جنون طلا و حمله همه‌جانبه کشورها به دلار آمریکا

تحلیلگران می گویند که پس از مسدود شدن ذخایر روسیه توسط غرب، کشورها در حال گسترش ذخایر شمش طلای خود هستند و در این مسیر چین فعال تر از دیگر کشورها است.

به گزارش تحریریه، استراتژیست ها به روزنامه ژاپنی «Nikkei Asia» اعلام کردند پس از مسدود شدن دارایی های روسیه در خارج از کشور تحت تحریم ها در سال جاری، بانک های مرکزی در سراسر جهان خرید طلای خود را افزایش داده اند.

طبق گزارش ها، حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از ذخایر خارجی روسیه و میلیاردها دلار ثروت افراد و شرکت های نزدیک به مسکو توسط ایالات متحده و متحدانش مسدود شده و کرملین بارها این اقدام غربی ها را سرقت خوانده است.

بر اساس داده های منتشر شده در گزارش نوامبر شورای جهانی طلا، خرید طلا توسط موسسات مالی به ویژه بانک های مرکزی در دوره جولای تا سپتامبر بیش از چهار برابر شد و در مجموع به ۳۹۹.۳ تن رسید.

این رقم ادر سه ماهه قبل ۱۸۶ تن ثبت شد اما در سه ماهه نخست سال جاری حدود ۸۷.۷ تن بود که همین امر افزایش چشمگیری را نشان می دهد. در همین حال، میزان خرید طلا در کل سال تا به امروز از هر سال کاملی از سال ۱۹۶۷ بیشتر بوده است.

جنون طلا و حمله جانبه کشورها به دلار آمریکا

«اِمن یورومازو» اقتصاددان ترکیه ای مستقر در ژاپن اعتقاد دارد که کشورهای ضدغربی مشتاق اند ذخایر طلای خود را افزایش دهند.زیرا پس از اینکه کشورها دیدند که چگونه دارایی های روسیه در خارج از این کشور به عنوان بخشی از تحریم ها مسدود شد به این فکر افتاده اند که سرمایه خود را به طلا تبدیل کنند.

بانک های مرکزی ترکیه، ازبکستان و هند پیشتر اعلام کرده بودند که به ترتیب ۳۱.۲ تن، ۲۶.۱ تن و ۱۷.۵ تن طلا خریده اند. در حال حاضر مشخص نیست که کدام کشورها مابقی کل ۳۰۰ تن را خریداری کرده اند.

به گفته «کویچیرو کامی»، تحلیلگر مالی و فلزات گرانبها، باید انتظار داشت که این خریدها به صورت ناشناس صورت بگیرد اما بخش بزرگی از این خریدها هنوز نامشخص است.

«ایتسو توشیما» تحلیلگر بازار و مدیر سابق شورای جهانی طلا در ژاپن گفته است: چین احتمالاً مقدار قابل توجهی طلا از روسیه خریداری کرده است.

وی افزود که بانک خلق چین احتمالاً بخشی از ذخایر طلای بانک مرکزی روسیه را خریداری کرده است.

China's gold stockpiling is dollar warning sign – Asia Times -

این تحلیلگر خاطرنشان کرد که این یک رفتار معمولی از سوی تنظیم کننده پولی چین است که هیچ اطلاعاتی را در مورد خرید طلای خود از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵ فاش نکرد. وی عنوان داشت که چین ذخایر خود را ۶۰۰ تن افزایش داده است. بانک خلق چین از سال ۲۰۱۹ تاکنون هیچ گزارش جدیدی در مورد خرید طلا منتشر نکرده است.

جنون خرید طلا به عنوان بخشی از تلاش‌های جدید بانک‌های مرکزی برای محافظت از دارایی‌های خود صورت می گیرد تا سرمایه های کشورها کمتر در معرض دلار آمریکا و تحریم غرب قرار بگیرد.

در هر صورت چین یک نیروی مسلط در روند فعلی دلارزدایی بوده است. بر اساس داده های وزارت خزانه داری ایالات متحده، این کشور ۱۲۱.۲ میلیارد دلار اوراق قرضه ایالات متحده را بین ماه های مارس و اکتبر فروخته است.

پایان/

۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 22925

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =