پیش‌شرط پاشینیان برای صلح با رژیم باکو

نخست وزیر ارمنستان پیش از گفتگو با میانجیگری مسکو اعلام کرد که به شرط پذیرش پیش شرط هایی آماده به رسمیت شناختن قره باغ کوهستانی به عنوان بخشی از رژیم آذربایجان است.

به گزارش تحریریه، تارنمای «راشا تودی» نوشت، نخست وزیر نیکول پاشینیان اعلام کرد ارمنستان آماده است تا قره باغ کوهستانی را به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان به رسمیت بشناسد. البته وی به شرطی این موضوع را قبول می کند که باکو متعهد شود که امنیت و حقوق مردم محلی را که عمدتاً متشکل از قومیت ارمنی هستند، تضمین می کند.

پاشینیان افزود: با این حال، در عین حال می گوییم که موضوع حقوق و امنیت مردم قره باغ کوهستانی باید در مذاکرات آتی مورد بحث قرار گیرد.

وی افزود: اگر ما و آذربایجان به درستی یکدیگر را درک کنیم، ارمنستان تمامیت ارضی آذربایجان را در محدوده نام برده به رسمیت می شناسد و باکو هم تمامیت ارضی ارمنستان را در وسعت 29800 کیلومتر مربع باید به رسمیت بشناسد.

نخست وزیر ارمنستان همچنین خواستار ضمانت های امنیتی بین المللی شد و ابراز نگرانی کرد که فقدان هر مکانیزمی می تواند منجر به پاکسازی قومی از سوی جمهوری باکو در منطقه مورد مناقشه شود.

پاشینیان در ادامه با بیان اینکه آذربایجان و ارمنستان در حال مذاکره فعال برای صلح هستند، ابراز امیدواری کرد که طرفین بتوانند به سرعت هر گونه اختلاف را برطرف کنند.

پیش‌شرط پاشینیان برای صلح با رژیم باکو

الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان هم با تکرار همین اظهارات، به صورت تلویحی از لزوم حدود یک میلیون شهروند باکو به قره باغ در صورت حصول توافق سخن گفت. وی مدعی شد با وجود اینکه قره باغ کوهستانی حدود 30 سال است که در اشغال ارمنستان قرار دارد و یک میلیون تبعه جمهوری آذربایجان از آن مکان بیرون رانده شدند ابراز امیدواری کرد مذاکرات به صلحی محکم در قفقاز جنوبی منجر شود.

دو مقام ارشد باکو و ایروان به زودی در مسکو گفتگو خواهند کرد و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه نیز به عنوان میانجی عمل می کند.

دو جمهوری شوروی سابق چندین دهه است که بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ با جمعیتی حدود 150000 نفر درگیر بوده اند. در حالی که اتحاد جماهیر شوروی در حال فروپاشی بود، در سال 1988، قره باغ کوهستانی از آذربایجان جدا شد و سه سال بعد به طور یکجانبه جمهوری خود را تأسیس کرد. این رویداد موجب آغاز یک جنگ بزرگ شد که جان هزاران نفر را گرفت و در سال 1994 با میانجیگری بین المللی به آتش بس پایان داد.

با این حال، از آن زمان، ارمنستان و آذربایجان درگیر منازعات پراکنده ای بر سر این منطقه شده اند. یکی از آخرین درگیری ها در سال 2020 رخ داد. آن تنش ها با تلاش های مسکو برای میانجی گری از بین رفت.

اظهارات پاشینیان پس از آن بیان شد که او در ماه آوریل گفت که ایروان و باکو در صورتی که هر دو تمامیت ارضی یکدیگر را بدون هیچ گونه ابهام و حیله ای به رسمیت بشناسند، و در عین حال توافق کنند که هیچ گونه مناقشه ارضی در آینده نداشته باشند، می توانند یک معاهده صلح امضا کنند.

پایان/

۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 25660

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • BR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
      3 1
      کل این اراضی جزئی ازایران هستند.