یکه‌تازی روبل در بازارهای جهانی

درحالی که بسیاری از ارزهای مطرح غربی به خاطر رکود اقتصادی، بحران اوکراین و تحریم ها روندی ثابت و حتی نزولی را دارند اما روبل روسیه روند روبه رشد و مثبتی را طی می کند.

به گزارش تحریریه، خبرگزاری «رویترز» گزارش داد که روبل از بالاترین سطح ۲ سال اخیر در مقایسه با یورو و دلار که چند روز قبل کسب کرده بود، عقب نشینی کرد و حدود ۴ درصد کاهش داشت.

دلیل این موضوع نیز پیشنهاد تحریم های بیشتر علیه مسکو و تاثیر آن بر بازارها در هفته گذشته بود که مانع ادامه روند روبه رشد روبل شد. مقامات اجرایی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه سخت‌ترین بسته تحریمی خود علیه روسیه را به دلیل اقداماتش در اوکراین پیشنهاد دادند. با اینحال نگرانی‌های چند کشور در مورد تأثیرات قطع واردات نفت روسیه مانع از تصویب این طرح شد.

روز گذشته روبل ۴.۷ درصد ارزش خود را از دست داد تا با ۷۳.۴۵ در برابر یورو معامله شود. روبل در برابر دلار ۳.۸ درصد ضعیف تر شد و به ۶۹.۵۲ رسید.

روبل در چند هفته گذشته به لطف قانون تبدیل اجباری ارزهای خارجی خریداران انرژی از این کشور افزایش چشمگیری پیدا کرد. از طرف دیگر به علت کاهش واردات و محدودیت در مبادلات فرامرزی، تقاضای ضعیفی برای دلار و یورو در روسیه وجود داشته است.

Dollar, euro, ruble and yuan: the other war is waged in currencies - Latin  america News

تحلیلگران Sberbank CIB می‌گویند: به نظر می‌رسد روبل حداقل در حال حاضر نقطه تعادل جدیدی در حدود ۶۷ پیدا کرده است. با این حال، ما فکر می‌کنیم که وقتی هفته آینده از تعطیلات می خارج ‌شویم، روند تقویتی ارز روسیه ممکن است دوباره شروع شود و صادرکنندگان هم به تدریج شروع به افزایش پیشنهادات ارزی خود کنند.

پیش بینی می شود روبل ممکن است تا پایان ماه به ۶۰ عدد در برابر دلار افزایش یابد.

حرکات تقویتی روبل شدیدتر از حد معمول بوده است زیرا نقدینگی بازار به دلیل محدودیت‌های بانک مرکزی برای تقویت ثبات مالی، کاهش یافته است. در همین حال، فعالیت معاملاتی هم کاهش یافته است، زیرا بازارها در این هفته تنها برای سه روز در میانه تعطیلات طولانی ماه می روسیه باز هستند.

از مهمترین اتفاقات اقتصادی روز گذشته روسیه عبارت بودند از:

نفت خام برنت، معیار جهانی برای صادرات اصلی روسیه، با ۱.۷ درصد افزایش به ۱۱۲.۸ دلار در هر بشکه رسید. شاخص های سهام روسیه کاهش یافت. شاخص RTS بر اساس دلار (IRTS) با ۳.۷ درصد کاهش به ۱۰۷۸.۱ واحد رسید. شاخص روبل MOEX روسیه (.IMOEX) با ۱ درصد کاهش به ۲۳۸۱.۶ واحد رسید.

پایان/

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 18851

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =