واقعیت جدید جهان از نگاه روسیه و چین

روسیه و چین اعتقاد پیدا کرده اند دوره دیکته شرایط از سوی یک دولت بر کشورهای دیگر به پایان رسیده و واقعیت های جدید در عرصه جهان در راه است.

به گزارش تحریریه، تارنمای شبکه خبری «راشا تودی» نوشت، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین می گوید روسیه و چین به این درک مشترک رسیده اند که تداوم جهان تک قطبی غیرممکن شده است و واقعیت جدیدی در راه است.

پسکوف چند روز قبل به خبرنگاران گفت: ما همگام با رفقای چینی خود معتقدیم که بقای یک جهان تک قطبی غیرممکن است. مسکو و پکن توافق دارند که زمان برای «The golden billion» (اصطلاح روسی برای نخبگانی که برای جمع آوری ثروت و نابودی زندگی مردم تلاش می کنند) که مدعی ابداع قوانین در اقتصاد، در سیاست و حق تحمیل اراده خود بر کشورهای دیگر هستند به سر رسیده است.

در دنیای روس زبان ها، این اصطلاح اغلب به جمعیت ثروتمند ایالات متحده، اتحادیه اروپا و سایر کشورهای غربی اشاره دارد.

سخنگوی کرملین خاطرنشان کرد: واقعیت جدیدی در حال ظهور است و شالوده‌ی سیستم تک قطبی به‌طور جدی در حال فروپاشی است.

پسکوف سخنان اواخر ماه اوت «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه را تکرار کرد که گفته بود: نظم جهانی جدید بر اساس اصول اساسی عدالت، برابری، و به رسمیت شناختن حقوق هر ملت و دولت، جایگزین مدل تک قطبی منسوخ شده است، می شود.

به اعتقاد رهبر روسیه، مراکز قوی سیاسی و اقتصادی که به عنوان نیروی محرکه این روند برگشت ناپذیر عمل می کنند، در منطقه آسیا و اقیانوسیه شکل می گیرند.

واقعیت جدید جهان از نگاه روسیه و چین

گفته می شود پوتین و «شی جین پینگ» اواخر هفته جاری در حاشیه نشست سران سازمان همکاری شانگهای (SCO) در ازبکستان دیدار کنند. این اولین سفر شی به خارج از چین از زمان شیوع همه‌گیری کووید-۱۹ خواهد بود.

«کارین ژان پیر» سخنگوی کاخ سفید در مورد مذاکرات آتی پکن و مسکو اظهار داشت ایالات متحده نگرانی هایش را در مورد عمق همسویی چین با روسیه بیان کرده است به ویژه در شرایطی که روسیه یک جنگ را در اوکراین انجام می دهد.

بنا بر اعلام کرملین، پوتین و شی در ماه ژوئن گذشته روابط روسیه و چین را در «سطح بی‌سابقه‌ای بالا و در حال بهبود دائم» توصیف کردند.

پکن از پیوستن به تحریم های بین المللی اعمال شده علیه مسکو به دلیل عملیات نظامی این کشور در اوکراین خودداری کرد. در عوض، دو کشور همکاری‌ و مبادلات تجاری خود را تقویت کردند. در نتیجه روسیه به بزرگترین تامین کننده نفت چین تبدیل شد.

پایان/

۲۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 21703

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =