راغفر: دولت اجازه خصوصی سازی واقعی خودروسازان را نمی دهد

«حسن راغفر» استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا معتقد است: وارداتی که از محل شرکت های تو در تو صورت می گیرد زمینه ساز ایجاد انحصارهایی برای دریافت سودهای کلانی برای گروه های خاص شده بنابراین در شرایطی که عده ای از این انحصارها سودهای کلانی به جیب می زنند و اراده سیاسی برای پایان دادن به چنین وضعیتی وجود ندارد، نمی توان انتظار داشت سهام های تودلی واگذار شود و شاهد فرآیند ویژه ای در صنعت خودروسازی بخصوص در خصوصی سازی این بخش باشیم.

«حسین راغفر» اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا در گفت و گو با تحریریه در خصوص چرایی عدم واگذاری سهام های تودلی و خصوصی سازی صنعت خودروسازی کشور و عقیم ماندن این موضوع بسیار مهم در اقتصاد ایران، گفت: دلیلی که سهام های تودلی واگذار نمی شود و علی رغم صحبت هایی که گهگاهی برخی از مدیران دولتی درباره عزم دولت برای خصوصی سازی بر زبان می آورند شاهد بی عملی در این حوزه هستیم، آن است که فساد بسیار بزرگ موجود در این بخش برای عده ای نان و سود فراوانی ایجاد کرده ضمن اینکه به محل تغذیه مالی بسیاری از نهادهای قدرت تبدیل شده است.

وی در این باره یادآور شد: تا زمانی که این روال ادامه دارد و نهادهای قدرت بر سر این سفره حضور دارند قطعا بخش خصوصی هیچ امکان و فرصتی برای مدیریت خودروسازی و وارد کردن این صنعت در رقابتی که سایر شرکت های خودروسازی دنیا در آن قرار دارند پیدا نمی کند.

این استاد اقتصاد در دانشگاه اضافه کرد: در این موضوع شکی نیست که یکی از اولین و مهمترین صنایعی که باید به بخش خصوصی واگذار می گردید همین صنعت خودروسازی است. صنعت خودروسازی که اینک با ۲۰ هزار نفر کار می کند با مدیریت بخش خصوصی با 2 هزار نیرو چه بسا می تواند بهره وری و تولیدی بهتر از اکنون داشته باشد اما چون این صنعت حیاط خلوت نهادهای قدرت است این امکان به بخش خصوصی و صنعت خودروسازی داده نمی شود.

راغفر در این باره افزود: درآمدهایی که این صنعت برای نهادهای قدرت دارد مانع از آن شده که بخش خصوصی بتواند ناکارآمدی های خودروسازی و هزینه های بسیار زیادی که به غلط بر این صنعت تحمیل شده است را کاهش دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا معتقد است: تولید کنندگانی مثل فولادی ها که نهاده های شرکت های خودروسازی را تامین می کنند با قیمت های بسیار بالا نهاده ها را به تولید کننده داخلی می فروشند، بنابراین تولیدکنندگان داخلی قادر به عرضه کالا با قیمت مناسب و ارزان به مردم نیستند، بنابراین فضاحتی که امروز در صنعت خودروسازی کشور شاهد آن هستیم ناشی از عملکرد دولت است.

راغفر: دولت اجازه خصوصی سازی واقعی خودروسازان را نمی دهد

وی در این باره تصریح کرد: تا زمانی که دولت مدیریت خودروسازی را واگذار نکند عملا امکانی برای ورود بخش خصوصی فراهم نمی شود چرا که سودهای بزرگی که از محل تولید یا به عبارت بهتر مونتاژ خودرو در ایران نصیب عده ای می شود و تامین کننده منافع گروه های مختلف است، سدهای بزرگی بر سر راه بخش خصوصی ایجاد کرده که در اصل بر ضد منافع ملی عمل می کند.

حسین راغفر گفت: پرواضح است در چنین شرایطی بخش خصوصی میل و رغبتی برای خرید سهام خودروسازان را ندارد؛ در حالی که بخش خصوصی باید حمایت شود تا در خط مقدم افزایش تولید و ارتقای بهره وری فعالیت های قابل توجهی را رقم بزند، منتهی شرکت های بسیار زیاد و تودلی هایی که به اسم شرکت های خودروسازی راه اندازی شده اند همه و همه کارگزاران شرکت های چینی هستند که وارد کننده انواع کالای چینی به کشور هستند، لذا از این شرکت ها و وضعیت فعلی نمی توان انتظار داشت به نفع بخش خصوصی گامی برداشته شود.

این استاد اقتصاد در پایان تاکید کرد: وارداتی که از محل شرکت های تو در تو صورت می گیرد زمینه ساز ایجاد انحصارهایی برای دریافت سودهای کلانی برای گروه های خاصی شده است. بنابراین در شرایطی که عده ای از این انحصارها سودهای کلانی به جیب می زنند و اراده سیاسی برای پایان دادن به چنین وضعیتی وجود ندارد نمی توان انتظار داشت سهام های تودلی واگذار شود و شاهد فرآیند ویژه ای در صنعت خودروسازی بخصوص در خصوصی سازی این بخش باشیم.

پایان/

۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 28613

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 3 =