پیشتازی چین در عرصه نوآوری‌ها

«بلومبرگ» نوشت، چین به دنبال خوداتکایی در بخش‌های مهم فناوری است و پیوسته از ایالات متحده در نوآوری هوش مصنوعی پیشی می گیرد.

به گزارش تحریریه، تارنمای شکه خبری «بلومبرگ» با استناد به داده های ردیابی شده از سوی سازمان جهانی مالکیت فکری گزارش داد، چین به طور چشمگیری برتری خود را نسبت به ایالات متحده در ثبت اختراعات هوش مصنوعی افزایش داده است.

شرکت‌ها و مؤسسات چینی در سال ۲۰۲۲ برای ۲۹۸۵۳ پتنت مرتبط با هوش مصنوعی ارائه دادند، این در حالی است که رقم فوق در سال گذشته ۲۹ هزار مورد ثبت شده بود. جالب اینجاست که آمار اعلام شده جدید در مورد چین نزدیک به ۸۰ درصد بیشتر از پرونده های ایالات متحده است که در مدت مشابه ارائه شد و تعداد آن به ۱۶۸۰۵ مورد رسید. علاوه بر این دولت آمریکا با کاهش سالانه ۵.۵ درصدی در ارائه درخواست ها برای ثبت اختراع در این حوزه مواجه بوده است.

ژاپن و کره جنوبی به ترتیب برای ۸۸۷۰ و ۷۸۹۹ پتنت هوش مصنوعی، در کنار دو کشور فوق رهبران این عرصه در سال ۲۰۲۲ بوده اند.

بر اساس این داده ها، چین بیش از ۴۰ درصد از برنامه های کاربردی هوش مصنوعی جهان را در سال گذشته به خود اختصاص داده است.

پیشتازی چین در عرصه نوآوری‌ها

پس از اینکه «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین تلاش کرد تا تحقیقات علمی بنیادین در کشورش تسریع شود، شرکت های چینی به طور قابل توجهی سرمایه گذاری در هوش مصنوعی و محاسبات کوانتومی را افزایش داده اند. هدف پکن از این جهش، تقویت خوداتکایی به خود در زمینه‌های حیاتی از جمله ساخت تراشه، اکتشاف فضایی و علوم نظامی است.

این اقدامات در بحبوحه آخرین تلاش های واشنگتن برای محدود کردن دسترسی چین به فناوری های پیشرفته و نیمه هادی ها اتخاذ شده است.

شرکت فن‌آوری چندملیتی چینی «بایدو» در حال حاضر با غول‌های فناوری مانند گروه علی‌بابا و تنسنت، و همچنین استارت‌آپ‌های کوچک، از جمله بایچوان و ژیپو، رقابت می‌کند تا بتواند یک پاسخ محلی در خور توجه را به ربات مولد هوش مصنوعی ChatGPT رقیب از ایالات متحده ایجاد کند.

شرکت‌های فناوری از چین مانند Huawei Technologies پیش از این سابقه نوآوری پیشرو در بخش‌های شبکه، ابررایانه و تشخیص تصویر را به ثبت رسانده‌اند.

این کشور آسیایی از سال ۲۰۱۷ و زمانی که شرکت‌های چینی الگوریتم‌هایی را در طیف گسترده‌ای از کسب‌وکارها، از خرید آنلاین تا حمل‌ونقل به کار گرفتند، از نظر تعداد پرونده‌ اختراعات در حوزه هوش مصنوعی از ایالات متحده پیشی گرفته است.

پایان/

۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 27940

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =