آیا خودروسازی تسلا ورشکست می شود؟

فعالیت های اخیر ایلان ماسک این سوال را ایجاد کرده است که آیا خودروسازی تسلا ورشکست و از دور رقابت خارج می شود؟

به گزارش تحریریه، ایلان ماسک چهره جنجالی کسب و کار در آمریکا که برخی او را نابغه و برخی وی را شیاد و کلاهبردار می دانند، وضعیت عجیبی را رقم زده است. از یک سو، ورود زودهنگام به عرصه خودروهای برقی که یک آینده نگری هوشمندانه بود باعث شد برند خودروهای برقی تسلا مطرح شده و قیمت سهام آن سر به فلک بزند. شرکتی که علیرغم یارانه های سنگین دولتی برای خرید خودروهای برقی در آمریکا سودآوری بسیار ناچیزی داشت متهم به آینده فروشی بود، زیرا با هیچ منطقی نمی شد بین قیمت تابلو شرکت و سودآوری آن ارتباطی یافت. سود 17 هزارم درصدی این شرکت ارتباطی با قیمت 900 میلیارد دلاری تابلو بورس آن نداشت. 

در مقابل، برندهای پرقدرت بازار خودرو مانند تویوتا، بی ام دبلیو، مرسدس بنز، فولکس واگن و ... علیرغم تولید دهها میلیون دستگاه خودرو و فتح بازارهای جهانی، ارزش تابلو کمتری نسبت به تسلا با تیراژ عمدتا حدود 500 هزار دستگاه در سال داشتند. 

تویوتا ژاپن به عنوان پرتیراژترین برند دنیا تنها 220 میلیارد دلار ارزش دارد. فولکس واگن آلمان به عنوان دومین برند پرفروش دنیا و پرفروش ترین هلدینگ خودرویی جهان تنها 97 میلیارد دلار ارزش دارد. شرکت آلمانی دایملر(بنز) تنها 85 میلیارد دلار قیمت دارد و ... که به روشنی می توان دید، 10 خودروساز برتر جهان ارزش سهامی کمتر از تسلا دارند که دارای تیراژ اندکی است و در سال 2021 معادل 936,000 دستگاه فروش داشته است.

ورشکستگی تسلا!

این گزاره باتوجه به هیاهوی جهانی حول برند تسلا شاید عجیب به نظر می رسد، اما با توجه طیف وسیعی از فعالیت های ایلان ماسک که از خودروسازی تا پی پل و اسپیس ایکس را در بر می گیرد؛ و البته نخ تسبیه همه آنها سفته بازی در بازار سرمایه است؛ می توان فروش سهام تسلا و خرید سهام توئیتر را بی ارتباط با کم آوردن وی در رقابت با خودروسازان مطرح آلمانی و ژاپنی ندانست که به تازگی وارد عرصه تولید خودروهای برقی شده و شگفتانه های خود را رو کرده اند. 

مرسدس بنز و بی ام دبلیو با تولید دو مدل جدید به عنوان پیشرفته ترین خودروهای برقی دنیا شوکی اساسی به تسلا وارد کردند که 20 سال از رقبا جلوتر بود. شرکت آلمانی از تولید BMW  سری هفت جدید خود برای رقابت با نسل جدید شاسی بلند EQS مرسدس بنز خبر داد. این دو خودرو هم اکنون عنوان لوکس‌ترین و پیشرفته‌ترین خودروهای برقی جهان را یدک می کشند. آیا ایلان ماسک از ترس باخت، در حال ترک عرصه صنعت خودروسازی است؟

ایلان ماسک از زمان امضای 44 میلیارد دلاری برای خرید رسانه اجتماعی توییتر، حدود 4 میلیارد دلار از سهام شرکت تسلا را فروخته است. مدیر عامل تسلا 4.4 میلیون سهم را در 26 آوریل و 27 آوریل به فروش رساند و اکنون کمی بیش از 168 میلیون سهام تسلا را در اختیار دارد. و البته ایلان ماسک در توییتی نوشت: از امروز دیگر فروش TSLA (نماد سهام تسلا) رخ نخواهد داد!

به زودی ژاپنی های سخت کوش که در 30 سال گذشته بهترین برندهای آلمانی و آمریکایی را مغلوب کرده اند هم از مدل های برقی خود رونمایی می کنند و آنوقت عرصه بر "آینده فروش" بزرگ آمریکایی تنگ خواهد شد. 

اعتمادی به وعده های ماسک برای نفروختن سهام تسلا نیست، و مدت زمان زیادی از بازی وی با بیت کوین نمی گذرد که به یک باره زیرپای این رمزارز پیشتاز جهانی را خالی کرد. 

ظاهرا برندهای آمریکایی در بازار خودرو شانس کافی برای بقا ندارند و باید مانند خودروهای بنزینی، دیزلی و هیبریدی، عرصه را به ژاپنی ها، آلمانی ها، کرده ای ها و چینی های نورسیده واگذار کنند. دوران آینده فروشی به سر آمده است. 

پایان/

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵
کد خبر: 18639

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =