چالش‌های بانک مرکزی روسیه در سال ۲۰۲۴

«الویرا نابیولینا» رئیس بانک مرکزی روسیه تشدید احتمالی تحریم های غرب، مسدود کردن ذخایر بانک مرکزی فرار بالقوه مغزها، نوسانات در بازارهای کالا، کاهش ارزش روبل و تورم مارپیچی را مهمترین موانع کاخ کرملین در سال ۲۰۲۴ عنوان کرد.

به گزارش تحریریه، تارنمای «راشا تودی» در گزارشی نوشت، مدیریت ۱۰ ساله «الویرا نابیولینا» در خط مقدم بانکی روسیه، که با تسلط مالی و رهبری وی همراه بوده است، روایتی از دستاوردهای استثنایی را در پس زمینه تغییرات اجتماعی و چالش های اقتصادی جهان به نمایش می گذارد. داستان تحول نابیولینا از فردی فروتن تا تبدیل شدن وی به زنی پرتوان و آتشین برای هدایت مسیر اقتصادی یک کشور عضو G۸ (در آن زمان)، از استعداد و قدرت فکری او حکایت می کند و نشان‌دهنده اهمیت فرصت‌های برابر در چشم‌اندازی است که با نقش‌های جنسیتی سنتی تعریف می‌شود.

سبک رهبری شفاف و منضبط نابیولینا و در عین حال جلب نظر مثبت ولادیمیر پوتین رهبر ممتاز روسیه، که با اخلاق کاری بی‌نظیر تکمیل شده است، موقعیت او را به عنوان نمادی از برتری، صداقت و انعطاف‌پذیری مستحکم کرده است. تأثیر او بر چشم‌انداز مالی روسیه را نه تنها به‌عنوان تاکیدی بر مهارت اقتصادی او است، بلکه به‌عنوان نیرویی پیشگام برای آینده‌ای فراگیرتر و عادلانه‌تر به نمایش می گذارد.

دوره تصدی نابیولینا با مانورهای ماهرانه وی مشخص می شود، به ویژه در زمانه چالش برانگیزی که او سیاست های پولی جنگ طلبانه در اقتصاد را تثبیت کرد و تحسین بین المللی از جمله عنوان معتبر رئیس بانک مرکزی سال را به خود اختصاص داد. با تشدید تلاش‌های غرب برای منزوی کردن روسیه از نظر مالی، نابیولینا همچون یک ستون اقتصاد، روسیه را از بین تحریم‌های بی‌سابقه هدایت کرده است.

Who is the real Elvira Nabiullina? : Planet Money : NPR

با وجود استراتژی‌های مالی قابل ستایش نابیولینا، پیش‌بینی اخیر صندوق بین‌المللی پول مبنی بر رشد ۲.۲ درصدی اقتصاد روسیه، افزایش قابل توجهی نسبت به پیش‌بینی اولیه ۰.۷ درصدی، بررسی دقیق‌تر رویکرد وی را موجب می شود.

نابیولینا با ورود به سال جدید با چالش‌های فزاینده‌ای روبه‌رو می‌شود که عبارتند از تشدید تحریم‌ها، فرار بالقوه مغزها، نوسانات در بازارهای کالاها، کاهش ارزش روبل و تورم مارپیچی. مقطع حساس کنونی این سوال را برجسته می سازد که «آیا نابیولینا به عنوان مباشر ثابت اقتصادی مسکو راهش را ادامه ادامه می‌دهد تا انعطاف‌پذیری مالی کرملین را تضمین کند یا مخالفت‌های داخلی و فشارهای خارجی تغییر مسیر را بر وی دیکته می‌کند؟»

نابیولینا در مصاحبه اخیر با RBK، موانع پیش رو را تایید کرد و بر نیاز به آمادگی در میان تشدید احتمالی تحریم های غرب تاکید کرد. در همین حین مسدود کردن و سرقت ذخایر بانک مرکزی و دارایی‌های سرمایه‌گذاران روسی اقدامات دردناکی تلقی می‌شوند؛ نابیولینا امکان تحریم‌های بیشتر علیه مسکو را رد نکرد.

علاوه بر این، نابیولینا فاش کرد که بانک مرکزی روسیه به دو تا سه ماه یا بیشتر زمان نیاز دارد تا قبل از تصمیم گیری در مورد کاهش نرخ بهره، از کاهش مداوم تورم اطمینان حاصل کند؛ وی بر اهمیت تجزیه و تحلیل جامع شاخص های مشخص کننده کاهش تورم پایدار تأکید دارد. نابیولینا با اعتراف به اینکه بانک مرکزی ممکن است سخت‌تر کردن سیاست پولی را زودتر از جولای آغاز کند، بر عدم اطمینان در مورد زمان کاهش نرخ‌ها تاکید کرد و خواستار رویکردی محتاطانه با در نظر گرفتن طیف گسترده‌ای از شاخص‌ها شد که نشان‌دهنده ثبات تورم است.

الویرا نابیولینا در نقش خود به عنوان حامل مشعل برابری جنسیتی، با همتایان خود، کریستین لاگارد و جانت یلن سنجیده می شود. رهبری ده ساله او بر بانک مرکزی روسیه نه تنها تسلط مالی وی را نشان داده است، بلکه از فراگیر بودن او در حوزه مالی حکایت دارد. رهبری او بر بانک مرکزی روسیه چراغ راهی برای زنانی است که مشتاق فعالیت در بانکداری و امور مالی هستند.

همانطور که ما به مدیریت یک دهه ای نابیولینا فکر می کنیم، سال آینده نویدبخش فصلی محوری در میراث او خواهد بود. آیا او با ظرافتی که موجب به رسمیت شناخته شدنش در عرصه بین المللی گردید، به مقابله با چالش های اقتصادی ادامه خواهد داد؟

فقط زمان مشخص خواهد کرد، اما یک چیز مشخص است - داستان الویرا نابیولینا به پایان نرسیده است و جهان از نزدیک نظاره گر آن خواهد بود.

پایان/

۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 28482

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =