چگونه در دوره تورم از ثروت خود مخافظت کنیم؟

نشریه «فوربس» به نقل از کارشناسان و با استفاده از آمار مدعی شد طلا تنها در یک افق زمانی بسیار طولانی می تواند محافظ موثری در برابر تورم باشد، رمز ارزها نیز قابلیت اتکای مناسبی ندارند اما بازار سهام بازدهی بهتری در مقابله با تورم داشته است.

به گزارش تحریریه، نشریه «فوربس» در تحلیل بازار طلا با طرح این پرسش که آیا طلا محافظ تورم است؟ نوشت، هزاران سال است که مردم طلا را به عنوان ذخیره ارزش سرمایه خود در اختیار داشته اند. همچنین این فلز کاربردهای واقعی در جواهرات و لوازم الکترونیکی دارد که ارزش ملموس تری را ارائه می دهد. از سوی دیگر برخلاف پول های حاکمیتی(فیات)، عرضه طلا نسبتاً محدود است.

به این دلایل، طلا از دیرباز به عنوان یک سرمایه گذاری امن و حفاظی در برابر تورم تلقی می شد. مشکل این است در مورد اینکه آیا واقعاً طلا می تواند پوشش خوبی در برابر تورم ایجاد کند، نظرات متفاوتی وجود دارد.

سابقه تاریخی طلا به عنوان محافظ تورم

در اواسط سال ۲۰۲۲، تورم ایالات متحده به بالاترین حد در چند دهه گذشته رسید. آخرین باری که ایالات متحده تورم خارج از کنترل را تجربه کرد، دهه ۱۹۷۰ و اوایل دهه ۱۹۸۰ بود. نگاهی به این دوره به ما بینشی را در مورد اینکه چرا سرمایه گذاران به طلا به عنوان پوششی در برابر تورم فکر می کنند، ارائه می دهد.

شوک‌های قیمت نفت و کمبود انرژی، متوسط تورم سالانه در ایالات متحده را از سال ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۹ به حدود ۸.۸ درصد رساند. در طول این شش سال، طلا به‌عنوان یک محافظ تورم، بسیاری از سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرد زیرا فلز زرد بازده سالانه ۳۵ درصدی قابل توجهی را ایجاد کرده بود.

عملکرد طلا از آن زمان تاکنون ضعیف بوده است. از سال ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۴، تورم سالانه به طور متوسط ۶.۵ درصد بود، اما قیمت طلا به طور متوسط هر سال ۱۰ درصد کاهش یافت. بازده آن تنها کمتر از نرخ تورم بود، بلکه نسبت به املاک، کالاها و سهام S&P ۵۰۰ نیز عملکرد ضعیفی داشت.

میانگین تورم سالانه از سال ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۱ حدود ۴.۶ درصد بوده است، اما در این دوره قیمت طلا به طور متوسط حدود ۷.۶ درصد در سال کاهش یافت.

«جیسون پورتر» مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در Scottish Heritage SG می‌گوید: «ارزش یک محافظ در برابر تورم معمولاً در راستای افزایش شدید قیمت‌های مصرف‌کننده، افزایش می‌یابد». با این حال، در برخی از آخرین و شدیدترین دوره های تورمی در ایالات متحده، طلا بازدهی منفی را برای سرمایه گذاران به همراه داشته است.

چگونه در دوره تورم از ثروت خود مخافظت کنیم؟

عملکرد کنونی طلا در برابر تورم

شاخص قیمت مصرف کننده (CPI)، معیار محبوب تورم ایالات متحده، در آوریل ۲۰۲۱ نسبت به سال قبل ۴.۲ درصد افزایش یافت که این اولین افزایش سالانه بیش از ۴ درصد از سال ۲۰۰۸ بوده است. از آن زمان، میانگین رشد سالانه CPI ایالات متحده حدود ۶.۸ درصد بوده است. اما قیمت طلا در مدت مشابه به میانگین نرخ رشد سالانه ۱ درصدی رسیده است.

«دارن کولانانی» مشاور مدیریت سرمایه در Centurion Wealth Management، می‌گوید که عملکرد ضعیف طلا، به تازگی کاستی‌های آن را به‌عنوان یک محافظ در مقابل تورم نشان می‌دهد.

کولانانی می‌گوید: قیمت‌های طلا تقریباً دو سال است که به سمت پایین معامله می‌شوند در حالی که تورم در بالاترین حد چند دهه اخیر قرار دارد.

برخی از مطالعات نشان داده اند که طلا می تواند یک محافظ موثر در برابر تورم باشد، اما فقط در یک افق زمانی بسیار طولانی بیش از یک قرنی.

محققان دریافتند که در دوره‌های کوتاه‌تر، قیمت طلا با تورم تعدیل‌شده به شدت در نوسان است. از سال ۱۹۷۲، نسبت قیمت طلا به CPI به طور متوسط ۳.۶ بوده است. نسبت طلا به CPI اکنون ۶.۵ است. اگر طلا یک پوشش تورمی ساده و قابل اعتماد بود، ارزش آن نسبت به CPI تقریباً ثابت می ماند.

چگونه در دوره تورم از ثروت خود مخافظت کنیم؟

طلا یا بیت کوین: کدام یک برای مقابله با تورم بهتر است؟

طلا ممکن است در دو سال گذشته بهترین محافظت را در برابر تورم ارائه نکرده باشد، اما به طور قطع از دیگر پوشش تورمی که به طور گسترده تبلیغ می شود یعنی بیت کوین بهتر عمل کرده است.

برخی از سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال ادغا دارند که کریپتو بهترین محافظ تورم است زیرا عرضه آن ثابت است. بانک‌های مرکزی در سراسر جهان آزادند تا عرضه پول را به میل خود افزایش دهند و معادن ممکن است طلای بیشتری را استخراج کنند، اما مقدار کل بیت‌کوین و برخی دیگر از ارزهای دیجیتال به شدت محدود شده است.

اگرچه علاقه مندان اغلب از بیت کوین به عنوان "طلای دیجیتال" یاد می کنند ولی در واقعیت، عملکرد اخیر بیت کوین به عنوان یک محافظ تورم افتضاح بوده است. از زمانی که تورم ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ شروع به افزایش کرد، قیمت بیت کوین نسبت به سال گذشته ۴۷ درصد کاهش یافته است.

بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال مطرح، در طولانی مدت طلا را کنار گذاشته اند. بیت کوین در پنج سال گذشته ۴۷۹ درصد افزایش یافته است، در حالی که طلا تنها ۳۸ درصد افزایش داشته است.

با این حال، دو سال گذشته اولین آزمایش برای بیت‌کوین به‌عنوان یک محافظ تورم در دوره‌ای با افزایش شدید قیمت‌ها بود و ثابت شد که چیزی جز طلای دیجیتال نیست که همان عملکرد را داشت.

چگونه در دوره تورم از ثروت خود مخافظت کنیم؟

بهترین پوشش های تورمی چیست؟

نه طلای فلزی و نه به اصطلاح طلای دیجیتال (بیت کوین) به سرمایه گذاران کمک نکرده اند تا به طور موثری از تورم فعلی جلوگیری کنند. پس، چه چیز قادر است در برابر تورم مقابله کند؟

«آشر روگووی» مدیر ارشد سرمایه گذاری Magnifina می گوید که بهترین پوشش تورمی بلندمدت در طول تاریخ، بازار سهام بوده است.

روگووی معتقد است: «من همیشه تعجب می‌کنم که چقدر سرمایه‌گذاران فراموش می‌کنند که سهام قدیمی در بلندمدت از آن ها در برابر تورم محافظت می‌کنند. البته، ارزش سهام ممکن است با اخبار اقتصادی روز نوسان کند، اما در چرخه های تجاری متعدد، شاخص های بازار به طور قابل توجهی از تورم بهتر عمل کرده اند.»

S&P ۵۰۰ ممکن است در کوتاه مدت بی ثبات و غیرقابل پیش بینی باشد. اما بازده S&P ۵۰۰ در دهه‌های گذشته به طرز قابل توجهی ثابت بوده است.

از سال ۱۹۲۶، بازده سالانه در دوره ۳۰ ساله S&P ۵۰۰ بین ۸ تا ۱۵ درصد باقی مانده است. بازده هایی مانند این برای محافظت در برابر تمام دوره های تورم به جز شدیدترین دوره ها، بیش از حد کافی است.

برای سرمایه گذارانی که از نوسانات بازار سهام ناراحت هستند، خزانه داری ایالات متحده نوعی اوراق قرضه را به طور خاص برای مبارزه با تورم طراحی کرده است. کولانانی «اوراق قرضه I» را به عنوان بهترین پوشش بالقوه برای تورم توصیه می کند.

او می‌گوید: «نرخ بهره هر شش ماه یکبار با تورم تنظیم می‌شود و می‌توانید تا ۱۰۰۰۰ دلار برای هر نفر از این اوراق در سال بخرید.»

اوراق قرضه در حال حاضر ۹.۶۲ درصد بازدهی دارد و توسط دولت ایالات متحده تضمین شده است. اما سرمایه گذاران باید آنها را حداقل برای یک سال نگه دارند. اگر در عرض پنج سال آن را نقد کنید، سود سه ماه آخر را از دست می دهید.

چگونه در دوره تورم از ثروت خود مخافظت کنیم؟

مزایای سرمایه گذاری در طلا

طلا یک پوشش تورمی ناهماهنگ بوده است، اما همچنان ممکن است حفظ مقدار کمی از فلز زرد در پرتفوی شما مزایایی داشته باشد. طلا از لحاظ تاریخی همبستگی کم یا حتی منفی هم با سهام و هم برای اوراق قرضه داشته است که این امر ارزش آن را به عنوان ابزاری برای تنوع نشان می دهد.

برای نمونه قیمت طلا در بازار در طول همه‌گیری کووید-۱۹ در اوایل سال ۲۰۲۰ به خوبی حفظ شد. از اول فوریه تا اول آوریل سال ۲۰۲۰ ارزش S&P ۵۰۰، بیست و سه درصد کاهش یافت در حالی که قیمت طلا کمتر از ۰.۱ درصد کاهش یافت.

تقاضا برای طلا از سوی سرمایه گذاران، بانک های مرکزی، جواهرسازان و شرکت های فناوری نیز در حال افزایش است. بر اساس گزارش شورای جهانی طلا، تقاضای جهانی برای فلز زرد در نیمه اول سال ۲۰۲۲ با ۱۲ درصد افزایش سالانه به ۲.۱۸۹ تن رسیده است.

بسته به اهداف فردی شما، چندین راه آسان برای سرمایه گذاری در طلا وجود دارد. سرمایه گذاران می توانند شمش طلا، شمش های فیزیکی یا سکه هایی را بخرند و در صندوق امانات یا بانک نگهداری کنند.

همچنین شما می‌توانید صندوق‌های فیزیکی قابل معامله در بورس طلا (ETF) که شمش طلا را از طرف سرمایه‌گذاران نگهداری می‌کنند، خریداری کنید. محبوب ترین ETF طلا SPDR Gold Shares (GLD) است.

سرمایه گذارانی که به دنبال سفته بازی در بازار طلا هستند می توانند قراردادهای آتی طلا را معامله کنند. این قراردادها اهرم قابل توجهی را فراهم می کند و به سرمایه گذاران اجازه می دهد تا مقادیر زیادی طلا را با مقدار نسبتا کمی پول کنترل کنند.

در نهایت، سرمایه گذاران می توانند تک تک سهام طلا یا ETF استخراج طلا را خریداری کنند. VanEck Gold Miners ETF (GDX) دارای سبدی متنوعی از ۵۴ سهام مرتبط با طلا، از جمله Newmont Corp. (NEM)، Barrick Gold Corp. (GOLD) و Franco-Nevada Corp. (FNV) است.

پایان/

۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 27750

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =