مشاوره سرمایه گذاری چیست؟

از آنجا که همه افراد تجربه و تخصص لازم برای سرمایه‌گذاری در بازار بورس را ندارند، برای کاهش ریسک، از مشاوره سرمایه‌گذاری فعالان این حوزه استفاده می‌کنند که می‌توانند در قالب افراد باصلاحیت و یا تحت عنوان شرکت‌های «مشاور سرمایه‌گذاری» فعالیت کنند.

مشاوره سرمایه گذاری
چرا به مشاور نیاز داریم؟

از آنجا که همه افراد تجربه و تخصص لازم برای سرمایه‌گذاری در بازار بورس را ندارند، برای کاهش ریسک، از مشاوره سرمایه‌گذاری فعالان این حوزه استفاده می‌کنند که می‌توانند در قالب افراد باصلاحیت و یا تحت عنوان شرکت‌های «مشاور سرمایه‌گذاری» فعالیت کنند.
این شرکت‌ها اجازه تضمین سود ندارند از این رو مشتریان باید با توجه به رزومه و آگاهی از نوع عملکردشان اقدام به انتخاب و همکاری با آن‌ها نمایند.

مشاوران مالی چه وظایفی دارند؟

مشاوران مالی می‌توانند در تمام حوزه‌های مالی یک موسسه یا شرکت، ورود کرده و در اخذ تصمیمات و اقدامات لازم راهنما باشند. از این رو حوزه فعالیت آن‌ها بسیار گسترده است.
موارد زیر از جمله وظایف یک مشاور مالی است:

۱- پیش‌بینی سود
۲- مدیریت ریسک
۳- مدیریت خسارات مالی
۴- ترسیم افق سرمایه‌گذاری و مالی شرکت
۵- مشاوره در اخذ تصمیمات سرمایه‌گذاری
۶- راهکارهای مالیاتی
۷- اولویت‌بندی بودجه‌ای
۸- تنظیم قراردادهای مالی

پیش‌بینی سود

پیش‌بینی سود در واقع میزان درآمدی است که پیش‌بینی می‌شود به ازای هر سهم در انتهای سال مالی نصیب شرکت شود. واضح است در صورتی که پیش‌بینی به درستی صورت نپذیرد، ممکن است تصمیماتی بر اساس پیش‌بینی اشتباه اتخاذ شود که خسارات فراوانی را برای شرکت به وجود آورد.
تا قبل از سال ۱۳۹۴ پیش‌بینی سود سهام توسط شرکت‌ها انجام و به سازمان بورس ارسال می‌شد و پس از بررسی در سامانه کدال در دسترس عموم قرار می‌گرفت. در انتهای سال ۱۳۹۶ و پس از تغییر دستورالعمل‌ها، انتشار پیش‌بینی سود اختیاری شد. در نتیجه عملا ناشران الزامی به این کار نداشتند.
البته طی مصوبه اخیر سازمان بورس و اوراق بهادار، انتشار گزارش پیش‌بینی سود از تاریخ ۲۰ تیرماه برای صورت‌های مالی سال ۱۴۰۰ لازم الاجرا است و کارشناسان سازمان نیز بر آن نظارت خواهند کرد.

مدیریت ریسک

به اقداماتی که برای حصول اطمینان از داشتن آمادگی در مقابله با ریسک انجام می‌شود، مدیریت ریسک گفته می‌شود. به عبارت دیگر ریسک در هر سازمانی اتفاق می‌افتد؛ نحوه مواجهه و آمادگی در مقابل آن از اهداف مدیریت ریسک است.
استاندارد ISO 31000 یک استاندارد بین‌المللی با دستورالعمل‌هایی برای مدیریت ریسک است.

مدیریت خسارات مالی

مشاوران حرفه‌ای با توجه به اشراف مناسب به جوانب امر، در زمان کمتری قادر به متوقف کردن روند خسارت شرکت و جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات بزرگ‌تر است.

ترسیم افق سرمایه‌گذاری و مالی شرکت

یکی دیگر از وظایف مشاور ایجاد نقشه راه مالی شرکت است. منظور از افق سرمایه‌گذاری، بازه زمانی است که انتظار بازگشت سرمایه و سود خود را داریم.

سرمایه‌گذاری از لحاظ زمانی به سه دسته کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت طبقه‌بندی می‌شود.

سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت

نمی‌توان زمان‌بندی دقیق و مشخصی برای این نوع سرمایه‌گذاری مطرح کرد ولی سرمایه‌گذاری‌های کمتر از دو سال را می‌توان در دسته کوتاه‌مدت قرار داد. برای این کار بهتر است روی مواردی سرمایه‌گذاری انجام شود که قدرت نقدپذیری بالایی دارند و در زمان نیاز، به سرعت امکان فروش و نقد کردن آن‌ها وجود داشته باشد.

سرمایه‌گذاری میان‌مدت

بازه زمانی این نوع سرمایه‌گذاری عموما بین ۲ تا ۵ سال تعریف می‌شود. با توجه به تورم سالانه موجود, می‌توانید در هریک از بازارهایی که دانش کافی در آن دارید اقدام به سرمایه‌گذاری کنید.

سرمایه‌گذاری بلندمدت

بازه زمانی این نوع سرمایه‌گذاری، بیش از ۵ سال است و برای اشخاصی مناسب است که قصد در جریان نگه داشتن مازاد درآمد و یا افزایش ثروت خود را دارند. سرمایه‌گذاری در مسکن، سپرده‌های بانکی بلندمدت و یا خرید سهم‌های بنیادی با دید بلندمدت، برای این افراد مناسب است.

مشاوره سرمایه‌گذاری شامل چه خدماتی می‌شود؟
مشاوره مالی شرکت‌های بزرگ

مشاور مالی با توجه به شرایط فعلی شرکت شما و همچنین صنعتی که در آن مشغول به فعالیت هستید، مشاوره سرمایه‌گذاری مناسب در راستای دستیابی به اهدافتان ارائه می‌دهد.

سبدگردانی داخلی و بین‌المللی

سبدگردانی یعنی سرمایه‌گذاری در بازار بورس با استفاده از تجزیه‌وتحلیل اطلاعات مالی و اقتصادی، توسط فردی خبره و باتجربه در سرمایه‌گذاری. سبدگردان با استفاده از دانش مالی و روانشناسی بازار، سرمایه سازمان را به سمت صحیح سوق می‌دهد و طبق قراردادی که با مشتری خود منعقد کرده کارمزد توافقی دریافت می‌کند.

اوراق درآمد ثابت

اوراق درآمد ثابت به سرمایه‌گذاری‌هایی گفته می‌شود که ناشر آن اوراق متعهد می‌شود در یک برنامه زمانی مشخص، مبالغ تعیین‌شده را به دارنده اوراق پرداخت کند. دولت‌ها از این روش برای تامین سرمایه خودشان بهره می‌برند. از آنجا که ریسک اوراق بدهی دولتی مانند اسناد خزانه (اخزا) صفر است، سرمایه‌گذاری در آن در شرایط مختلف اقتصادی نوسان قیمتی زیادی ندارد و همچنین این اوراق نقدپذیری بالایی دارند.

سبدهای مشاع

سبدهای مشاع که در سال ۱۳۸۴ راه‌اندازی شدند، نهادهایی هستند که سرمایه‌ها و منابع مالی نزد مردم را جمع‌آوری و در سبدی متنوع از اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌کنند و هدف استفاده از آن‌ها ایجاد ترکیبی از دارایی‌ها و کاهش ریسک معاملات است.

منتور فین‌تک‌ها

شرکت‌های فین‌تک شرکت‌هایی هستند که با ارائه روش‌های خلاقانه و نوآورانه به کسب‌وکارها و جایگزین کردن آن با مدل‌های سنتی، باعث تسهیل خدمات به مشتریان می‌شوند.

