گواهینامه مدیریت ریسک مالی (FRM) چیست؟

گواهینامه مدیریت ریسک مالی یک مدرک حرفه‌ای است که انجمن جهانی کارشناسان ریسک (GARP) اعطا می‌کند.

گواهینامه مدیریت ریسک مالی یک مدرک حرفه‌ای است که انجمن جهانی کارشناسان ریسک (GARP) اعطا می‌کند.

مدرک FRM موسسه GARP برای کارشناسان ریسک مالی که در بازارهای مالی فعالیت می‌کنند به عنوان گواهینامه برتر در سطح جهانی شناخته می شود. برای اخذ گواهینامه FRM، داوطلبان باید دو آزمون سخت‌گیرانه را پشت سر بگذارند و همچنین دو سال در حوزه مدیریت ریسک اشتغال داشته باشند.

حائزان مدرک FRM دارای دانش تخصصی در ارزیابی ریسک هستند و معمولاً برای بانک‌های بزرگ، شرکت‌های بیمه، شرکت‌های حسابداری، سازمان‌های تنظیم‌گر و شرکت‌های مدیریت دارایی کار می‌کنند.

نکات کلیدی

۱- مدرک FRM را انجمن جهانی کارشناسان ریسک (GARP) اعطا می کند.
۲- حائزان مدرک FRM در ارزیابی ریسک برای بانک‌های بزرگ، شرکت‌های بیمه، شرکت‌های حسابداری، سازمان‌های تنظیم‌گر، و شرکت‌های مدیریت دارایی تخصص دارند.
۳- دریافت گواهینامه FRM مستلزم قبولی در آزمون دو قسمتی و کسب دو سال تجربه کاری در مدیریت ریسک مالی است.
۴- از مزایای دریافت گواهینامه FRM به رسمیت یافتن حرفه‌ای (FRM استاندارد جهانی این حوزه است)، ترقی چشم انداز شغلی، کسب درآمد بالاتر و تبدیل شدن به یک مدیر جامع ریسک بهتر است.
۵- به طور کلی اخذ مدرک CFA سخت‌تر است، اما FRM یک گواهینامه تخصصی‌تر است.

آشنایی با مدرک مدیریت ریسک مالی

دارنده مدرک FRM تهدیدهای وارده به دارایی‌ها، به ظرفیت کسب درآمد یا به موفقیت سازمان را شناسایی می‌کند. دارندگان این مدرک می توانند در حوزه های خدمات مالی، بانکداری، اعطای وام، تجارت یا بازاریابی فعالیت کنند. بسیاری در حوزه‌هایی مانند ریسک اعتباری یا ریسک بازار تخصص پیدا می‌کنند.

دارندگان FRM با تجزیه‌وتحلیل بازارهای مالی و محیط جهانی و پیش‌بینی تغییرات یا روندهای ریسک‌ها را مشخص می‌کنند. همچنین توسعه استراتژی‌ها برای مقابله با آثار ریسک‌های احتمالی از وظایف این مدیران ریسک مالی است.

مدرک FRM باید به تایید انجمن جهانی کارشناسان ریسک (GARP) برسد.

برنامه گواهینامه مدیریت ریسک مالی (FRM)

آزمون مدیریت ریسک مالی (FRM) کاربرد ابزارها و تکنیک‌های مدیریت ریسک را در فرایند مدیریت سرمایه‌گذاری پوشش می‌دهد.

برای دریافت مدرک FRM، داوطلبان باید یک آزمون جامع و دو قسمتی را با موفقیت پشت سر بگذارند و دو سال تجربه کاری در عرصه مدیریت ریسک مالی داشته باشند.

متخصصانی که دارای مدرک FRM هستند می‌توانند در ادامه در برنامه‌های توسعه حرفه‌ای اختیاری شرکت کنند. برنامه FRM سرفصل‌های استراتژیک اصلی مدیریت ریسک را شامل ریسک بازار، ریسک اعتباری، ریسک عملیاتی و مدیریت سرمایه‌گذاری در بر می‌گیرد. این آزمون در بیش از ۹۰ کشور جهان معتبر بوده و برای سنجش توانایی یک مدیر ریسک مالی برای مدیریت ریسک در یک محیط جهانی طراحی شده است.

سوالات این آزمون کاربردی و مرتبط با تجربیات کاری در دنیای واقعی هستند. از داوطلبان انتظار می‌رود که مفاهیم و رویکردهای مدیریت ریسک را همانطور که در فعالیت‌های روزانه یک مدیر ریسک به کار می‌رود، درک کنند.
بخش ۱ آزمون مدیریت ریسک مالی (FRM)، ۱۰۰ سوال دارد که بر چهار مبحث زیر تمرکز دارد (درصدها در پرانتز آمده است):

۱- مبانی مدیریت ریسک (۲۰%)
۲- تجزیه‌وتحلیل کمّی (۲۰%)
۳- بازارهای و محصولات مالی (۳۰%)
۴- مدل‌های ریسک و ارزش‌سنجی (۳۰%)

بخش ۲ آزمون شامل ۸۰ سوال از موضوعات زیر است (درصدها در پرانتز آمده است):

۱- اندازه‌گیری و مدیریت ریسک بازار (۲۰%)
۲- اندازه‌گیری و مدیریت ریسک اعتباری (۲۰%)
۳- ریسک عملیاتی و انعطاف‌پذیری (۲۰%)
۴- اندازه‌گیری و مدیریت ریسک نقدینگی و خزانه‌داری (۱۵%)
۵- مدیریت ریسک و مدیریت سرمایه‌گذاری (۱۵%)
۶- مسائل جاری در بازارهای مالی (۱۰%)

طبق داده‌های اداره آمار کار ایالات متحده، میانگین حقوق سالانه دارندگان FRM در سال ۲۰۲۰، ۱۳۴,۱۸۰ دلار بوده است.

طبق آمار اداره آمار کار ایالات متحده، در سال ۲۰۱۸، میانه دستمزد مدیران مالی دارنده مدرک FRM ۱۲۷,۹۹۰ دلار در سال بوده است.

انتظار می‌رود که استخدام دارندگان FRM از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۸ بسیار سریع‌تر از میانگین تمام موقعیت‌های شغلی، با نرخ ۱۶ درصد در سال رشد کند. این اداره اعلام کرده که «انتظار می‌رود در طول دهه آینده وظایف اصلی مدیران مالی شامل مدیریت ریسک و مدیریت وجوه نقد ، تقاضای زیادی داشته باشد.»

به طور طبیعی، اکثر دارندگان FRM در صنعت خدمات مالی استخدام می‌شوند. اما تقاضا برای تیم‌های خوب مدیریت ریسک در همه حوزه‌های اقتصادی از مراقبت‌های بهداشتی و مهندسی گرفته تا فناوری و منابع طبیعی زیاد است.

طبق داده های انجمن جهانی کارشناسان ریسک (GARP) 10 شرکت برتر که بیشترین دارندگان FRM را استخدام می‌کنند به قرار زیر است:

۱. ICBC
۲. بانک چین
۳. HSBC
۴. بانک کشاورزی چین
۵. سیتی گروپ
۶. KPMG
۷. بانک آلمان
۸. کردیت سوئیس
۹. UBS
۱۰. PwC

مدرک تحلیلگر خبره مالی (CFA) یکی از شناخته‌شده‌ترین مدارک مالی در جهان است. در حالی که FRM به‌عنوان «استاندارد طلایی» مدیران ریسک مالی در نظر گرفته می‌شود، CFA از همان سطح شهرت میان تحلیلگران مالی برخوردار است.
از آنجایی که هر دو مدرک CFA و FRM تایید اعتبار کارشناسان صنعت مالی را دنبال می‌کنند، آنها اغلب با یکدیگر مقایسه می‌شوند.

تفاوت اساسی بین این دو بدین شرح است: FRM مدرکی تخصصی‌تر از مدرک CFA است. CFA طیف گسترده‌ای از موضوعات که در درجه اول مرتبط با مدیریت سرمایه‌گذاری، از جمله تجزیه‌وتحلیل مالی، امور مالی شرکت، سهام، اوراق قرضه، مشتقات مالی و مدیریت پرتفوی هستند را پوشش می‌دهد.
از سوی دیگر، FRM اساساً بر مدیریت ریسک‌های مختلف شامل ریسک عملیاتی، ریسک اعتباری، ریسک بازار و ریسک نقدینگی تمرکز دارد.
همچنین FRM و CFA الزامات مختلفی دارند.

برای دریافت گواهینامه FRM خود، شما باید:

۱- هر دو قسمت ۱ و ۲ آزمون مدیریت ریسک مالی (FRM) را بگذرانید
۲- دو سال تجربه مدیریت ریسک مالی حرفه‌ای داشته باشید

برای به دست آوردن مدرک CFA، باید:

۱- برای شروع باید مدرک کارشناسی داشته باشید (یا در سال آخر دوره کارشناسی خود باشید)
۲- قبولی در سطوح ۱، ۲، و ۳ آزمون‌های CFA
۳- عضویت در موسسه CFA
۴- داشتن ۴,۰۰۰ ساعت تجربه در شغل مرتبط با سرمایه‌گذاری

مزایای مدرک FRM

مزایای متعدد در کسب گواهینامه FRM وجود دارد.

اول، شهرتی است که با کسب این مدرک حاصل می‌شود. این مدرک همه جا به‌عنوان مدرک اصلی صنعت مدیریت ریسک در نظر گرفته می‌شود. بنابراین، یک نشانه قوی از توانایی و تجربه در این حوزه است. به عبارت دیگر، اخذ FRM اعتبار قابل توجهی در میان کارفرمایان و همکاران به همراه دارد.

با توجه به سرعت تغییر بازارهای مالی، تقاضا برای کارشناسان مدیریت ریسک احتمالاً در طول زمان افزایش خواهد یافت.

فایده دوم، مزیت آشکار آموزشی آن است. همانطور که قبلا اشاره شد، گواهینامه FRM به کارشناسان درک کاملی از مدیریت ریسک ارائه می‌دهد. در عمل، این بدان معناست که بدانیم چگونه ریسک‌های حیاتی را پیش‌بینی کرده، پاسخ داده و با آن‌ها سازگار شویم.

سوالات متداول آزمون مدیریت ریسک مالی

CFA بهتر است یا FRM؟

این تا حد زیادی به مسیر شغلی شما بستگی دارد. به طور کلی، FRM برای نقش‌های مدیریتی که به طور خاص روی ریسک تمرکز دارند در نظر گرفته می‌شود (به عنوان مثال، مدیر ریسک اعتباری، مدیر ریسک مقرراتی، مدیر ریسک عملیاتی و غیره). از سوی دیگر، دارندگان CFA در رده اول کارشناسان مدیریت سرمایه‌گذاری قرار دارند (به عنوان مثال، تحلیلگر سرمایه‌گذاری، مدیر پورتفوی، مشاور مالی و غیره).

آیا FRM سخت تر از CFA است؟

امتحانات FRM سخت هستند، اما به سختی امتحانات CFA نیستند.

نرخ قبولی برای FRM بخش اول معمولاً در محدوده ۴۰٪ و ۵۰٪ قرار می‌گیرد. برای بخش دوم، نرخ قبولی بین ۵۰٪ و ۶۰٪ متغیر است.

برای آزمون‌های CFA، نرخ های قبولی‌ تاریخی برای سطح ۱ و سطح ۲ به طور کلی در محدوده ۴۰٪ و ۵۰٪ است. نرخ قبولی‌های سطح ۳ معمولاً در حدود ۵۰ درصد است. این ترکیب از نرخ های قبولی‌های پایین‌تر و یک مرحله آزمون بیشتر است که CFA را سخت‌تر از FRM می‌کند.

هزینه اخذ مدرک FRM چقدر است؟

برای FRM یک هزینه ثبت نام ۴۰۰ دلاری برای متقاضیانی که اولین بار است در آزمون FRM شرکت می‌کنند دریافت می‌شود.

از آن به بعد، ثبت نام استاندارد ۷۵۰ دلاری برای آزمون اول و ۷۵۰ دلار دیگر برای آزمون دوم لازم است. با این حال، اگر زودتر ثبت نام کنید، می‌توانید مبلغ تخفیف‌خورده ۵۵۰ دلاری برای ازمون اول و ۵۵۰ دلاری را برای ازمون دوم پرداخت کنید.

جمع‌بندی

FRM گواهینامه حرفه‌ای پیشتاز برای مدیران ریسک است و به طور گسترده به عنوان استاندارد جهانی برای ریسک مالی شناخته شده است. تقاضای فعلی برای دارندگان FRM بالاست و به نظر می‌رسد در طول زمان به رشد خود ادامه دهد.
این در حالی است که CFA به طور کلی معتبرتر و دستیابی به آن سخت‌تر به نظر می‌رسد، مزیت بزرگ FRM در تمرکز بسیار تخصصی آن بر ریسک نهفته است. برای کارشناسانی که به دنبال متمایز کردن خود، ارتقای چشم‌انداز شغلی و دریافت حقوق بهتر به‌ویژه در حوزه مدیریت ریسک هستند، FRM بهترین است.

منبع: کلینیک اقتصاد

پایان/

۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۰
کد خبر: 29148

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =