جنگ اوکراین تهدیدی برای ثبات حاکمیتی اعراب

کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس باوجود داشتن منابع مالی و نفتی به دلیل وابستگی غذایی به بازارهای جهانی با تهدید روبرو هستند، حال بحران غذایی به چالشی حاکمیتی برای آنها تبدیل شده است.

به گزارش تحریریه تارنمای «الخلیج آنلاین» امارات نوشت، پس از جنگ اوکراین، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به کاشت گندم اهمیت ویژه ای می دهند. این جنگ نیاز کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به گندم و آسیب پذیر بودن آنها در این زمینه را آشکار کرده است.

امارات ۵۳.۳ درصد از نیازهای خود به گندم را از روسیه و ۹ درصد را از اوکراین وارد می کند. عربستان هم سالانه ۳.۵ تن گندم برای تامین نیازهای داخلی خود وارد می کند. کویت نیز سالانه ۱۰۰ میلیون دلار برای واردات گندم هزینه می کند. عمان هم ۶۵.۴ درصد از نیازهای خود به گندم را از روسیه و ۴ درصد از گندم مورد نیاز خود را از اوکراین وارد می کند. بحرین هم ۱۷۰ هزار تن گندم از خارج وارد می کند.

تحولات اخیر و جنگ اوکراین امنیت غذایی جهانی را در لبه پرتگاه قرار داده است و اوضاع هر روز وخیم تر می شود زیرا زنجیره صادرات و واردات دچار مشکل شده است. این جنگ سبب افزایش سرسام آور قیمت ها شده که جان میلیون ها انسان را تهدید می کند.

Arabs fear for wheat supplies after Russia invades Ukraine, Life & Culture  - THE BUSINESS TIMES

تا پیش از این روسیه حدود  ۳۷.۵ ملیون تن و اوکراین هم ۱۸ میلیون تن گندم به خارج صادر می کردند. که رقمی حدود ۳۰ درصد نیازهای جهانی را تشکیل می دهد. همچنین روسیه از نظر صادرات کود شیمیایی نیز در رتبه نخست جهان قرار دارد.

 به نوشته روزنامه الخلیج، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) پیش بینی کرده است که اگر جنگ تا نیمه نخست سال جاری به پایان برسد قیمت گندم حدود ۷تا ۸ درصد افزایش یابد. اما اگر این جنگ برای مدت زمان طولانی تری ادامه یابد قیمت گندم بیشتر از ۲۱ درصد افزایش خواهد یافت.

همچنین احتمال دارد قیمت ذرت از ۸ تا ۲۰ درصد و قیمت دانه های روغنی هم به میزان ۱۰.۵ تا ۱۷ درصد افزایش یابد.

تارنمای «نون پست» لبنان هم در گزارش خود با عنوان «گندم و امنیت ملی» نوشت، کشوری که مواد غذایی مورد نیاز خود را تامین نمی کند قدرت تصمیم گیری را ندارد. امنیت ملی کشورهایی که بیش از نیمی از مواد غذایی خود را از خارج تامین می کنند با خطر روبرو خواهد شد.

برپایه این گزارش، «اندرس جاجیرسکوچ» کارشناس مسائل اقتصادی و متخصص امور آبی در بانک بین المللی در این زمینه معتقد است امنیت غذایی و آبی و انرژی در فهرست تهدیدهای امنیتی کشورهای خاورمیانه قرار دارند. با توجه به اینکه کشورهای عربی بیش از ۵۰ درصد از نیازهای غذایی مورد نیاز خود را از خارج تامین می کنند با تهدیدهای امنیتی جدی روبرو هستند.

این خطر تنها کشورهای فقیر را تهدید نمی کند، بلکه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس هم با وجود داشتن منابع مالی و نفتی به دلیل تامین نیازهای غذایی خود از بازارهای جهانی در نتیجه ادامه جنگ اوکراین با تهدید روبرو هستند و این موضوع در بسیاری از بحران ها حاکمیت این کشورها را تهدید می کند.

پایان/

۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
کد خبر: 18620

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 1
    • IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
      0 0
      فوقش درصدی از درآمد اضافه بابت فروش نفت را به غذا تخصیص میدهند در نهایت سود میکنند. البته آن کشورهایی که نفت ندارند و سیاستمدارانشان هم خائن هستند برایشان فرقی نمیکند که در دنیا چه خبر است چون هر اتفاقی بیافتد آنها ضرر میکنند میخواهد صلح باشد میخواهد جنگ باشد. مثلا در ایران همیشه اجناس گران میشود چه جنگ باشد و چه برجام باشد و غیره.