آیا آمریکا می‌تواند نفوذ چین در خاورمیانه را مهار کند؟

گسترش نقش امنیتی و نظامی چین در خاورمیانه و بی اعتمادی کشورهای منطقه با آمریکا حکایت از ان دارد که ماموریت واشنگتن برای مهار پکن با شکست روبرو خواهد شد.

به گزارش تحریریه روزنامه «القبس» کویت در بخشی از گزارش خود به قلم «نورة صالح المجیم» تحلیلگر کویتی نوشت، «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا پیش از سفر خود به منطقه در گزارشی که در روزنامه «واشنگتن پست» منتشر کرد اهداف خود از این سفر را بیان کرده بود. او یکی از اهداف خود را جلوگیری از پر کردن خلاء حضور آمریکا در منطقه از سوی چین و روسیه و جلوگیری از تحرک آزادانه این دو کشور در منطقه عنوان کرد.

با توجه به این مساله مشخص می شود که موضوع مهار نقش و نفوذ رو به رشد چین در منطقه به یکی از اولویت های راهبردی دولت بایدن و همچین راهبرد کلی آمریکا تبدیل شده است. این امر تحولی مهم پس از یک دهه بی توجهی آمریکا به منطقه و تمرکز آن بر کشورهای آسیا و اقیانوس آرام به شمار می رود. این رویکرد واشنگتن سبب افزایش نفوذ چین در منطقه شده است. این تحول به دلیل شکست محاسبات آمریکا در کاستن اهمیت راهبردی منطقه به ویژه پس از غرق کردن منطقه در درگیری و جنگ های داخلی و مذهبی است.

China's Saudi drone factory compensates for US ban | Middle East Eye  édition française

در بخشی از گزارش روزنامه القبس می خوانیم: جنگ اوکراین مقدار اهمیت منطقه به ویژه کشورهای عربستان و مصر را به ویژه در زمینه نفت و خطوط نقل و انتقال تجارت جهانی برای آمریکا نشان داده است. افزون بر این، کشورهای فوق می توانند بر روی منافع چین و روسیه به عنوان رقبای آمریکا در منطقه تاثیر گذارند.

از این رو، زین پس منطقه در چارچوب رقابت ها برای نفوذ میان آمریکا، چین، روسیه و هند داری اهمیت راهبردی خواهد بود. با توجه به این موضوع، بایدن به طور آشکار اولویت خود را برای مهار چین در منطقه مشخص کرده است. زیرا او می داند که چین بزرگترین مانع در برابر احیای جایگاه و قدرت آمریکا است.

Middle East is stuck in the crosshairs of a worsening US-China rivalry - CNN

با اینحال به نظر می رسد ماموریت واشنگتن برای مهار نفوذ چین در منطقه بسیار سخت خواهد بود و به احتمال بالا واشنگتن در این ماموریت خود با شکست روبرو شود. آمریکا بر این اعتقاد است که کشورهای منطقه به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس هنوز هم نیاز مبرمی به حمایت امنیتی آمریکا دارند. اما این کشور برخی از برجسته ترین مسائل را فراموش کرده است.

آمریکا فراموش کرده است که نقش امنیتی و نظامی چین در حال گسترش است و این کشور نخستین پایگاه نظامی خود را در جیبوتی تاسیس کرده است. همچنین پکن با کشورهای عربستان و امارات دارای همکاری نظامی و امنیتی نزدیکی است.

علاوه بر این کشورهای منطقه همکاری امنیتی و نظامی خود را طی سال های گذشته با هند و روسیه هم تنوع بخشیده اند. از سوی دیگر کشورهای منطقه، راهبردهای توسعه و اقتصاد و ضرورت از بین بردن خلاهای ساختاری در اقتصاد را در اولویت قرار داده اند. با توجه به این موضوع، کشورهای منطقه روابط اقتصادی راهبردی خود را با چین کاهش نخواهند داد زیرا می خواهند راهبردهای اقتصادی خود را پیش ببرند.

طبق تحلیل روزنامه کویتی، کشورهای منطقه به چین اعتماد بیشتری نسبت به آمریکا دارند. بنابراین همه شاخص ها نشان می دهد که ماموریت واشنگتن برای مهار پکن با شکست روبرو خواهد شد.

پایان/

۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 21236

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =