فاطمی امین صنعت خودرو را گروگان گرفته است؟ راه نعمت زاده ادامه دارد!

سخنان اخیر سیدرضا فاطمی امین این سوال را مطرح کرده که آیا وزیر صمت، صنعت خودرو را گروگان گرفته است؟

به گزارش تحریریه، سید رضا فاطمی امین با حضور در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما سخنانی ناامیدکننده بر زبان آورد که نشان می دهد با یک وزیر کلی گو که علاقمند به بحث درباره وظایف وزیر اقتصاد مانند تورم و رشد اقتصادی است طرفیم که درک درستی از الزامات صنعت و صنعت خودرو که محل بحث کنونی کشور است، ندارد.

فاطمی امین در ابتدای نشستن بر صندلی وزارت صمت پس از تاکید بر حذف قرعه کشی خودرو در سال 1401 گفت: ظرف مدت چند هفته آینده برنامه مفصل و طرحی برای مدیریت صنعت خودرو اعلام می کنیم. در شرایط فعلی که منابع ارزی محدود است اگر این منابع صرف واردات خودرو شود منجر به افزایش نرخ ارز و گرانی برای همه مردم خواهد شد. و مخالف واردات خودرو حداقل تا 6 ماه آینده هستم. قرعه کشی نیز در 6 ماه نخست سال جمع می شود.

و حالا 6 ماه موعود به سرعت تمام شده و فاطمی امین در رسانه ملی سخنانی بر زبان می آورد که نشان می دهد دولت سیزدهم با این وزیر وقت خود را تلف می کند و بهتر است جلوی ضرر را گرفته و از فردی متخصص و باتجربه برای هدایت سکان وزارت صمت استفاده کند. 

فاطمی امین گفت:

  1. برنامه دو ساله برای بهبود وضع خودرو داریم و بعضی از طرح ها شش ماهه و یک ساله می باشد.
  2. به مردم اطمینان می دهیم از اواسط سال آینده بسیاری از مسائل در زمینه قرع کشی، کیفیت و موضوعات دیگر یک به یک حل خواهد شد ولی یک دوره 2 ساله نیاز دارد تا به طور کامل بتوانیم این مسائل را حل کنیم.
  3. برای این 8 محور(ابلاغی توسط رئیس جمهور) مطالعه شده است و از ابتدای شهریور حداقل هفته ای دو تا سه جلسه در حوزه خودرو داشتم.
  4. وزارت صمت از ادغام 4 وزارتخانه تشکیل شد اما خودرو به تنهایی یک وزارتخانه است چون به اندازه یک وزارتخانه حاشیه و دغدغه دارد.
  5. تولید خودرو در سال آینده 50 درصد افزایش خواهد داشت البته باید زیرساخت ها فراهم شود و یکی از زیرساخت ها، تأمین مالی زنجیره است.
  6. ایران خودرو در سال آینده خودروهای 405 و سمند و سایپا هم تیبا را از رده خارج خواهند کرد که این اقدام کم نظیری است. برنامه ریزی برای معرفی 3 خودروی جدید در سال آینده انجام شده است و ما این اهداف و دستورالعمل را کنترل می کنیم.
  7. مافیا وجود دارد اما در جاهایی که شاید با تصور مردم متفاوت باشد یعنی ما یک شبکه هایی داریم که منافع اینها اجازه نمی دهد که اتفاقات خوبی بیفتد و یک منافعی شکل گرفته است که با منافع مردم هم راستا نیست بنابراین وظیفه ما شناسایی اینها و حل مسائل است.
  8. باید مدیریت خودروسازی را به مردم واگذار کنیم یعنی دولت خارج شود، الآن دولت سهم کوچکی در ایران خودرو و سایپا دارد اما یکی از نقص ها، ساختار سهامداری ایران خودرو و سایپاست، در یک دوره های به اشتباه ایران خودرو و سایپا سهامدار خودشان شدند یعنی سایپا درآمد داشته است و به جای اینکه درآمد را صرف تحقیق و توسعه محصول کند خودش 40 درصد از سهام شرکت را خریداری کرده است که این شرایط دو نقص دارد اول اینکه منابع از تولید خارج شد و دوم اینکه مدیرعامل سایپا، مدیر عامل شرکتی را تعیین می کند که این شرکت به هیأت مدیره ای که در شرکت سایپا باشد رأی می دهد و هیأت مدیره سایپا، مدیر عامل را تعیین می کند البته در مورد ایران خودرو این شرایط خفیف تر است و یکی از دستورات رئیس جمهور اصلاح این شرایط است.
  9. ممنوع شدن واردات خودرو برای حمایت از صنعت خودرو نبود بلکه برای مدیریت تراز ارزی کشور بود و مصوبه آن تا اواخر اردیبهشت سال آینده است و در دولت قصد نداریم آن را تمدید کنیم و به طور خودکار از اواخر اردیبهشت سال آینده واردات خودرو آزاد خواهد شد.
  10. افرادی که واردات خودرو می کنند باید شبکه خدمات پس از فروش داشته باشند و همچنین ضوابط گذشته اجرا خواهد شد.(ادامه طرح نعمت زاده)
  11. از اواسط سال آینده به تدریج قرعه کشی حذف می شود و این طور نیست که از ابتدای سال 1401 قرعه کشی نداشته باشیم چون هنوز تولید در حال رشد است و با تقاضا فاصله دارد.

پاسخ به سخنان فاطمی امین

  1. شش ماه از دوران شما در وزارت صمت گذشته است، برنامه آنچه گذشت در 6 ماهه دوم سال 1400 را توضیح دهید تا به برنامه های 1 ساله و 2 ساله شما برسیم. 
  2. در مهر سال 1400 اعلام کردید که 6 ماهه بساط داستان شرم آور قرعه کشی جمع خواهد شد و حالا وعده 6 ماه بعد می دهید و احتمالا این بازی به مانند داستان دلار 4200 تومانی به درازا خواهد کشید. تکرار یک سیاست به نتایج متفاوتی منجر نخواهد شد. 
  3. کارشناسان کشور مشتاقانه منتظر انتشار محتوای جلسات شما در 6 ماه گذشته هستند تا بتوانند منطق سیاستگذاری شما را فهم کنند. 
  4. خودرو به تنهایی یک وزارتخانه است، مانند همه صنایع دیگر و اساسا بنگاهداری کار دولت نیست. به همین خاطر به سیاستگذاری درست نمی رسید و به روزمرگی دچار شده اید. 
  5. زیرساخت تولید خودرو فراهم شود، آنهم زیرساخت مالی یعنی چه؟ چرا دولت از سر راه صنعت خودروسازی کشور کنار نمی رود تا بروکراسی دولتی تمام شده و همه این بحث ها یک شبه تمام شود.
  6. خروج مدل های قدیمی و آمدن مدل های نو کم نظیر نیست و در شرکت های دنیا به طور ممتد در جریان است. خودروسازی دولتی ایران است که بدیهیات را به دستاورد تبدیل کرده است. 
  7. مافیای خودرو را که معتقدید وجود دارد؛ غیر از مافیای سیاستگذاری کلان خودرویی دولتی کشور؛ با جزئیات معرفی کرده و حل کنید تا صنعت خودروسازی ایران به نقطه سر خط برسد و بیش از این زمان را از دست ندهد. 
  8. واگذاری واقعی خودروسازی ها به معنای خروج دولت از مدیریت این شرکت ها به راحتی شدنی است و دولت می توانست در همین 6 ماه اخیر که به تدوین طرح های راهبردی! مشغول بوده این مساله ریشه ای را به سرانجام برساند. 
  9. وقتی وزیر محترم ادعای اثر واردات خودرو را بر منابع ارزی کشور می پذیرد؛ درحالیکه تنها 1 درصد از تجارت کشور را شامل می شود؛ باید دانست که ایشان فهم درستی از محیط اقتصاد کلان ندارد. ضمن اینکه نمی داند خودرو پس از منزل مسکونی دومین مولفه بر رفاه خانوار است و کالایی غیرضروری به شمار نمی رود. 
  10. تبعیت وزیر صمت دولت سیزدهم از سیاست نعمت زاده برای انحصاری کردن واردات خودرو عجیب است. وقتی نمایندگی شرکتی؛ به عنوان مثال تویوتا؛ در ایران وجود دارد، چرا نباید اشخاص حقیقی بتوانند تویوتا وارد کنند؟ آیا فاطمی امین هم مانند وزیر دولت حسن روحانی به دنبال انحصاری سازی صنعت و فربه کردن حلقه های قدرتمند واردکننده است؟
  11. با طرح های غیرقابل اندازه گیری وزیر محترم، تا شهریور سال 1401 هم قرعه کشی حذف نمی شود، همانگونه که در شش ماهه دوم سال 1400 حذف نشد. 

بررسی محورهای سخنان سیدرضا فاطمی امین نشان داد که ایشان به یکی از پاشنه آشیل های دولت آیت الله رئیسی تبدیل شده است و در صورت عدم جایگزینی با یک وزیر مجرب و کارآزموده، کار دست دولت خواهد داد و تولید نارضایتی عمومی می کند. مجلس نیز می تواند به وظیفه قانونی خود عمل کرده و بیش از این اجازه اتلاف وقت به وزیر(وزیران) ضعیف دولت ندهد و معنای آن تضعیف دولت نیست و بی تردید باعث تقویت دولت خواهد شد، که رئیس دولت سیزدهم تلاش سنگینی را برای اصلاح روندها آغاز کرده است. 

در 6 ماهه نخست وزارت فاطمی امین:

  • تولید داخل کاهش پیدا کرده و بیشتر نشده است.
  • بی مالکیتی خودروسازان دولتی تعیین تکلیف نشده و هرج و مرج ادامه دارد. 
  • بر سر راه واردات قطعات محدودیت بی منطق اعمال شده و باعث شده است تا خودروهای مونتاژی نیز هر روز گرانتر شوند و تولید آنها نیز کاهش یابد. 
  • هر روز یک وعده سر خرمن جدید برای بهبود کیفیت خودروها بدون اینکه فضای صنعت خودرو رقابتی شود داده شده است. 

ظاهرا فاطمی امین با بی تدبیری های خود، صنعت خودرو ایران را گروگان گرفته است. 

پایان/

۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 17358

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • shb IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
      0 0
      این آقا با لجبازی واقعا روی اعصاب مردم راه میره ! از روز اول همه چیز رو گذاشت کنار و فقط چسبیده به خودرو .جالب اینه که هر روز هم گرانتر و بی کیفیتر از دیروز میشه . فکر نمیکنم اصلا به فکر مردم باشه چون هر تصمیمی که میگیره فقط به نفع خودرو سازاست . در واقع داره به مردم میگه همین که هست میخوای بخر نمیخوای مشتری تو صف ایستاده . امیدوارم مجلس هرچه زودتر تکلیف این وزیر رو یکسره کنه . اعصاب برامون نذاشته دیگه .هرچند مطمئنم اگه یه زمانی مجبور بشه واردات رو قبول کنه ، اینقدر گرون میکنه که بازهم به درد مردم ضعیف و متوسط نمیخوره . اونایی هم که خدارا شکر وضع مالی خوبی دارن براشون واردات باشه یا نباشه خیلی فرق نمیکنه .