اختیار خنثی یا بی تفاوت چیست؟

وضعیت سربه‌سر (At the Money) موقعیتی است که در آن قیمت اعمال با قیمت بازار فعلی اوراق بهادار پایه یکسان است.

وضعیت بازده خنثی چیست؟

وضعیت سربه‌سر (At the Money) موقعیتی است که در آن قیمت اعمال با قیمت بازار فعلی اوراق بهادار پایه یکسان است. ضریب دلتای اختیار ATM معادل ۰.۵± است که برای اختیار خرید مثبت و برای اختیار فروش منفی است.

هر دو اختیار خرید و فروش ممکن است هم‌زمان در وضعیت خنثی باشند. برای مثال، اگر سهام XYZ با قیمت ۷۵ دلار معامله شود،‌ در این صورت هم اختیار خرید XYZ با قیمت اعمال ۷۵ و هم اختیار فروش XYZ با قیمت اعمال ۷۵ در وضعیت بی تفاوت یا خنثی هستند. قراردادهای اختیار سربه‌سر فاقد ارزش ذاتی هستند، ولی هم‌چنان قبل از انقضا ارزش زمانی دارند و می‌توانند با قراردادهای اختیار در سود (ITM) یا اختیار در زیان (OTM)مقایسه شوند.

نکات کلیدی

۱- منظور از وضعیت سربه‌سر (ATM) قراردادهای اختیار خرید یا فروشی هستند که قیمت اعمال آن‌ها معادل یا در نزدیکی قیمت فعلی بازار اوراق بهادار پایه است.
۲- قراردادهای اختیار معامله خنثی یا ATM به تغییرات در عوامل ریسک مختلفی شامل زوال زمانی و تغییرات در نوسانات ضمنی یا نرخ بهره بیشترین حساسیت را دارند.
۳- قراردادهای اختیار سربه‌سر یا خنثی زمانی بیشترین جذابیت را دارند که معامله‌گر انتظار نوساناتی شدید در قیمت سهام را داشته باشد.

آشنایی با وضعیت اختیار خنثی

وضعیت سربه‌سر، که گاهی به آن «on the money» نیز گفته می‌شود، یکی از سه اصطلاح بکاررفته برای توصیف رابطه‌ی میان قیمت اعمال اختیار و قیمت اوراق بهادار پایه است که وضعیت بازده (Moneyness) اختیار نیز نامیده می‌شود.

یک قرارداد اختیار ممکن است در سه وضعیت در سود (ITM)، در زیان (OTM) یا خنثی (ATM) باشد. وضعیت در سود ITM به این معناست که اختیار معامله ارزش ذاتی دارد و وضعیت در زیان نیز به معنای فقدان ارزش ذاتی است. به بیان ساده، قراردادهای اختیار معامله بی تفاوت در صورت اعمال در وضعیت سوددهی نیستند، ولی هم‌چنان ارزش دارند، به عبارت دیگر، هم‌چنان تا انقضای آن‌ها زمان باقی مانده است و برای همین ممکن است به وضعیت در سود برسند.

ارزش ذاتی اختیار خرید با کسر کردن قیمت اعمال از قیمت فعلی فعلی اوراق بهادار پایه محاسبه می‌شود. در مقابل، ارزش ذاتی اختیار فروش با کم کردن قیمت فعلی اوراق بهادار پایه از قیمت اعمال آن محاسبه می‌شود.

اختیار خرید زمانی در سود قرار می‌گیرد که قیمت اعمال کمتر از قیمت فعلی اوراق بهادار پایه باشد. در مقابل، اختیار فروش زمانی در سود قرار می‌گیرد که قیمت اعمال اختیار بیشتر از قیمت اوراق بهادار پایه باشد. در عین حال، اختیار خرید زمانی در زیان است که قیمت اعمال آن بزرگتر از قیمت فعلی اوراق بهادار پایه باشد و اختیار فروش زمانی در زیان است که قیمت اعمال آن کمتر از قیمت فعلی دارایی پایه باشد.

ملاحظات خاص

معامله‌گران اغلب از اختیار معامله بی تفاوت یا خنثی برای ساخت استراتژی‌های اسپرد و ترکیبات مختلف آن استفاده می‌کنند. برای مثال، استراتژی‌های استرادل‌ عموماً شامل خرید (یا فروش) هردو اختیار خرید و فروش خنثی است.

اختیار خنثی یا بی تفاوت چیست؟

قراردادهای اختیار ATM بیشترین حساسیت را به عوامل ریسک مختلفی دارند که به ضرایب یونانی اختیار معروف هستند. اختیار معامله‌های بی تفاوت یا خنثی دارای دلتای ۰.۵± هستند، ولی بیشترین گاما را دارند، یعنی با نوسان دارایی پایه، ضریب دلتای آن به سرعت از بازه‌ی ۰.۵± فاصله می‌گیرد و با نزدیک شدن به زمان انقضا، این تغییرات بیشترین سرعت را می‌گیرند.

نکته مهم

بیشترین فعالیت در معامله‌ی قراردادهای اختیار غالباً زمانی صورت می‌گیرد که قراردادهای اختیار، خنثی یا بی تفاوت هستند.

قراردادهای اختیار معامله خنثی بیشترین حساسیت را به عامل زوال زمان دارند که با تتای اختیار نشان داده می‌شود. علاوه بر این، قیمت آن‌ها، به ویژه در مورد سررسیدهای دیرتر، بیشترین واکنش را به تغییرات در نوسان نشان می‌دهد که با وگای اختیار نشان داده می‌شود. در نهایت، اختیار خنثی بیشترین حساسیت را به تغییرات نرخ بهره دارد که با رو اندازه‌گیری می‌شود.

وضعیت خنثی و نزدیک به خنثی

گاهی از اصطلاح نزدیک به خنثی برای توصیف اختیار معامله‌ای که در محدوده‌ی ۵۰ سنتی تبدیل شدن به وضعیت ATM قرار دارد استفاده می‌شود. برای مثال، فرض کنید سرمایه‌گذار، اختیار خریدی با قیمت اعمال ۵۰.۵۰ دلار را خریداری می‌کند که سهام پایه‌ی آن با قیمت ۵۰ دلار معامله می‌شود. در این حال گفته می‌شود که آن اختیار خرید نزدیک به وضعیت سربه‌سر است.

در مثال بالا، اختیار موردنظر در صورتی در نزدیکی وضعیت سربه‌سر است که قیمت سهام پایه‌ی آن بین ۴۹.۵۰ و ۵۰.۵۰ دلار معامله شود. قراردادهای اختیار نزدیک به وضعیت سربه‌سر و در وضعیت سربه‌سر، زمانی جذابیت دارند که معامله‌گران انتظار حرکت قیمت شدیدی را دارند. قراردادهایی که حتی در زیان هستند نیز ممکن است در زمان انتظار نوسان جهش کنند.

قیمت‌گذاری اختیار معامله بی تفاوت یا خنثی

قیمت اختیار معامله از ارزش ذاتی و ارزش زمانی تشکیل شده است. ارزش ظاهری گاهی ارزش زمانی نیز نامیده می‌شود، هرچند زمان تنها عامل در زمان معامله‌ی قراردادهای اختیار نیست. نوسان ضمنی نیز نقش مهمی در قیمت‌گذاری اختیار معامله ایفا می‌کند.

اختیار معامله بی تفاوت یا خنثی مانند اختیار در زیان، تنها ارزش زمانی دارند چرا که فاقد هرگونه ارزش ذاتی هستند. برای مثال، فرض کنید یک سرمایه‌گذار اختیار خرید خنثی با قیمت اعمال ۲۵ دلار را به قیمت ۵۰ سنت خریداری می‌کند. ارزش زمانی معادل ۵۰ سنت است که تا حد زیادی از گذر زمان و تغییرات در نوسان ضمنی تاثیر می‌گیرد.

با فرض پایدار ماندن میزان نوسان و قیمت، هرچقدر اختیار به زمان انقضای خود نزدیک می‌شود از ارزش زمانی آن کاسته می‌شود. اگر قیمت دارایی پایه به بیش از قیمت اعمال ۲۷ دلار برسد، در این صورت چنین اختیاری ۲ دلار ارزش ذاتی دارد که به ارزش زمانی آن اضافه می‌شود.

منبع: کلینک اقتصاد

پایان/

۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
کد خبر: 29083

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 7 =