تحقیر اقتصاد ایران در برابر ترکیه ورشکسته| چه جریانی پشت سر جهش ادامه دار دلار پنهان شده است؟

تحقیرهای پیاپی اقتصاد ایران در برابر ترکیه ورشکسته هم باعث نشده است تا در سیاست های ویرانگر رفاه مردم بازنگری شود.

به گزارش تحریریه، اوضاع اقتصادی ایران به قدری وخیم و آشفته است که حتی در برابر اقتصاد بحرانی و ورشکسته ترکیه با 450 میلیارد دلار بدهی خارجی و تورم 93 درصدی هم چیزی برای گفتن ندارد و مردم در کشورمان روز به روز در حال فقیر شدن هستند، که دلیل مبنایی آن به اصرار سیاستگذار برای ادامه سیاست های اعمال شده در دولت حسن روحانی باز می گردد که در حال تداوم است و به خصوص در حوزه راهبردی نظام بانکی کوچکترین تغییری نداشته است. 

افزایش دو برابری قیمت انرژی در یک سال اخیر باعث شده است تا صادرکنندگان حامل های انرژی وارد دورانی از  افزایش شدید درآمد و ثبات شده، و در مقابل؛ خریداران دچار بحران اقتصادی و اجتماعی شوند، که در این میان استثنایی به نام ایران هم وجود دارد که علیرغم 15 برابر شدن درآمدهای حاصل از صادرات انواع حامل های انرژی، شاهد وخیم تر شدن اوضاع اقتصادی و گسترش فقر عمومی شده است. 

رالی سنگین ارزی، افزایش شدید قیمت مسکن، خودرو و مواد غذایی و سقوط مجدد دستمزد واقعی نیروی کار باعث شده است میلیون ها ایرانی به زیر خط فقر سقوط کنند و اینده ای نداشته باشند، که ریشه این مساله به بازی های پانزی پیاپی بانکی باز می گردد و هنوز مشخص نیست که هدف دولت از گران سازی غیرمنطقی قیمت دلار به صورت هفتگی چیست و منافع چه کسانی را پیگیری می کند. 

بی توجهی به تولید و ادامه سنگ اندازی ها بر سر راه تولیدکنندگان باعث شده است تا نتوان گران کردن شدید قیمت دلار را با هدف کمک به تولید توجیه کرد، زیرا شواهدی که نشان دهد قصدی برای کمک به تولید وجود دارد قابل مشاهده نیست و دولت تنها به منافع دارندگان رانت انرژی نزدیک به رایگان و حمایت های سرسام آور از صنایعی زیانباری مانند فولاد و پتروشیمی اهمیت می دهد که با بهره وری ناچیز در 5 سال اخیر به پول پارو کردن مشغول هستند. 

سنگ اندازی بر سر راه واردات ماشین آلات و منفی شدن رشد معادن، متوقف شدن پروژه مسکن مهر 2 و تکرار ادعاهای وزارت مسکن برای ساخت میلیونی مسکن برای مردم بدون اینکه شاهدی میدانی قابل رویت باشد، ادامه حضور دولت در صنعت مهم خودروسازی، عدم کاهش نرخ بهره و بالا بودن تامین مالی بنگاههای تولیدی، عدم اصلاح نظام بانکی و مجبور ساختن آن برای وام دادن به دارندگان ایده های نو و صاحبان کسب و کار و ... با عدم خرید ریسک بانک های مساله دار توسط بانک مرکزی؛ دلایلی محکم بر این ادعا هستند که سیاست کنونی را نمی توان کمک به تولید دانست که لازم باشد با افزایش قیمت دلار به آن کمک شود. 

پس از جنگ اوکراین شاهد سرکوب قیمت کامودیتی ها توسط ایالات متحده بودیم که این سیاست با هدف ضربه زدن به اقتصاد روسیه طراحی شده است، و حالا این سوال مطرح می شود که آیا بانک مرکزی با هدف جبران کاهش قیمت کامودیتی ها اقدام به افزایش شدید قیمت ارز در بازار آزاد و نیما کرده است؟

اگر چنین است، آیا بانک مرکزی باید به قیمت به اغتشاش کشیدن اقتصاد به خدمات دهی به صنایع رانتی و آلوده کننده محیط زیست و نابودکننده منابع آبی کشور مشغول باشد؟

و آیا اگر قیمت کامودیتی ها باز هم کاهش یافت، بانک مرکزی بازهم باید دلار را گران کند تا از سودهای سرسام آور آنها چیزی کم نشود؟

آیا شرکت های رانتی فولادی و پتروشیمی در دوران سوددهی از سودشان چیزی به مردم می دهند که باید به قیمت حفظ سودهای غیرمتعارف آنها و نه سودهای متعارف که باید دولت به آن کمک کند، کل اقتصاد را با رالی ارزی با نقش آفرینی مستقیم بانک مرکزی به اغتشاش کشیده اند؟

پایان/

۲۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 20442

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
      5 1
      اقتصاد ایران که ورشکسته تره از اقتصاد ترکیه است.
    • مصطفی قاسمی IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
      0 1
      تو دستمزد تمام شده ترکیه چیزی به نام حق اولاد و مسکن و بن و خواربار وجود نداره. بنابراین اولا باید حداقل دستمزد ترکیه رو با همون 6500000 به ازای یک فرزند مقایسه کرد. دوما اینکه براساس آمارهای بانک جهانی میانگین دستمزد و درآمد ر ایران در حدود 16000000 تومنه که با توجه به درآمد میانگین 14000 لیری ترکیه فاصله چندانی نداره. اما حالا میرسیم به قسمت جالب ماجرا که هزینه های ترکها رو شامل میشه. اگه یه خانواده 4 نفری ترک بخواد سرانه انرژی یک خانواده ایرانی یعنی شامل 135 لیتر بنزین، 350 کیلووات برق و حدود 400 متر مکعب گاز رو بده چیزی بالغ بر 250 دلار از درآمداش فقط صرف انرژی میشه در الی که تو ایران برای همین سبد فقط 13 دلار پرداخت میکنیم. از طرفی یک خانواده 4 نفره ایرانی حدود 40 دلار هم یارانه دریافت میکنه.بنابراین با تمام این موارد خالص مانده درآمدی پس از کسر هزینه های سبد انرژی در ایران خیلی بیشتر از مانده یک خانوار ترک خواهد بود.البته ذکر اینکه هزینه های زندکی در ترکیه حدودا 60 درصد گرونتر از ایران هست هم باید مورد لحاظ واقع بشه
    • شهرام IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
      4 0
      این اخبار هم اکنون توسط مردم با پوست و گوشتشان حس میشود و بدتر این داستان که نگرانی شدید برای مردم دارد نگرانی آینده فرزندانشان است
    • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
      2 2
      ایران رو نباید با کشورای اروپایی مقایسه کرد
    • IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
      0 1
      بنظر فرقی ندارد، چه اصلاحات باشد چه اصولگرا. اقتصاد رانتی، رابطه بازی، اختلاس و هزاران بیماری اقتصادی و فرهنگی در جامعه ایران رسوخ یافته و چنان بنیان کشور را به دلیرانه کشانده که هیچ راه نجاتی وجود ندارد. قانون توسط قانون گذاران ، زیر پا گذاشته میشود و شرع هم آلت دست بسیاری برای چپاول ملت. با این رویه ، کشور به نابودی کشانده میشود بدون هزینه کرد اسرائیل و آمریکا. بلکه دولتمردان، مسئولین و نمایندگان در خدمت آمریکا و اسرائیل هستند برای نابودی ملت ایران.