خودروسازان در گرداب زیان انباشته

زیان انباشته 124 هزار میلیارد تومانی ماحصل بی‌تدبیری چندین‌ساله در صنعت خودروسازی است.

به گزارش تحریریه، روزنامه ایران نوشت، با انتشار صورت‌های مالی دو خودروساز بزرگ کشور مشخص شد این شرکت‌ها در مجموع عملکرد تلفیقی با شرکت‌های زیرمجموعه، نتوانسته‌اند از جمع زیان سالانه خود بکاهند و با احتساب زیان سال 1400، مجموع زیان انباشته آنها به بیش از 116هزار و 807میلیارد تومان رسیده است. همچنین آمارهای منتشر شده از طرف دیگر خودروساز کشور نیز نشان می‌دهد با وجود کاهش چشمگیر 67درصدی زیان سالانه پارس‌خودرو، این خودروساز نیز با زیان 7هزار و 600میلیارد تومانی روبه‌رو شده که با این حساب مجموع زیان انباشته صنعت خودروسازی در بازار سهام (با توجه به اینکه ارقام سایر شرکت‌ها ناچیز است) به بیش از عدد 124هزار و 407میلیارد تومان می‌رسد. این زیان انباشته، نمودی از عملکرد مدیران صنعت در سال‌های قبل است که در وضعیتی نابسامان به دولت جدید واگذار شده است. وضعیت اسفبار بازدهی صنعت خودروسازی در بازار سهام درحالی است که سه شرکت ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو به ترتیب با افزایش 78،92 و 151 درصدی درآمدهای عملیاتی روبه‌رو شده بودند. درآمدهایی که بخش عمده آن با هزینه‌های شگفت‌انگیز در بخش عملیاتی از جمله بهای تمام‌شده محصولات و هزینه‌های فروش، اداری و عمومی پوشش داده شده است.

هزینه‌هایی که به نظر می‌رسد با توجه به حاشیه سود عملیاتی برخی از شرکت‌های قطعه‌ساز و خدمات‌رسان به شرکت‌های اصلی خودروسازی، نامعقول و قابل اصلاح باشد.

چاه ویل زیان انباشته خودروسازان

وقتی آمارهای بازدهی خودروسازان را در کنار وضعیت کیفیت و ارائه خدمات این شرکت‌ها می‌گذاریم، بازهم از خوشبینی ما نسبت به عملکرد آنها کاسته می‌شود. این شرکت‌ها با وجود تولیدات باکیفیت و برخی محصولات قابل دفاع در سطح بین‌الملل، نتوانسته‌اند نظر عموم جامعه داخلی را نسبت به عملکرد خود (به طور کلی) جذب کنند. آمارها و نظرسنجی‌هایی که در این سال‌ها از تریبون‌ها و رسانه‌های مختلف انتشار یافته نشان می‌دهد عموم مردم از وضعیت پیشرفت و توسعه این صنعت در ایران ناراضی هستند و خودروسازان نتوانسته‌اند اقبال جمع را به سمت خود بازگردانند.

فعالیت‌های این شرکت‌ها حتی در برخی مواقع به مثابه تقلب و دستکاری در بازار تلقی شده و منجر به بدبینی جامعه به عملکرد آنها شده است. نگهداری چندین واحد مسکونی و ملک تجاری از طرف خودروسازان که در صورت‌های مالی آنها نیز ذکر شده بود در کنار مالکیت تودرتوی سهام شرکت‌های زیرمجموعه که موضوع تعارض منافع را بیش‌ازپیش نمایان می‌کرد و وجود تعداد بالای شرکت‌های زیاندهی که با وجود انجام هیچ‌گونه فعالیتی همچنان دایر مانده و هزینه‌های اضافی را به شرکت‌های اصلی تحمیل می‌کردند، در کنار قیمت‌های قابل تأمل کالاها و خدمات دریافتی از شرکت‌های وابسته به شرکت‌های اصلی خودروساز، همگی شائبه ورود فساد به این صنعت را تقویت می‌کند.  این روند تا جایی ادامه یافت که رهبر معظم انقلاب نیز وضعیت صنعت خودرورا مورد انتقاد قرار دادند و رئیس‌جمهور  سید ابراهیم رئیسی نیز 8فرمان را برای تحول در صنعت خودرو صادر کرد، اما به نظر می‌رسد با تمام این تفاسیر صنعت خودروسازی نتوانسته خود را با انتظارات تطبیق دهد و روند زیان انباشته آن در هر دوره بیشتر و بیشتر افزایش می‌یابد؛ روندی که به مثابه چاه ویلی شده که هیچ‌گاه پر نخواهد شد.

در ادامه این گزارش به عملکرد سالانه سه خودروساز بورسی به طور مجزا می‌پردازیم.

افزایش 38درصدی زیان انباشته ایران‌خودرو با وجود کاهش 10 درصدی زیان خالص

صورت‌های مالی تلفیقی حسابرسی نشده ایران‌خودرو نشان می‌دهد این شرکت توانسته از فروش خدمات و محصولات خود در حدود 111 هزار و 800 میلیارد تومان درآمد شناسایی کند که نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش 78 درصدی روبه‌رو شده است. با وجود این، هزینه 114 هزارو 300 میلیاردتومانی تولید و 6 هزار و 440 میلیارد تومانی فروش، اداری و عمومی در کنار 8 هزار و 600 میلیارد تومان هزینه تسهیلات و مبلغ شگفت‌انگیز 3 هزار و 580 میلیارد تومان سایر هزینه‌های عملیاتی که بخش عمده آن مربوط به هزینه‌های جذب نشده در تولید است، تمام درآمدهای مجموعه ایران‌خودرو را پوشش داد تا این شرکت در نهایت با زیان خالص 16 هزار و 244 میلیارد تومانی پرونده سال 1400 را ببندد.

بر این اساس زیان شناسایی شده این خودروساز جاده مخصوص به‌ازای هر سهم به 539 ریال رسید و جمع حقوق مالکانه نیز با 112 درصد کاهش به منفی 58 هزار و 333 میلیارد تومان رسیده است.

افزایش 22 درصدی زیان خالص و 42درصدی زیان انباشته سایپا

صورت‌های مالی تلفیقی حسابرسی نشده سایپا نشان می‌دهد این شرکت خودروساز نیز در سال 1400، به‌رغم شناسایی 49هزار و 800میلیارد تومان درآمد عملیاتی و رشد 92درصدی این عنوان نسبت به سال 1399، با افزایش بیش از 73درصدی هزینه‌های تولید و 50درصدی هزینه‌های فروش، اداری و عمومی و بازهم عنوان قابل توجه یک هزار و 464میلیارد تومانی سایر هزینه‌های عملیاتی و 6هزار و 910میلیارد تومانی هزینه‌های تسهیلات دریافتی، زیان خالصی به میزان 15هزار و 890میلیارد تومان برای سال 1400 شناسایی کند که 22درصد افزایش را نسبت به سال مالی قبل از آن نشان می‌دهد.

با حساب زیان این سال، مجموع زیان انباشته سایپا به 54هزار و 670میلیارد تومان می‌رسد که 42درصد افزایش نسبت به دوره قبل داشته است. همچنین با احتساب سرمایه ثبتی این شرکت، جمع حقوق مالکانه صاحبان سهام نیز به منفی 47هزار میلیارد تومان رسیده که در حدود 2برابر از سال مالی قبل زیان بیشتری را برای سهامداران نشان می‌دهد.

افزایش 10درصدی زیان انباشته پارس‌خودرو با وجود کاهش 67درصدی زیان خالص

صورت‌های مالی سومین شرکت فعال در صنعت خودروی ایران هرچند که نشان‌دهنده کاهش معنادار روند زیانده بودن فعالیت‌های شرکت است اما در نهایت نمی‌تواند به عنوان یک کارنامه خوب و موفق برای مدیران این مجموعه تلقی شود.

طبق صورت‌های مالی تلفیقی حسابرسی نشده، این خودروساز با وجود رشد 151درصدی درآمدهای عملیاتی، نتوانسته عنوان‌های هزینه‌ای خود را به نحو مطلوبی کاهش دهد تا در سال 1400 با زیان یک هزار و 360میلیارد تومان مواجه شود که در حدود 67درصد از دوره مشابه سال قبل کمتر است.

با این حساب مجموع زیان انباشته این خودروساز نیز درحدود 10درصد افزایش یافته و به عدد 7هزار و 623میلیارد تومان رسیده است.

پایان/

۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰
کد خبر: 19966

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 6
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ساسان IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
      1 0
      غلط کردن زیان انباشه اگه راست میگن_که نمیگن_؛ طبق قانون اعلام ورشکستگی کنند.
    • IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
      0 0
      الله اکبر...یعنی هیچ کس دراین مملکت نیست که یکباربرای همیشه پرونده ی این غده های چرکی سرطانی بدخیم راببندد...چرازیانده اند...حقوق وپاداش مدیرانشان چقدراست...ازکجاتامین میشود...شرکتی بااین حجم زیان وضرر چرااعلام ورشکستگی نمیکند...چرابساطش راجمع نمیکند...چراحقوق وپاداش نجومی پرداخت میکند...وعجیبتراینکه چرادولت ازاین جرثومه های فسادحمایت میکند...وهزاران سوال دیگرکه نفس کشیدن رابرای مردم سخت کرده ازبس که سنگینی این سوالها برسینه ی مردم فشارواردمیکند
    • IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
      0 0
      دولت پثل همیشه از جیب مردم برداره بده به خودروسازان تا زیان نکنن
    • سعید IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
      0 0
      معلومه از کوه هم بردارید کم میشه اینکه در امد بی حساب کتاب این چند شرکته که توسط مافیایی خودرو به غارت وسرقت رفته هیچ کس هم نمیاد پیگیری و حساب کتاب کنه اونا رو بکشونه سر میز محاکمه وگرنه ۲×۲=۴چه جور میشه ما مردم هر کاسبی میزنیم برا دولت که میخواد مالیات بگیره پر سوده ولی برا اومال خودش درایران خودرو وسایپا ضرر
    • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
      0 0
      بیخودی زر می زنند
    • س IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
      0 0
      دروغ تا کجا اگه اینا هر ساله زیان میدن مگه دل درد دارن برا تولید هم زیان بدن وهم با جان و سرمایه مردم بازی می کنن