کاهش سرعت رشد تورم در کشور اول دنیای عرب

افزایش قیمت مواد غذایی در این کشور ادامه دارد اما سرعت رشد تورم در این کشور کاهش یافته است، علیرغم اینکه تورم بیشتر از ۷ درصد موجب شد ذخایر ارزی قاهره در یک ماه ۲.۱۲ میلیارد دلار کاهش یابد.

به گزارش تحریریه، روزنامه «العربی الجدید» در بخشی از گزارش خود نوشت، شورای وزیران مصر اعلام کرد به دلیل کاهش قیمت میوه و سبزیجات نرخ تورم عمومی برای نخستین بار از دسامبر ۲۰۲۱ کاهش یافت. در ژوئن سال ۲۰۲۲ نرخ تورم ۰.۱ درصد اعلام شده است؛ این در حالی است که در ماه مه این رقم ۱.۱ درصد، در آوریل ۳.۳ درصد، در مارس ۲.۲ درصد، در فوریه ۱.۶ درصد اعلام شده است. 

به نوشته العربی الجدید، این شورا به تغییر شاخص قیمت گروهی از کالاها در ماه ژوئن نسبت به ماه می گذشته با توجه به تداوم آثار بحران اوکراین اشاره کرد و اعلام داشت که قیمت سبزیجات ۱۶.۷ درصد و قیمت میوه‌ها ۱۴ درصد کاهش یافته است. این اتفاق درحالی رخ داده که قیمت لبنیات، پنیر، تخم مرغ، شکر و شیرینی به میزان ۱.۲ درصد و غلات و نان ۱.۶ درصد و روغن ۱.۷ درصد و گوشت و مرغ ۱.۸ درصد، قیمت آب معدنی و نوشیدنی های گازدار و آب میوه های طبیعی ۲ درصد، قیمت ماهی و غذاهای دریایی ۲.۲ درصد و قیمت قهوه، چای و کاکائو هم ۲.۳ درصد افزایش داشته است.

طبق این گزارش، نرخ تورم سالانه در ماه می سال جاری ۱۵.۳ درصد اعلام شده است که این رقم در ماه مشابه سال گذشته ۴.۹ درصد ثبت شد. تورم در مصر همچنان بالاتر از ۷ درصد است زیرا این کشور با چالش های اقتصادی بسیار روبرو است و از بحران تورم جهانی و افزایش نرخ های بهره در بانک های آمریکا تاثیر پذیرفته است.

همچنین فعالیت بخش خصوصی در این کشور طی دو سال گذشته به پایین ترین سطح خود رسید. این بخش از افزایش تورم تاثیر پذیرفته است. همچنین خالص ذخایر ارزی کشور طی یک ماه ۲.۱۲ میلیارد دلار کاهش یافت و از رقم ۳۵ و۴۹۵ میلیارد دلار در پایان ماه می سال جاری به رقم ۳۳ میلیارد دلار و ۳۷۵ هزار دلار در پایان ژوئن رسید.

پایان/

۲۵ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۸
کد خبر: 20437

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =