پیش به سوی تورم بی‌سابقه در آلمان

رئیس بوندس بانک آلمان هشدار داد بحران انرژی ناشی از کاهش عرضه گاز روسیه می تواند تورم این کشور را به سطح بی سابقه ای برساند.

به گزارش تحریریه، «یواخیم ناگل» رئیس بانک مرکزی آلمان به روزنامه «Rheinische Post» گفت که آلمان در آستانه مشاهده بالاترین تورم خود در دهه های اخیر است و به همین دلیل این کشور ممکن است وارد رکود شود.

ناگل تاکید کرد «نرخ تورم ۱۰ درصدی برای ماه‌ های پاییز و زمستان امکان‌پذیر است».

رئیس بوندس بانک افزود: آخرین بار بیش از ۷۰ سال پیش نرخ تورم آلمان دو رقمی شده بود. طبق محاسبات این کشور در سال ۱۹۵۱ شاهد تورم مشابهی بود که به ۱۱ درصد رسید.

ناگل هشدار داد که این وضعیت در سال آینده ممکن است اقتصاد ملی را متشنج نگاه دارد. مسئله تورم در سال ۲۰۲۳ از بین نخواهد رفت زیرا احتمالاً تنگناهای عرضه و تنش‌های ژئوپلیتیکی هم ادامه خواهد داشت.

ناگل خاطرنشان کرد که قیمت گاز طبیعی و برق در حال حاضر بیش از حد انتظار افزایش یافته است. او هشدار داد که کاهش واردات گاز از روسیه در کنار موج گرمای شدیدی که حمل و نقل رودخانه‌ ای را با مشکل مواجه کرد، می‌تواند به شدت به اقتصاد آلمان ضربه بزند.

پیش به سوی تورم بی‌سابقه در آلمان

رئیس بوندس‌ بانک پیش‌بینی کرد با عمیق‌تر شدن بحران انرژی، وقوع رکود اقتصادی در زمستان آینده محتمل خواهد بود.

«فایننشال تایمز» هم چندی قبل نوشت، قیمت‌های اعمال شده توسط تولیدکنندگان صنعتی آلمان بین ژوئیه ۲۰۲۱ تا ژوئیه ۲۰۲۲ به میزان ۳۷.۲ درصد افزایش یافته است.

این روزنامه اضافه کرد که اداره آمار فدرال آلمان این موضوع را بالاترین افزایش تولیدات صنعتی تاکنون می داند.

وقایع در حالی رخ می دهند که آلمان با بحران بزرگ انرژی مواجه است. عرضه گاز روسیه به اتحادیه اروپا از طریق نورد استریم ۱ در ماه گذشته به ۲۰ درصد سطح حداکثری خود رسید. به گفته گازپروم، پنج توربین برای پمپاژ گاز با ظرفیت کامل نیاز به کار دارند اما بیشتر آن ها نیاز به تعمیرات اساسی دارند. ضمن آنکه یکی از توربین‌ها در حال حاضر به دلیل تحریم‌ها پس از بازگشت از کار تعمیر در کانادا در آلمان متوقف شده است.

همین موضوع دو روز قبل به افزایش مجدد گاز در اروپا منجر شد و قیمت ها با جهش ۷ درصدی به بالای ۲۶۰۰ دلار در هر هزار متر مکعب رسید.

پایان/

۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 21230

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =