سرنوشت مشابه صنایع فولاد و پتروشیمی با خودروسازی

کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار سرمایه اعتقاد دارد: با واگذاری شرکت ها و سهام های تودلی قدرتی برای وزرا باقی نمی ماند یا قدرت اعمال نفوذ و نظر آنها کاهش چشمگیری می یابد و به همین خاطر مایل به واگذاری سهام صنعت خودروسازی نیستند. علاوه بر این دولت چون توان تقویت صنعت خودروسازی را ندارد با تکرار همان سیاست های غلط به سراغ صنایع فولاد و پتروشیمی آمده و گویا بنا دارد که این صنایع را به سرنوشتی مبتلا کند که امروز خودروسازان دچار آن شده اند.

«احمد جانجان» کارشناس بورس و بازار سرمایه در گفت و گو با تحریریه در خصوص چرایی عدم واگذاری سهام تودلی شرکت های خودروسازی و نبود میل و رغبت دولت به واگذاری خودروسازی به بخش خصوصی گفت: با اینکه دولت در بدو امر بر این موضوع تاکید کرد که خواهان واگذاری شرکت های خودروسازی و سهام خود به بخش خصوصی است اما به تدریج مشخص شد این دولت نیز شبیه دولت های گذشته با این توجیه که خودروسازی از کنترل خارج می شود و قیمت ها افزایش می یابند مایل به واگذاری سهام به بخش خصوصی واقعی نیستند.

وی در تشریح این موضوع اضافه کرد: پرواضح و مشهود است که در حال حاضر دولت فعلی نیز چونان گذشتگان این فضا را با اعمال سیاست‌هایی پوپولیستی ادامه می‌دهد، بنابراین واضح است که با چنین دیدگاه و نگاهی که به این صنعت حکمفرماست نه شرکت‌های خودروسازی خصوصی می‌شوند و نه دو تیم پرسپولیس و استقلال.

سرنوشت مشابه صنایع فولاد و پتروشیمی با خودروسازی

احمد جانجان در این باره نیز یادآور شد: معتقد هستم پرسپولیس و استقلال را هم دوباره به چند شرکت دولتی واگذار می کنند چرا که آنها هم مثل خودروسازی هزینه های وحشتناکی دارند و از آن طرف هم خودروسازی‌ها دوباره بلاتکلیف باقی می‌مانند؛ هرچند که اعتقاد دارم آنچنان که گمان می کنیم از نظر دولتی ها بلاتکلیف نیستند چرا که این بنگاه ها به حیات خلوت آنها تبدیل شده اند.

کارشناس بورس و بازار سرمایه تصریح نمود: متاسفانه نه تنها خودروسازی با سیاست های نادرست در سراشیبی سقوط قرار گرفته امروز شاهد تکرار این سیاست ها در صنایع مهمی مثل پتروشیمی و فولادی ها نیز هستیم.

وی در این باره تاکید کرد: دولت چون توان تقویت صنعت خودروسازی را ندارد با تکرار همان سیاست های غلط به سراغ صنعت فولاد و پتروشیمی آمده و به نظر می رسد بنا دارد که این صنایع را به سرنوشتی مبتلا کند که امروز خودروسازان دچار آن شده اند.

جانجان در خصوص چرایی واگذار نشدن سهام های تودلی شرکت های خودروسازی به بخش خصوصی و توانمند سازی صنعت خودروسازی نیز اظهار داشت: مساله حائز اهمیت این است که با واگذاری شرکت ها و سهام های تودلی قدرتی برای وزرا باقی نمی ماند یا قدرت اعمال نفوذ و نظر آنها نسبت به اکنون کاهش چشمگیری می یابد، لذا برای اینکه قدرت موضع‌گیری و اعمال نفوذ خود را از دست ندهند، در عمل نشان داده اند علاقه ای به این موضوع ندارند و خصوصی سازی صنعت خودروسازی را با توجیهات و بهانه های عجیب و غریب به عقب می اندازند؛ در صورتی که می دانند این صنعت با ادامه همین روش و ماندن در چنین مسیری سرنوشت شومی را خواهد داشت.

پایان/

۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 28835

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =