نگاه نگران شرکت‌های آلمانی به آینده

بیشتر صنایع آلمان اعلام می کنند برای آن ها جایگزین کردن منابع تازه به جای واردات از روسیه غیرممکن، سخت یا بسیار پرهزینه تر است.

به گزارش تحریریه، رسانه ها گزارشی نتایج یک نظرسنجی را منتشر کرده اند که نشان می‌دهد جایگزین کردن منابع از روسیه، بلاروس و اوکراین برای تقریبا ۱۴ درصد از شرکت‌های صنعتی این کشور غیرممکن است و برای ۱۶ درصد دیگر نیز از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست.

نظرسنجی موسسه آیفو (Ifo Institute) نشان می دهد شرکت‌های صنعتی آلمان از هم اکنون به موضوع توقف واردات انرژی از روسیه فکر می کنند اما نتایج بررسی ها نشان می دهد جایگزینی واردات انرژی از روسیه، بلاروس و خاک اوکراین، در بیشتر موارد «غیر ممکن» یا «از لحاظ اقتصادی غیر مقرون‌به‌صرفه» و در برخی موارد «فقط تا حدی ممکن» می‌دانند.

بر اساس مطالعه منتشر شده از سوی این اندیشکده مستقر در مونیخ، نزدیک به ۱۴ درصد از شرکت های آلمانی که در این نظرسنجی شرکت کردند، در پاسخ به این سوال که آیا آنها می توانند تحویل گاز روسیه را با منابع دیگر جایگزین کنند، پاسخ دادند: این به هیچ وجه امکان پذیر نیست.

۱۶.۳ درصد از دیگر شرکت ها نیز تصریح کردند که یافتن سایر منابع تامین برای آنها «از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست».

علاوه بر این  ۴۳.۴ درصد از شرکت ها اذعان داشتند که جایگزینی گاز روسیه و همسایگانش با منابع دیگر «تنها تا حدی امکان پذیر است».

در این میان  تنها  ۱۳.۸ درصد از شرکت های حاضر در این نظرسنجی اعلام داشتند جایگزینی منابع مشکلی را برای آن ها ایجاد نمی کند.

Germany warns of Russian gas retaliation if war breaks out | Financial Times

در بخش عمده‌فروشی شرایط وخیم تر به نظر می رسد زیرا ۱۷.۳ درصد از شرکت‌ها تاکید داشتند که مقابله با واردات تحریم شده از روسیه غیرممکن است و تنها ۷.۴ درصد از آن ها اعلام کردند قادر هستند به سرعت منابع جدید تحویل را پیدا کنند.

یکی از پژوهشگران موسسه آیفو اعلام کرد: تغییر منابع برای بسیاری از شرکت‌ها دردسرساز است و زنجیره‌های تأمین و فرآیندهای تولیدی که سال‌ها آزمایش و اجرا شده‌اند، اغلب نمی‌توانند یک شبه اصلاح شوند و سازماندهی تازه ای پیدا کنند.

ارقام سازمان ملل نشان می دهد که واردات آلمان از روسیه در سال گذشته تقریباً ۳۰ میلیارد دلار بوده است. اداره آمار فدرال آلمان اعلام کرد که این آمار نسبت به سال ۲۰۲۰ بیش از ۵۴ درصد افزایش داشته است.

آلمان نه تنها گاز، نفت و زغال سنگ از روسیه می خرید، بلکه مواد خامی مانند نیکل، پالادیوم، مس و کروم و بسیاری اقلام دیگر را نیز از مسکو دریافت می کند.

با اینحال پس از آغاز عملیات نظامی مسکو در اوکراین در اواخر فوریه، محموله‌های کالاهای فوق تحت تأثیر تحریم‌های شدیدی از سوی اتحادیه اروپا، ایالات متحده و برخی دیگر از کشورها قرار گرفته اند. این محدودیت‌ها همچنین دارایی‌های خارجی بانک مرکزی روسیه و نهادها و افراد مختلف دیگر مربوط به این کشور را مسدود کرده است و در عمل روسیه را از بازارهای پولی تحت سلطه دلار و یورو جدا ساخته و بخش وسیعی از تجارت‌های خارجی با مسکو را متوقف کرده است.

پایان/

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 18886

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =