قاچاق گسترده کالاهای یارانه ای ایران به پاکستان

تورم مواد غذایی پاکستان در مناطق شهری به ۴۲ درصد رسیده است و همگام با افزایش قیمت ها، اقلام ایرانی با کیفیت بالا و قیمتی به مراتب ارزان به بازارهای پاکستان راه پیدا کرده اند.

به گزارش تحریریه، روزنامه «Business Today» پاکستان نوشت از آنجایی که تورم مواد غذایی در پاکستان به شکلی غیرمعمول به بالاترین حد رسیده است، مردم به کالاهای ارزان‌تر اما باکیفیت ایرانی متوسل می‌شوند. با اینحال یک مشکل وجود دارد و آن این است که کالاهای ایرانی قاچاق هستند.

تورم مواد غذایی پاکستان در مناطق شهری به ۴۲ درصد رسید و همین امر مصرف کنندگان را وادار به انتخاب محصولات قاچاق ایرانی مانند روغن و پنیر کرده است. بسیاری از کالاهای ایرانی بنا بر گزارش ها اکنون به راحتی در راولپندی و اسلام آباد موجود هستند.

پرتقاضاترین محصولات ایرانی روغن پخت و پز و کره بود که بیشتر در اختیار عمده فروشان قرار داشت اما در حال حاضر با هجوم محصولات ایرانی در اکثر مغازه ها، مشتریان فردی نیز به آن دسترسی پیدا کرده اند.

قاچاق گسترده کالاهای یارانه ای ایران به پاکستان

بر اساس گزارشی که در شبکه تلویزیونی Dawn منتشر شده است، حاشیه سود محصولات ایرانی بهتر است و شکایتی از محصولات هم وجود ندارد زیرا ماندگاری بیشتری دارند. بسته بندی کالاهای ایرانی نیز یکی از نقاط قوت برای فروش این محصولات به شمار می رود.

به گزارش سایت خبری پاکستان، محصولاتی مانند پوره گوجه فرنگی و رب فلفل قرمز زمانی که قیمت گوجه فرنگی تازه رو به افزایش بود، باعث آرامش بازار شدند.

برخی از محصولات ایرانی ۵۰ درصد ارزانتر از محصولات پاکستانی هستند.

اما این محصولات ارزان و باکیفیت ایرانی از طریق مرز ایران و بلوچستان و همچنین از طریق افغانستان به پاکستان وارد می شوند. پیش از این، محصولات ایرانی فقط در Lyari در دسترس بودند، اما بازرگانان اکنون دامنه فعالیت خود را تقریباً به تمام نقاط کشور گسترش داده اند.

این گزارش حاکی از آن است که تجارت مرزی در مرز ایران و بلوچستان از سوی هیچ یک از طرفین در دسته قاچاق قرار نمی گیرد. نصیر شیرازی رئیس مرکز مطالعات پاکستان و خلیج فارس (CPGS) اعتقاد دارد: بلوچستان کم جمعیت ترین منطقه پاکستان است و تامین نیازهای مردم در نقاط دورافتاده کاری دشوار است. حتی برق آن ها هم در برخی نقاط از ایران تامین می شود، زیرا گسترش شبکه سراسری پاکستان در آنجا بسیار پرهزینه است.

شیرازی توضیح داد که ایران اقلام مصرفی یارانه ای را به شهروندان خود در مناطق مرزی ارائه می دهد و ساکنان بلوچ ایران این امتیاز را با اعضای جامعه بلوچ در پاکستان به اشتراک می گذارند. مازاد آن سپس در بازارهای آزاد فروخته می شود که اکنون به شهرهای پنجاب رسیده است.

در مورد استاندارد اقلام ایرانی، در این گزارش آمده است که اقلام غذایی ایرانی به بسیاری از کشورهای حوزه خلیج فارس و اروپایی صادر می شود و در نتیجه از استانداردهای اتحادیه اروپا تبعیت می کنند.

پایان/

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 25518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =