واکنش ایران مرحله‌ای تازه در ایجاد تعادل و بازدارندگی منطقه‌ای است

«دانیل ای. موتون» کارشناس ارشد حوزه دفاعی و نظامی در اندیشکده «شورای آتلانتیک» با اذعان به موفقیت واکنش پهپادی و موشکی شب گذشته ایران تصریح کرد: حمله پیچیده پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل تنها مرحله‌ای در ایجاد تعادل و بازدارندگی متقابل در خاورمیانه است.

به گزارش تحریریه، اندیشکده «شورای آتلانتیک» پس از واکنش موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری کشورمان در دمشق نوشت، درگیری از زیر سایه بیرون آمده و ایران با استفاده از پهپادها و موشک‌های خود حمله گسترده‌ای را به اسرائیل انجام داد.

دو طرف از مدت‌ها قبل درگیر جنگ سایه‌ای بوده‌اند؛ ایران از گروه‌های منطقه ای نزدیک به خود بهره برده و اسرائیل هم دست به ترورهای هدفمند زده است. به تازگی حمله به کنسولگری ایران در سوریه که به کشته شدن چند فرمانده ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران منجر شد، واکنش ایران را به همراه داشت.

«دانیل ای. موتون» کارشناس ارشد این اتاق فکر و مدیر سیاست دفاعی و سیاسی نظامی خاورمیانه و شمال آفریقا در شورای امنیت ملی آمریکا معتقد است که اسرائیل به تضمین و حضور آمریکا در منطقه امید بسته است.

وی در تحلیل خود آورده است: حمله پیچیده پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل تنها مرحله‌ای در ایجاد تعادل و بازدارندگی متقابل در خاورمیانه است. علت اقدام امروز ایران، حمله اسرائیل به یک مرکز دیپلماتیک ایران در سوریه بود که در اثر آن چند افسر ارشد سپاه جان خود را از دست دادند. این حمله‌ اسرائیل انجام واکنش از سوی ایران را اجتناب ناپذیر کرد.

موتون افزود: حمله اسرائیل در ابتدای آوریل بخشی از تلاش های پی در پی آن برای برقراری دوباره بازدارندگی در مقابل ایران پس از حمله حماس در 7 اکتبر بود. البته اسرائیل مزیت موقت افزایش نیروهای نظامی آمریکا در منطقه را هم در نظر داشته است. این نیروهای آمریکایی تضمین‌هایی برای اسرائیل هستند. نکته قابل توجه این است که تنها یک سال قبل، ایالات متحده نسبت به اکنون تعداد به مراتب کمتری از هواپیماهای نظامی و کشتی های جنگی را در منطقه داشت.

این تحلیلگر با اذعان به موفقیت واکنش شب قبل ایران تصریح کرد: اگر ایران احساس کند که به اندازه کافی به حمله اسرائیل به دمشق پاسخ داده است، منطقه از لبه یک جنگ گسترده عقب خواهد رفت. اگر هم حمله ایران بیش از حد موفقیت آمیز باشد، اسرائیل پاسخ خواهد داد. این چرخه اجتناب ناپذیر واکنش‌ها ایالات متحده را هم در بر خواهد گرفت و شاید به سراسر منطقه گسترش یابد.

وی با بیان اینکه این پایان کار نیست، افزود: صرف نظر از موفقیت نسبی حمله ایران، هیچ تضمینی وجود ندارد که چرخه تشدید کننده دیگری وجود نداشته باشد. مقامات ارشد پنتاگون بارها به صراحت اعلام کرده‌اند که می‌خواهند نیروهای آمریکایی را از خاورمیانه بیرون بکشند و آنها را بار دیگر به مناطقی در هند و اقیانوسیه و اروپا بفرستند. اسرائیل نسبت به چنین تحرکاتی آگاهی دارد و احساس می‌کند باید همزمان با حضور نیرومند آمریکا در منطقه، اقدامی را انجام دهد.

این کارشناس موضوع مهم را عدم شفافیت رژیم صهیونیستی عنوان کرد و نمونه آن را حمله به دفتر ایران در دمشق بدون اطلاع ایالات متحده دانست.

وی تاکید کرد: در حالی که اسرائیل از حضور نیروهای آمریکایی به عنوان بیمه نامه‌ای در حمله به غزه بهره می‌برد، به اشتراک گذاشتن برنامه های اسرائیل با واشنگتن یک نیاز واقعی است.

گفتنی است؛ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شنبه شب (دیشب) با صدور اطلاعیه‌ای از شلیک ده‌ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی و مواضع رژیم صهیونیستی خبر داد.

در اطلاعیه سپاه آمده است: در پاسخ به جنایت‌های متعدد رژیم صهیونیستی از جمله حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت جمعی از فرماندهان و مستشاران نظامی کشورمان در سوریه، نیروی هوافضای سپاه، اهداف معینی در داخل سرزمین‌های اشغالی را با شلیک ده‌ها فروند موشک و پهپاد مورد اصابت قرار داد.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نیز اعلام کرد: اقدام نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل متحد در خصوص دفاع مشروع در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به اماکن دیپلماتیک کشورمان در دمشق بود.

منبع: سیاست خارجی ایرنا

پایان/

۲۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 29335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =