جهان در انتظار نفت ۱۳۰ دلاری

«بانک آمریکا» هشدار داد افزایش تنش در منطقه و وقوع جنگ در خاورمیانه قیمت نفت را تا بیش از ۵۰ درصد افزایش می دهد.

به گزارش تحریریه، شبکه خبری CNBC عنوان داشت کارشناسان «بانک آمریکا» (Bank of America) نتایج تحقیقاتی را به خبرنگار این شبکه ارائه کرده اند که نشان می دهد بانک به مشتریان خود گفته است که یک جنگ همه جانبه بین اسرائیل و ایران می تواند قیمت نفت را بین ۳۰ تا ۴۰ دلار در هر بشکه افزایش دهد.

طبق این گزارش، پس از اولین حمله نظامی مستقیم ایران به اسرائیل در آخر هفته گذشته که به تلافی حمله هوایی به نمایندگی دیپلماتیک ایران در سوریه در اوایل ماه جاری صورت گرفت، پیام های تهدید آمیزی بین تهران و تل آویو رد و بدل شده است.

بر اساس یادداشت تحقیقاتی بانک آمریکا، اگر خصومت‌ ها به یک درگیری طولانی تبدیل شود و بر زیرساخت‌های انرژی منطقه تأثیر بگذارد و عرضه نفت خام ایران را مختل کند، قیمت جهانی نفت ممکن است در سه ماهه دوم سال جاری به طور قابل‌توجهی افزایش یابد و به ۱۳۰ دلار در هر بشکه برسد. CNBC در این گزارش خود افزود که قیمت نفت خام آمریکا هم ممکن است تا ۱۲۳ دلار افزایش یابد.

طبق گزارش ها، این سناریو فرض می کند که تولید نفت ایران تا ۱.۵ میلیون بشکه در روز کاهش می یابد. بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی (IEA)، ایران یکی از اعضای موسس سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) است که روزانه حدود ۳.۲ میلیون بشکه نفت تولید می کند.

سال گذشته ایران به عنوان دومین منبع رشد عرضه نفت در جهان پس از ایالات متحده رتبه بندی شد.

جهان در انتظار نفت ۱۳۰ دلاری

بر اساس این یادداشت، اگر درگیری منجر به اختلالاتی در خارج از ایران هم شود، مانند از دست دادن بازار ۲ میلیون بشکه در روز یا بیشتر، قیمت ها ممکن است بیشتر از ۵۰ دلار در هر بشکه افزایش یابد.

طبق بررسی های بانک آمریکا نفت برنت در نهایت در سال ۲۰۲۵ به حدود ۱۰۰ دلار خواهد رسید، در حالی که شاخص وست تگزاس اینترمدیت (WTI) نیز نزدیک به ۹۳ دلار معامله خواهد شد.

قیمت نفت خام برنت در اوایل ماه جاری پس از تهدید تهران به اقدام تلافی جویانه علیه اسرائیل به بیش از ۹۱ دلار در هر بشکه افزایش یافت. با این حال، همانطور که تیم اقتصاد جهانی بانک اشاره کرد در روزهای پس از اواکنش موشکی و پهپادی تهران، قیمت نفت خام به دلیل تلفات و خسارات محدود حمله ایران کاهش یافت.

تحلیلگران هشدار داده اند که واکنش بازار «ممکن است نشان دهنده پیامدهای میان مدت اقتصادی و ژئوپلیتیکی» اولین حمله نظامی مستقیم ایران به اسرائیل نباشد.

بانک آمریکا پیش بینی کرده است که اگر جنگ به دو طرف محدود باشد تاثیر اندکی را بر رشد اقتصادی ایالات متحده و سیاست پولی فدرال رزرو خواهد داشت. به باور موسسه فوق، با این حال، یک جنگ عمومی در سرتاسر منطقه‌ می‌ تواند تأثیر قابل‌توجهی بر ایالات متحده داشته باشد.

روز گذشته نفت برنت در بورس بین قاره ای (ICE) به قیمت ۸۶.۶ دلار در هر بشکه معامله شد و قیمت معاملات آتی هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت در نیویورک نیز در حدود ۸۲ دلار بود.

پایان/

۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 29372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =