جایگاه مناسب شترمرغ در اقتصاد مقاومتی

پرورش شتر مرغ علاوه بر این که جایگاه یکی از منابع پروتئین محسوب می شود، جایگاه مناسبی هم در اقتصاد مقاومتی دارد.

به گزارش تحریریه، یکی از منابع جدید پروتئین که طی سالهای اخیر در جهان به آن توجه شده است، تولید گوشت از طریق پرورش سایر حیوانات غیر مرسوم مانند شتر مرغ می باشد. پرورش شتر مرغ در کشور از یک دهه گذشته توسط بخش خصوصی آغاز شده و در اکثر استانهای کشور باتنوع آب و هوائی مختلف گسترش یافته است. با توجه به تمایل زیاد بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری، تقاضا به منظور توسعه این بخش افزایش یافته و موجب اقتصادی شدن تولید و پرورش جوجه یک روزه شتر مرغ در کشور شده است.

یکی از پرورش دهندگان طیور در شهربابک، در گفت و گو با خبرنگار تحریریه گفت: بنده 10 سال است که در زمینه پرورش شتر مرغ فعالیت میکنم و در کنار آن پرورش طاووس، قرقاول آمریکایی گوشتی، مرغ شاخ دار، بلدرچین، مرغ و خروس و بوقلمون محلی نیز پرورش می دهم.

محمدصادق شیرپور افزود: علاوه بر گوشت شترمرغ محصولات دیگری از جمله سوسیس و کالباس، روغن خوراکی، درمانی، انواع صابون و کرم شتر مرغ تولید می شود و چرم آن نیز خارج از شهرستان فرآوری شده و محصولات چرمی مثل کیف، کفش و ... ساخته می شود.

وی با بیان اینکه اکنون برای دو نفر به طور مستقیم و پنج نفر به طور غیرمستقیم شغل ایجاد شده است، اظهار داشت: علی رغم اینکه هنوز کارم آنطور که باید توسعه پیدا نکرده اما اگه مسئولان حمایت کنند و مکانی با امتیازات آب و برق در اختیار من بگذارند می توانم سالیانه هزار و 200 قطعه شترمرغ را پروار کنم که در کنار  آن زمینه اشتغالزایی بیشتر هم می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهربابک در گفت و گو با خبرنگار تحریریه گفت: شترمرغ پرنده ای بسیار مقاوم با قابلیت سازگاری بالا در شرایط محیطی با دمای 15- تا 50 درجه سانتی گراد  می باشد اما بهترین منطقه برای پرورش آن در اقلیم خشک و حوالی کویر است.

سید علی وزیری با بیان اینکه شهرستان شهربابک از نظر پرورش شترمرغ رتبه سوم استان کرمان را به خود اختصاص داده است، افزود: این شهرستان دارای  20 واحد فعال پرورش شترمرغ با تعداد هزار قطعه است.

وی تصریح کرد: در واحدهای پرواربندی از هر شتر مرغ با وزن 90 کیلوگرم بعد از طی دوره رشد 7 ماهه، به طور متوسط 30تا 35 کیلو گرم گوشت خالص بدست می آید .

وزیری بیان داشت: در هر واحد توام شتر مرغ مولد سالانه با تولید 80-100 عدد تخم با قابلیت 60 درصدی تولید جوجه باعث افزایش راندمان تولید و بهره وری اقتصادی آن واحد تولیدی می باشد.

وی با اشاره به اینکه پرورش شترمرغ جایگاه مناسبی در اقتصاد مقاومتی، افزایش تولیدات داخلی و ایجاد اشتغال دارد، ادامه داد: هر قطعه علاوه بر تولید جوجه و گوشت پتانسیل های بالایی برای تولید محصولاتی از قبیل روغن،سفیدآب، صابون، انواع محصولات چرمی، پر، تامین گوشت کارخانجات تولید سوسیس، کالباس، برگر، کوکتل، ژامبون را دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهربابک افزود: علاوه بر مزایای یاد شده، عدم نیاز به تاسیسات خاص در جایگاه نگهداری، مقاومت به بیماری ها و شرایط محیطی، کمک به حفظ مراتع، ضریب تبدیل مناسب نسبت به دام سنگین، سبب توجه جوانان وکارآفرینان به این صنعت پر رونق گردیده است.

وی خاطرنشان کرد: ازمهمترین دغدغه های فعالان در این زمینه مشکل بودن صدور مجوز بهره برداری برای واحدهای فعال و متعاقب آن عدم دریافت نهاده های دولتی و اعطای تسهیلات با سود پایین میباشد.

پایان/

۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۰
کد خبر: 19904

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =