دولت با نشان دادن صداقت مانع از بین رفتن اعتمادعمومی شود

«فردین آقابزرگی» کارشناس بورس و بازار سرمایه گفت: دولت در فروش سهام شرکت های خودروسازی و ارائه آمارها و شاخص های اقتصادی باید با مردم صادق باشد چرا که بازی با شاخص های اقتصادی و وعده دادن هایی که کمترین برنامه و اراده ای برای تحقق آن در دستور کار نیست جز از بین بردن اعتماد عمومی به برنامه دولت نتیجه ای ندارد.

«فردین آقا بزرگی» کارشناس بورس و بازار سرمایه در گفت و گو با «تحریریه» در زمینه واگذاری سهام شرکت های دولتی و خصوصی سازی واقعی خودروسازی به دلایلی پرداخت که مانع تحقق این امر مهم شده اند. وی معتقد است: دولت های مختلف پشت سر هم آمده اند و رفته اند و بر چند شعار اصلی و اساسی که اتفاقا خواسته اصلی و مطالبه مهم مردم از آنهاست، تکیه داشته اند. از جمله این خواسته ها و شعارها عبارتند از کاهش نرخ تورم، اشتغالزایی و ساماندهی صنعت خودرو در راستای ارتقای کیفیت تولیدات و برابری با قیمت و کیفیت خودروهایی که در جهان شاهد نمونه های مختلفی از آن هستیم.

دولت با نشان دادن صداقت مانع از بین رفتن اعتمادعمومی شود

آقابزرگی در این باره یادآور شد: با اینکه بیش از چهل و پنج سال از پیروزی انقلاب می گذرد به‌جز هشت سال دفاع مقدس، دولت هایی که چنین شعارهایی داده اند اتفاقا کمتر به وعده خود عمل کرده اند چرا که این شعارها در حد سخن گفتن زیباست آن هم در دوران انتخابات؛ اما همین که پای روسا و نامزدها به مجلس و دفتر ریاست جمهوری و وزارتخانه های مربوطه باز می شود موضوع واگذاری سهام و وضعیت شرکت های خودروسازی به اعماق تاریک تاریخ فرستاده می شود.

وی خاطر نشان کرد: با اینکه رئیس جمهور دو سال پیش فرمان چند ماده ای را برای واگذاری شرکت های خودروسازی صادر کرد اما بعد از گذشت دو سال همچنان شاهد هستیم نه تنها واگذاری به بخش خصوصی واقعی در دستور کار نیست، بلکه ایران خودرو و سایپا در زمره برترین خودروسازان زیان ده کشور قرار گرفته اند.

این کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار سرمایه در مورد یکی از موانع مهم در واگذاری سهام شرکت های خودروسازی و خروج از ساختار تو در توی تامین مالی این شرکت ها، عنوان داشت: مدیران میانی و مدیرانی که شرکت های خودروسازی را به حیاط خلوت خود و محلی برای اعمال نظرشان تبدیل کرده اند چوب لای چرخ خصوصی سازی می گذارند و مانع آن می شوند؛ حتی اگر دولت تمایلی به تامین مالی از طریق واگذاری خودروسازی به بخش خصوصی داشته باشد این مدیران هستند که مانع تحقق خصوصی سازی می شوند.

دولت با نشان دادن صداقت مانع از بین رفتن اعتمادعمومی شود

آقا بزرگی تصریح کرد: اصل واگذاری سهام شرکت های خودروسازی بسیار خوب است اما مدیریت دولت در این بخش انگیزه و رغبتی برای بخش خصوصی باقی نمی گذارد که به این سمت و سو تمایلی را نشان دهد. از سوی دیگر کارشکنی مدیران هم مانع آماده کردن زمینه برای واگذاری درست خودروسازی می شود؛ پس تا زمانی که این قضایا به قوت خود باقی است احتمال داده نمی شود که به این زودی ها شاهد خریداری سهام خودروسازان و کاهش درهم تنیدگی شرکت هایی باشیم که طی سال های گذشته ایجاد شده اند.

این کارشناس اقتصاد و بازار سرمایه اظهار داشت: با اینکه واگذاری سهام تودلی شرکت ها و خصوصی سازی امر بسیار مبارک و موضوع خیلی مهمی است اما باید به این نکته توجه شود که این سهام دست به دست نشود؛ یعنی دوباره به شبه دولتی ها فروخته نشود، بلکه سهام باید به بخش خصوصی واقعی به صورت شفاف و در برابر دید مردم فروخته شود نه اینکه در این موضوع هم شاهد زد و بندهای پشت پرده باشیم.

فردین آقا بزرگی در پایان تاکید کرد: دولت در فروش سهام شرکت های خودروسازی و ارائه آمارها و شاخص های اقتصادی باید با مردم صادق باشد چرا که بازی با شاخص های اقتصادی و وعده دادن هایی که کمترین برنامه و اراده ای برای تحقق آن در دستور کار نیست، جز زائل کردن و از بین بردن اعتماد عمومی به طرح و برنامه های دولت ماحصلی ندارد.

پایان/

۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 28926

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =