۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
 رکورد تورم در اروپا

اتحادیه اروپا بالاترین تورم در دهه های اخیر خود را تجربه می کند.

به گزارش تحریریه، افزایش هزینه های انرژی قیمت های مصرف کننده را در بسیاری از کشورهای اروپایی افزایش داده است. حال برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا بالاترین تورم در دهه های اخیر را تجربه می کنند.

داده های رسمی سازمان آمار دانمارک نشان می دهد که قیمت مصرف کننده در دانمارک به بالاترین سطح در ۳۸ سال گذشته رسیده است.

به گفته این نهاد، شاخص قیمت مصرف کننده دانمارک (CPI) از ۵.۴ درصد در ماه مارس به ۶.۷ درصد در آوریل افزایش یافت.

قیمت ها به دلیل افزایش هزینه های جهانی انرژی به عنوان یکی از پیامدهای درگیری روسیه و اوکراین افزایش یافته است. این آژانس می‌ گوید محرک‌ های اصلی تورم در دانمارک برق، گاز طبیعی، غذا و تنباکو بوده اند.

داده ها نشان می دهند که قیمت کالاها در سال گذشته ۱۰.۳ درصد افزایش یافته است، نرخی که از نوامبر ۱۹۸۲ تاکنون ثبت نشده بود. نرخ تورم اصلی بدون احتساب انرژی و مواد غذایی، در دانمارک به ۳.۶ درصد افزایش یافت که بالاترین نرخ تورم از سال ۱۹۹۰ است. البته نرخ این تورم در ماه مارس  ۳.۲ درصد بود.

دانمارک تنها کشوری نیست که از افزایش قیمت‌ها پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین و تحریم‌های غرب علیه مسکو رنج می‌برد. قیمت سوخت و مواد غذایی در سراسر جهان طی دو ماه گذشته به دلیل ترس از توقف عرضه انرژی روسیه و اختلال در زنجیره تامین، به شدت افزایش یافته است.

German inflation hits four-decade high

تورم در آلمان هم به بالاترین حد خود در چهار دهه گذشته رسید. آمارهای رسمی نشان می دهد که تورم در آلمان در آوریل به دلیل افزایش قیمت های نفت، گاز و پتروشیمی به بالاترین حد خود از سال ۱۹۸۱ رسیده است.

بر اساس گزارش اداره آمار فدرال، قیمت‌های مصرف‌کننده که برای مقایسه با داده‌های تورم سایر کشورهای اتحادیه اروپا (HICP) تنظیم شده‌اند، نرخ سالانه ۷.۸ درصد افزایش را در ماه آوریل نشان داد که از ۷.۶ درصد در مارس بیشتر است.

به منظور مقابله با افزایش قیمت ها، بانک های مرکزی در ایالات متحده، انگلیس و سایر کشورها نرخ بهره را افزایش داده اند. با این حال، بانک ملی دانمارک هنوز نرخ اصلی خود را تغییر نداده است. در همین حین بانک مرکزی اروپا نیز با وجود افزایش تورم در منطقه یورو، تا کنون نرخ ها را بدون تغییر نگه داشته است.

پایان/

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 18940

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =