عطوان: جنگ هسته‌ای آتش زیر خاکستر است

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب lعتقاد دارد در اوکراین تحولات بزرگی در حال رقم خوردن و دامنه جنگ در حال افزایش است؛ احتمال دارد جنگ سراسر اروپا را فراگیرد و حتی به جنگ هسته ای منجر شود.

به گزارش تحریریه، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب و سردبیر روزنامه «رای الیوم» در «یوتیوب» گفت: در اوکراین تحولات بزرگی در حال رقم خوردن است. جنگ هسته ای آتش زیر خاکستر است.

دو تحول اساسی در اوکراین رقم خورده است که می تواند سبب افزایش تنش، جنگ هسته ای و یا جنگ کلاسیک پرتنش شود. رویداد نخست بمباران موشکی نیروگاه هسته ای «زاپوروژه» در اوکراین بود. زاپوروژه یک مجمتع هسته ای متشکل از 6 نیروگاه هسته ای است. این نیروگاه ها بیش از 20 درصد نیازهای برق اوکراین را تامین می کنند. این موضوع خطرناکی است.

عطوان افزود: احتمال دارد که مزدوران اوکراینی این نیروگاه ها را هدف قرار دهند تا مواد هسته ای نشت کند و هزاران نفر در اروپا کشته شوند. روسیه اکنون زاپوروژه را در کنترل خود دارد. هر گونه تحولی در این زمینه احتمال دارد به جنگ هسته ای منجر شود.

همچنین تحول دیگر تنش آفرینی اوکراین در شبه جزیره کریمه است. این تنش آفرینی غیر عادی است. آمریکا اوکراینی ها را به سامانه های موشکی جدید «هیمارس» تجهیز کرده است تا از آن برای حمله به سرزمین های روسیه استفاده کنند. این موشک ها در حمله به پایگاه های روسیه در کریمه مورد استفاده قرار گرفت. این موضوع می تواند روسیه را تحریک کند زیرا روسیه شبه جزیره کریمه را بخشی از خاک خود به شمار می آورد. اما همزمان زلینسکی کریمه را بخشی از اوکراین به شمار می آورد.

عطوان: جنگ هسته‌ای آتش زیر خاکستر است

این تحلیلگر در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: روسیه نمی تواند از این اقدامات آمریکا و اوکراین چشم پوشی کند. حمله به این مناطق خط قرمز روسیه است. این اقدامات می تواند به بحران بزرگی در اوکراین و سراسر منطقه منجر شود. روسیه ناتو را به تنش آفرینی متهم کرده است. دامنه جنگ در حال افزایش است و احتمال دارد سراسر اروپا را فراگیرد.

در این شرایط شاید آمریکا و روسیه با هم درگیر شوند. کشورهای عربی و منطقه خاورمیانه هم از منطقه خاورمیانه به دور نخواهند بود. پوتین در آغاز این جنگ پس از استقرار همه جنگ افزارهای خود در مرز اعلام کرده بود که اگر لازم باشد از سلاح هسته ای هم استفاده خواهد کرد. معاون پوتین هم اعلام کرد از همه امکانات برای جلوگیری از توطئه های آمریکا استفاده خواهیم کرد.

عطوان آورده است: روس ها موشک های مافوق صوت را به کالینگراد ارسال کرده اند. این موشک ها در ارتفاع بیش از دو هزار کیلومتری عمل می کنند و رادارها نمی توانند آن ها را رهگیری کنند. این یک پیام به آمریکا و ناتو است و محتوایش آن است که روسیه برای مقابله با هر اقدامی آماده است. «هنری کسینجر» وزیر امور خارجه اسبق آمریکا هم به آمریکا و ناتو نسبت به تلاش برای شکست پوتین هشدار داده و گفته است شکست دادن پوتین خط قرمز است. زیرا او دارای 7 هزار کلاهک هسته ای است و در صورت شکست از این کلاهک ها استفاده خواهد کرد.

پایان/

۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۵
کد خبر: 21203

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =