پروژه گران ترین دُم دنیا تکرار می شود؟

معاون وزیر صمت در اظهاراتی عجیب مدعی شد شرکت‌های بزرگ خودروسازی دنیا می‌خواهند در ایران ماشین طراحی کنند.

به گزارش تحریریه، معاون وزیر صمت در حمل و نقل، در اظهاراتی عجیب مدعی شد شرکت‌های بزرگ خودروسازی دنیا می‌خواهند در ایران ماشین طراحی کنند!

منوچهر منطقی گفت: کشور ما با توجه به هزینه پایین نیروی کار و انرژی، بهشت دانش‌بنیان ‌هاست. الان شرکت های بزرگ خودروسازی دنیا تصمیم دارند بعضی طراحی‌هایشان را در ایران انجام بدهند چرا که برایشان ارزان‌تر تمام می‌شود و این در حالیست که ما از این فضا کمتر استفاده کردیم.

لازم بذکر است که هزینه طراحی هر پلتفرم بین 40 تا 60 میلیون دلار و به طور متوسط 50 میلیون دلار است، درحالیکه برای ایجاد دم بر روی پژو 206 هاچبک که ظاهر آن اصلا مناسب ایجاد دُ(صندوق) نیست حدود 250 میلیون دلار هزینه شده است. 

این در حالی است که در زمان مدیریت منطقی در ایران خودرو بابت طراحی پژو 206 صندوق دار 250 میلیون دلار هزینه شد. اگر ایران خودرو 250 میلیون دلار را به خودروسازان ممتاز جهان مانند تویوتا ژاپن و یا فولکس واگن آلمان می داد(و نه حتی استفاده از مهندسان خلاق داخلی که به تعداد کافی وجود دارد) می توانست 5 پلتفورم مدرن خریداری کرده و توان فنی و بازاری خود را به نحو چشمگیری افزایش دهد. اما مدیران دولتی و سیاسی ایران خودرو ترجیح دادند تا از جیب مردم چنین ریخت و پاش هایی انجام داده و میلیون ها دلار از سرمایه های ملی را بر باد دهند.

بنظر می رسد با توجه به سخنان اخیر منوچهر منطقی و سابقه درخشان وی در صنعت خودرو ایران باید منتظر هزینه هایی از این دست باشیم.

پایان/

۹ تیر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
کد خبر: 20159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =