ناتوبازی رئیس جمهوری ترکیه

«رجب طیب اردوغان» با هدف باجگیری اقتصادی از آمریکا و متحدانش مخالفت صریح ترکیه با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو را اعلام کرد تا شرایط کسب امتیازات اقتصادی از اروپا را فراهم کند.

به گزارش تحریریه، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در ادامه سیاست های متناقض خود در قبال بحران اوکراین این بار در سمت مسکو قرار گرفته است و می گوید نمایندگان این کشورها از درخواست دوکشور فنلاند و سوئد برای عضویت در ناتو حمایت نمی کنند.

این در حالی است که رهبران اروپایی این سازمان اطمینان دارند آنکارا با اندکی مذاکره رضایت خود را اعلام می کند و این اقدام اردوغان تاکتیکی برای کسب امتیاز در دوره بحران شدید اقتصادی کشورش است. 

«راشا تودی» در همین رابطه نوشت، رئیس‌جمهور ترکیه به تازگی اعلام کرد ترکیه به درخواست‌های فنلاند و سوئد برای عضویت در ناتو «بله» نخواهد گفت و هرگونه تلاش برای متقاعد کردن آنکارا برای تغییر موضع بی‌ثمر خواهد بود.

دولت های سوئد و فنلاند به صورت رسمی چند روز قبل تصمیم خود برای پیوستن به بلوک نظامی تحت رهبری ایالات متحده ناتو را اعلام کردند. ترکیه البته پیشتر هشدار داده بود که شاید با این تصمیم مخالفت کند زیرا به گفته اردوغان، این  دو کشور شمال اروپا بیشتر شبیه مهمان خانه های سازمان های تروریستی هستند.

علت این سخن اردوغان حضور و فعالیت جدی حزب جدایی‌طلب کارگران کردستان (PKK) و جبهه آزادی‌بخش خلق انقلابی (DHKP/C) در این دو کشور است. آنکارا این دو حزب را غیرقانونی اعلام کرده است.

سوئد و فنلاند با همه ادعاهای حقوق بشری خود تاکنون موضع صریح و روشنی را در برابر سازمان های تروریستی اعلام نکرده اند. سوئد مرکز مخفی تعداد زیادی از سازمان های تروریستی است و تروریست ها را حتی جذب و به مجلس این کشور برای سخنرانی دعوت می کند.

NATO Secretary General Jens Stoltenberg holds up application forms of Sweden and Finland

همه کارشناسان اروپایی اذعان دارند نمی توان روی این سخنان اردوغان هم خیلی حساب باز کرد زیرا رویکردهای چندماهه آنکارا در قبال اوکراین یا اسرائیل نشان داده است که تصمیم گیری دولت ترکیه به مویی بند است و امید برای کسب یک امتیاز اقتصادی کوچک نیز ممکن است باعث تغییر کامل نگرش و خط مشی  اردوغان شود. با اینحال فعلا رئیس جمهوری ترکیه تصریح دارد که «به پیوستن دوکشور که بیشتر شبیه سازمان امنیتی هستند «بله» نمی گوید و برای جلب نظر آنکار مزاحمت ایجاد نکنند».

وزارت امور خارجه سوئد روز دوشنبه اعلام کرد که مقامات ارشد هلسینکی و استکهلم برای گفتگو در این زمینه به ترکیه سفر خواهند کرد. اردوغان اما در نشست مطبوعاتی اعلام کرد که چنین مذاکراتی بی معنی خواهد بود.

برای پیوستن به ناتو، پیشنهاد عضویت یک کشور باید به تصویب اتفاق آرای  همه ۳۰ عضو این بلوک نظامی و امنیتی برسد.

به اعتقاد کارشناسان بعید نیست که آنکارا از سوی ایالات متحده تحت فشار قرار گیرد تا رای مخالف خود را پس بگیرد.

«میرچا جوآنا» معاون دبیرکل ناتو قبلا گفته بود که مطمئن است سازمانش می‌تواند بر محدودیت‌های ترکیه غلبه کند.

به تازگی فنلاند و سوئد در بحبوحه درگیری های جاری در اوکراین تصمیم گرفتند سیاست دیرینه عدم تعهد خود تجدید نظر کنند. بر اساس نظرسنجی های اخیر، اکثریت در هر دو کشور اکنون از عضویت در ناتو حمایت می کنند.

تصمیم کشورها برای درخواست عضویت در ناتو از سوی مسکو محکوم شده است. به عقیده «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، تحولات جدید وضعیت امنیتی بین المللی پیچیده را تشدید می کند.

پایان/

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 19150

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =