آینده قیمت نفت از ۴۵ تا ۱۸۰ دلار!

برخلاف پیش بینی نفتی بانک «جی بی مورگان»، اکنون «سیتی گروپ» نسبت به کاهش شدید قیمت نفت و حتی رسیدن آن به کمتر از 50 دلار هشدار داده است.

به گزارش تحریریه، روزنامه «القبس» کویت در بخشی از گزارش خود نوشت، قیمت نفت در بازارهای جهانی شاهد جهش بوده است. این جهش قیمت در شرایطی رخ داده است که اقتصاد کشورهای نفت خیز حاشیه خلیج فارس طی سال های ۲۰۱۴ تا نیمه سال ۲۰۲۱ میلادی با چالش هایی روبرو بودند و این کشورها با کمبود بودجه روبرو شدند. تقریبا همه این دولت ها مجبور شدند ارزهای خود را از بانک های خارجی خارج سازند و از بازارهای داخلی و خارجی وام بگیرند. 

به نوشته این روزنامه کویتی، گزارش های بین المللی نشان می دهد که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به دنبال افزایش کنونی بهای نفت و انرژی، شاهد افزایش گسترده تولید ناخالص ملی بوده اند. این در شرایطی است که هنوز هم نفت کشورهای حاشیه خلیج فارس در سطح جهانی دارای اهمیت راهبردی است.

 با وجود خوش بینی های بسیار و با وجود اینکه بانک «جی بی مورگان» پیش بینی کرده است که قیمت نفت به بالاترین سطح و به بشکه ای ۱۸۰ دلار خواهد رسید اما این گمانه زنی ها و پیش بینی ها ممکن است درست از اب در نیاید.

بانک «سیتی گروپ» به عنوان یکی از بزرگترین بانک جهانی در این زمینه ابراز نگرانی کرده است. سیتی گروپ نسبت به کاهش قیمت نفت به بشکه ای ۶۵ دلار تا پایان سال جاری و بشکه ای ۴۵ دلار تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی هشدار داده است.

حال زنگ های خطری که بانک سیتی گروپ به صدا در آورده است آینده کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را با چالش روبرو خواهد کرد. از این رو، این کشورها باید برای تنوع بخشی به منابع درآمدی خود به ویژه در شرایطی که اکنون قیمت نفت بالا است، اقدام کنند.

پایان/

۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۵
کد خبر: 20280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =