گسترش ناتو با سناریوی جنگ هسته‌ای؟

ناظران معتقدند اعلامیه تازه فنلاند و سوئد تغییر اساسی در معادلات امنیتی و موازنه های موجود در قاره اروپا ایجاد می کند و با تشدید تنش میان مسکو و غرب، احتمال سناریوی استفاده از سلاح های هسته ای را افزایش می دهد.

به گزارش تحریریه، روزنامه «ایندیپندنت» در گزارشی درباره تحولات جنگ اوکراین نوشت، با اعلام پایان بی طرفی نظامی از سوی کشورهای فنلاند و سوئد و تصمیم آنها برای پیوستن به ناتو، فضای درگیری میان کشورهای غربی و روسیه داغ تر شده است. 

جهان پس از افزایش تنش میان مسکو و غرب به طور اساسی تغییر کرده و احتمال استفاده از سلاح هسته ای بیشتر از قبل شده است. «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه طی هفته های نخست جنگ، بارها اعلام کرده بود در صورتی که امنیت ملی روسیه با خطر روبرو شود، احتمال استفاده از سلاح هسته ای وجود دارد. بسیاری از مقامات روسیه اقدام تازه سوئد و فنلاند را اشتباه بزرگی بیان کرده اند.

«ایگور سابوتین» روزنامه نگار روسی به روزنامه ایندیپندنت عنوان داشت، روسیه به عنوان بخشی از راهبرد امنیتی و نظامی خود تحرکاتش را برای مقابله و جلوگیری از گسترش ناتو افزایش داده است. اعلام پایان بی طرفی نظامی از سوی فنلاند و سوئد تغییری اساسی در معادلات امنیتی و موازنه های موجود در قاره اروپا به شمار می رود و سبب افزایش تنش میان مسکو و غرب خواهد شد.

Ukraine: Russia may deploy nukes near Finland, Sweden - Punch Newspapers  Ukraine: Russia may deploy nukes near Finland, Sweden

به نوشته ایندیپندنت، با توجه به اینکه پوتین بارها اشاره کرده است در صورتی که امنیت ملی روسیه تهدید شود دور از ذهن نیست که مسکو به زرادخانه های راهبردی و هسته ای خود متوسل شود، برخی از ناظران احتمال اینکه تنش میان غرب و مسکو سبب رقم خوردن این سناریو وحشناک شود را دور از ذهن نمی دانند.

«جوزب بورل» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است متوسل شدن به این گزینه به معنای پایان کار همه است و جامعه بین الملل باید مانع چنین اقدامی شود.

روزنامه روسی «موسکوفسکی کومسومولیتس» در گزارشی به نقل از «ایگور کورتچینکو» سردبیر نشریه «دفاع ملی» نوشت: پیوستن سریع فنلاند و سوئد به ناتو از نظر امنیتی و موازنه قدرت در منطقه به مفهوم تغییر وضعیت به زیان روسیه است. ما باید به سرعت در برابر تشکیل ائتلاف های نظامی جدید از سوی کشورهای غربی، شکل جدیدی از موازنه را تحقق بخشیم.

وی افزود تنها راه عملی برای بازگرداندن موازنه در این مورد، انتقال کلاهک‌های هسته‌ای تاکتیکی، ناوگان بالتیک و موشک‌های «اسکندر» به مناطق نظامی غرب روسیه و همچنین تجهیز کشتی ها و زیر دریایی های دارای کلاهک هسته ای به موشک های «کالیبر» به عنوان یک عامل بازدارندگی است. این اقدامات به تغییر ماهیت دکترین نظامی روسیه نیاز دارد به گونه ای که به طور شفاف استفاده از این سلاح های هسته ای تاکتیکی را برای طرف مقابل تشریح کند.

پایان/

۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 19137

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =