تحلیل آیندهٔ بیت کوین

بعد از رخدادهای اخیر بیت کوین، یعنی ثبت قله جدید و تایید صندوق‌های قابل معامله (ETFs) ، صحبت‌ها دربارهٔ‌ آیندهٔ بیت کوین بیشتر شده است.

مقدمه:

بعد از رخدادهای اخیر بیت کوین، یعنی ثبت قله جدید و تایید صندوق‌های قابل معامله (ETFs) ، صحبت‌ها دربارهٔ‌ آیندهٔ بیت کوین بیشتر شده است. عده‌ای آیندهٔ تکنولوژی را در آن می‌بینند و گروهی دیگر، بیتکوین را طلای دیجیتال می‌نامند. در این نوشته، به شکل خلاصه، این دو دیدگاه را بررسی و نقد خواهیم کرد.

تحلیل آیندهٔ بیت کوین


دو دیدگاه رایج:

در یک دیدگاه، خرید بیت کوین نوعی سرمایه‌گذاری در آیندهٔ تکنولوژی است؛ ولی تاکنون، بیت کوین بیشتر از عملکرد خودش و بازار کریپتو اثر پذیرفته، تا از دنیای تکنولوژی. برای مثال،‌ زمانی‌که سهام تکنولوژی در میانهٔ ‌سال ۲۰۲۱ اوج گرفت، بیتکوین پس از توییت‌های منفی ایلان ماسک سقوط کرد. همچنین در اواخر ۲۰۲۲ با اینکه بازار سهام در حال رشد بود،‌ به دلیل ورشکستگی FTX، بیت کوین کاهش قیمت را تجربه کرد.

در دیدگاه دیگر، بیتکوین نوعی طلای دیجیتال در نظر گرفته می‌شود. دلیل این باور، کمیاب بودن منابع و محدودیت استخراج است. این نظریه در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ با اوج گرفتن تورم و کاهش چشمگیر قیمت بیت کوین،‌ شکست خورد.

یک احتمال دیگر:

اکنون، فرض کنید بیت کوین به عنوان یک دارایی در بیشتر سبدهای سرمایه‌گذاری باشد؛‌ همچنین فرض کنید مردم از فناوری ارزهای دیجیتال، به صورت گسترده استفاده نکنند. در چنین وضعیتی، عملکرد بیت کوین احتمالا شبیه طلا خواهد شد. از آنجایی که تعداد بیت کوین‌ها محدود است، ارزش آن در دراز مدت متناسب با رشد عرضهٔ‌ پول، افزایش تدریجی و با ثبات خواهد داشت.

به هر حال، احتمالا بیت کوین به عنوان یک دارایی،‌ حتی در یک سبد کم ریسک،‌ مفید است؛‌ مثلا اختصاص ۱ درصد از یک سبد متنوع‌ سازی شده به بیت کوین، مناسب و کم ریسک در نظر گرفته می‌شود.

منبع: کلینیک اقتصاد

پایان/

۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۰
کد خبر: 29153

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =