افزایش نرخ بهره وام مسکن در انگلیس

تلاش های بانک مرکزی انگلیس برای مهار تورم از طریق بالابردن برخ بهره باعث دو برابر شدن اقساط وام مسکن و افزایش هزینه های شهروندان این کشور شده است.

به گزارش تحریریه، موسسه ملی تحقیقات اقتصادی و اجتماعی (NIESR) در گزارش جدیدی هشدار داد که صاحبان خانه های در انگلیس ممکن است به دلیل افزایش نرخ بهره بانک انگلستان (BoE) مجبور شوند تا پایان سال ۵۰ درصد بیشتر در قبال دریافت وام مسکن خود پول بپردازند.

بر اساس یافته‌ها، بازپرداخت بیشتربرای وام های مسکن می‌تواند پس‌انداز حدود ۱.۲ میلیون خانواده انگلیسی را از بین ببرد و تعداد کل خانوارهای ورشکسته را به ۷.۸ میلیون یا ۲۸ درصد از کل شهروندان این کشور برساند.

تحلیلگران همچنین محاسبه کردند که افزایش بازپرداخت ها در کل ۰.۳ درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) بریتانیا را از بین می برد و در مجموع ۱۲ میلیارد پوند (۱۵.۲ میلیارد دلار) در سال برای خانوارهایی که وام مسکن دارند، هزینه خواهد داشت.

هشدار NIESR به دنبال تصمیم بانک انگلستان برای افزایش نرخ بهره پایه خود به میزان ۰.۵ درصد و رساندن آن به ۵ درصد است زیرا تنظیم کننده تلاش می کند تورمی را که همیشه بالا است، در کشور را مهار کند. در حالی که تورم سالانه قیمت مصرف کننده بدون تغییر در ۸.۷ درصد در ماه مه باقی ماند، تورم اصلی که شامل بی ثباتی قیمت انرژی، مواد غذایی، مشروبات الکلی و تنباکو نمی شود، به ۷.۱ درصد که بالاترین سطح از سال ۱۹۹۲ است، رسید.

Millions of Brits could See Savings Wiped Out As Mortgage Increases by  Year-End, Warns NIESR Report - World news - Tasnim News Agency

«مکس موزلی» از موسسه ملی NIESR اظهار داشت: افزایش نرخ بهره به سطح ۵ درصد، میلیون‌ها خانوار انگلیسی را که دارای وام مسکن هستند به سمت آستانه ورشکستگی سوق می‌دهد».

وی افزود که بسیاری از خانواده هایی که وام مسکن با نرخ سود ۱ تا ۲ درصد گرفته اند اکنون ممکن است با افزایش نرخ ۴ درصدی مواجه شوند.

وی گفت: دولت باید مقداری سرمایه گذاری را در این قراردادها انجام شود و به خانوارها و وام دهندگان این امکان را بدهد تا برنامه های پرداختی مناسب تری را ایجاد کنند.

از سال گذشته، متوسط وام مسکن با نرخ متغیر در انگلستان از حدود ۳ درصد به ۶.۱۹ درصد رسید که به معنای افزایش بیش از دو برابری است. این امر حدود ۴ میلیون خانوار بریتانیایی را تحت تأثیر قرار داده است که یا دارای وام مسکن با نرخ متغیر هستند یا به دلیل پایان یافتن معاملات با نرخ ثابت، نیاز به رهن مجدد دارند.

برای خانوارهایی که ۳۰۰۰۰۰ پوند (۳۸۱۰۰۰ دلار) با وام ۲۵ ساله وام می گیرند، بازپرداخت ماهانه از ۱۴۰۰ پوند (۱۷۸۰ دلار) به ۲۰۰۰ پوند (۲۵۴۰ دلار) افزایش یافته است، که تقریباً ۵۰ درصد افزایش را نشان می دهد.

پایان/

۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 26164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 14 =