کاهش وابستگی اروپا به گاز روسیه؟

مقام های اتحادیه اروپا ادعا دارند با توجه به قوانین اجرا شده از سوی کشورهای عضو در کنار سرمای کمتر هوا در زمستان، مصرف گاز این بلوک به شدت کاهش یافته و وابستگی بروکسل به انرژی به روسیه بسیار کمتر شده است.

به گزارش تحریریه، روزنامه «فایننشال تایمز» با استناد به گزارش داخلی کمیسیون اروپا گزارش داد که انتظار می رود تقاضا برای گاز در اتحادیه اروپا در سال جاری بیش از کل واردات این اتحادیه از روسیه کاهش یابد. بیشتر این کاهش ها توسط صنعتی ترین کشورهای اتحادیه اروپا انجام شده است.

طبق گزارش ها، مصرف گاز اروپا در سال ۲۰۲۳ نسبت به میانگین پنج سال گذشته ۶۰ میلیارد متر مکعب کاهش خواهد یافت.

در سند مشاهده شده توسط FT آمده است که این رقم نشان دهنده بیش از حجم گازی است که پیش بینی می شد در سال ۲۰۲۳ از روسیه چه به صورت خط لوله و یا گاز طبیعی مایع، وارد شود.

این رقم کاهش همچنین ۸ میلیارد متر مکعب بیشتر از صرفه جویی کشورهای اتحادیه اروپا در اوج بحران انرژی در سال ۲۰۲۲ است.

«کادری سیمسون» کمیسر انرژی اتحادیه اروپا در نشستی در روز چهارشنبه گذشته گزارش داد که کاهش قابل توجه تقاضا صرفاً به دلیل رضایت و از روی رفاه نبوده است. در مقابل او مدعی شد که این امر ناشی از یک سری قوانین اضطراری حاصل شده است که سال گذشته در تلاش برای کاهش اتکای بلوک فوق به منابع انرژی روسیه تصویب شد.

در عین حال، کارشناسان انرژی از زمستان معتدل ۲۰۲۲ به عنوان یک فرصت مناسب برای کمک به اعضای اتحادیه اروپا جهت مصرف انرژی کمتر یاد کرده اند. در حالی که قیمت های بالا منجر به کاهش تولید صنایع انرژی بر شد اما در همین دوره گرمای بیشتر از حد میانگین موجب کاهش وخامت اوضاع در قاره شد.

کاهش وابستگی اروپا به گاز روسیه؟

سال گذشته، کشورهای عضو موافقت کردند که به طور داوطلبانه مصرف گاز را از آگوست ۲۰۲۲ تا مارس ۲۰۲۳ به میزان ۱۵ درصد کاهش دهند. دایره اجرایی اتحادیه اروپا می گوید حال که کشورها از این هدف تعیین شده فراتر رفته اند، این توافق در ماه مارس برای ۱۲ ماه دیگر تمدید شد.

به نقل از FT، بر اساس گزارش دفتر محیط زیست اروپا، تنها ۱۴ کشور از ۲۷ کشور اتحادیه اروپا اقدامات اجباری را برای کاهش مصرف انرژی اتخاذ کرده اند.

پنج مورد از ۱۴ کشور - آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و پرتغال بوده اند که ۶۰ درصد از کاهش تقاضا را تشکیل دادند. این در حالی است که بلغارستان، لتونی و رومانی تنها کشورهای عضوی بودند که هیچ مقررات صرفه جویی در مصرف انرژی را اجرا نکردند. این موضوع تا حد زیادی به تقاضای کم گاز در آن کشورها نسبت داده می شود.

در گزارشی که فایننشال تایمز تصریح شده است: قوی ترین اقدامات در زمینه صرفه جویی در گاز در کشورهای واردکننده مقادیر زیادی گاز روسیه مانند ایتالیا و آلمان اجرا شده است.

اتحادیه اروپا قبلاً حدود دو پنجم گاز مورد نیاز خود را از طریق واردات انرژی روسیه پوشش می داد. بر اساس داده های اولیه اتحادیه اروپا، واردات گاز روسیه از این اتحادیه در ماه مارس ۷۴ درصد کمتر از مدت مشابه در دو سال پیش بود.

پایان/

۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 25721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =