینی کرد که یک رکود خفیف در اواخر سال ۲۰۲۳ آغاز خواهد شد. آشفتگی در بخش بانکی نیز باعث نگرانی شده است، زیرا شرایط سخت تر اعتباردهی احتمالاً بر فعالیت های اقتصادی تأثیر می گذارد.

در حال حاضر، به نظر می رسد فدرال رزرو ممکن است روند افزایش نرخ بهره در آینده را متوقف کند. در آخرین اعلامیه این نهاد برخلاف بیانیه‌های قبلی که افزایش‌ های آینده را پیش‌بینی می‌ کردند، میزان مناسب بودن سیاست‌گذاری اضافی به عنوان یک ملاک در تعیین سیاست ها بیان شده است.

پایان/

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 25504

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • keiwan IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      0 0
      انس داره میاد زیر 2000 دلار