تحلیل سهام

تحلیل سهام به دو شیوه قابل انجام است؛ تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال یا بنیادی.

در تحلیل بنیادی عوامل موثر بر قیمت سهام از جمله P/E ، EPS، تحلیل صورت‌های مالی، ارزش ذاتی، ترازنامه و سایر اقلام و نسبت‌ها بررسی می‌شوند و در مقابل در تحلیل تکنیکال هدف اصلی، بررسی روند قیمتی سهام در گذشته و پیش‌بینی حرکت آن در آینده است.

مشتقات (Derivatives)

مشتقات به ابزارهای مالی اطلاق می‌شود که نرخ آن‌ها از نرخ واقعی و یا برآوردی از دارایی پایه وابسته است. این دارایی‌ها می‌توانند اوراق بهادار، اختیار، سهام و غیره باشند.

لیست شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری

با توجه به ضوابط و قوانین سختگیرانه سازمان بورس، تعداد معدودی شرکت موفق به کسب مجوز شده‌اند که اسامی برخی از آن‌ها در تصویر زیر قابل مشاهده است.

مشاوره سرمایه گذاری چیست؟

مشاور سرمایه‌گذاری و مالی مناسب، چه ویژگی‌هایی دارد؟

سابقه هر فرد بیانگر عملکرد و نوع تفکر اوست. در گام نخست برای انتخاب مشاور، شرکت‌ها و افرادی که از فرد مورد نظر، مشاوره سرمایه‌گذاری و مالی گرفته‌اند باید بررسی کنید. اقداماتی که انجام داده‌اند و مفید بودن آن‌ها را بررسی کنید.
مشاور مالی علاوه بر شنونده خوب بودن، می‌بایست قدرت تصمیم‌گیری بالایی نیز داشته باشد. چرا که در جلسات کاری و همچنین زمان عقد قراردادهای مهم نیاز به توجه به موضوعات مختلف طرح شده دارد. از سوی دیگر مشاوران موفق توانایی تحلیل تمام جوانب امر را دارند و قادر به اخذ تصمیمات حیاتی هستند.

کلینیک اقتصاد چه خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌کند؟

کلینیک اقتصاد در شش زمینه آماده ارائه خدمات مشاوره است.

۱- مشاوره تامین مالی پروژه‌ها
۲- مشاوره سیاست‌گذاری
۳- مشاوره ارزیابی پروژه
۴- مشاوره سرمایه‌گذاری
۵- مشاوره مالیاتی
۶- مشاوره حقوقی

چرا کلینیک اقتصاد؟

کلینیک اقتصاد اولین موسسه تخصصی آموزش علم اقتصاد، سرمایه‌گذاری و مدیریت بانکی به عموم فارسی زبانان است و محتوای به‌روز آموزشی و پژوهشی را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد.

تجارب و سوابق دکتر علی سعدوندی موسس کلینیک اقتصاد

تجربه مدیریتی و اجرایی بانکداری بین‌الملل در سیتی بانک دوبی
متخصص سیاست‌گذاری اقتصاد کلان: بانک، بازار ارز، بازار سرمایه و بازار پول
متخصص برنامه‌ریزی استراتژیک بانکی
صاحب نظر در مدیریت ریسک‌های مالی و بانکی (FRM holder)
مشاور مالی، بودجه‌ای و سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ
منتور فین‌تک‌ها
۱۰ سال سابقه تدریس و پژوهش بانکداری و فاینانس، دانشگاه استرالیایی وولونگونگ در دبی
نایب رئیس و متخصص تسهیلات نظام‌مند، سیتی بانک
سبدگردان و تحلیل‌گر سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی داخلی و بین‌المللی: سهام، اوراق درآمد ثابت، سبدهای مشاع، Hedge funds ،Private equity funds

منبع: کلینیک اقتصاد

پایان/

۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
کد خبر: 29060

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =