پکن و مسکو سوئیفت را کنار می‌زنند

روسیه و چین برای دور زدن سوئیفت و افزایش مبادلات تجاری با ارزهای ملی برنامه ریزی کردند.

به گزارش تحریریه، «الکساندر نواک» معاون نخست وزیر روسیه فاش کرد که مسکو و پکن در حال توسعه سیستمی از تسویه حساب مالی بین دو کشور هستند که می تواند بدون استفاده از سیستم پیام رسانی مالی غربی (سوئیفت)، تراکنش های فرامرزی را امکان پذیر کند.

بر اساس گزارش‌ها، دو کشور تلاش‌ها را برای دور شدن از دلار و یورو و حرکت به سمت تسویه حساب با ارزهای داخلی تسریع کرده‌اند.

این مقام روسی افزود در گام نخست تسویه قراردادهای گازی با ارزهای ملی - به روبل و یوان - بر اساس نرخ برابری صورت می گیرد. سپس مبادله و عرضه نفت و فرآورده های نفتی و همچنین زغال سنگ نیز به ارزهای ملی تبدیل می شود.

پکن و مسکو سوئیفت را کنار می‌زنند

به گفته نواک، این می تواند به جلوگیری از خطرات مالی و تسهیل تبدیل روبل و یوان به ارزهای ذخیره جهانی کمک کند. در این راستا، بانک مرکزی روسیه و بانک خلق چین در حال کار بر روی امکان افتتاح حساب برای شرکت های روسی در چین و بالعکس جهت ایجاد یک سیستم تسویه بدون استفاده از سوئیفت هستند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه پیشتر خواستار ایجاد بسترهای مالی مستقل جدید برای تسویه حساب های بین المللی شده شد و تاکید کرد که اقتصاد جهانی باید بازتر و بی طرفانه تر باشد.

از زمانی که بسیاری از بانک‌های روسیه در اوایل سال جاری میلادی از شبکه مالی غربی کنار گذاشته شدند، مسکو سیستم پرداخت داخلی خود را به عنوان جایگزینی قابل اعتماد برای سوئیفت ترویج کرده است.

سیستم پیام رسانی بین بانکی SPFS روسیه در سال 2014 ایجاد شد که عملکردی مشابه SWIFT دارد. این ساختار انتقال امن پیام های مالی بین بانک ها در داخل و خارج از کشور را تضمین می کند.

پکن و مسکو سوئیفت را کنار می‌زنند

در ماه آوریل، «الویرا نابیولینا» رئیس بانک مرکزی روسیه گفته بود که اکثر موسسه های مالی روسی و 52 سازمان خارجی از 12 کشور به SPFS دسترسی پیدا کرده اند.

این مسئول مالی روسی اضافه کرد که هویت اعضای سیستم پرداخت را مخفی باقی می ماند تا از آنها در برابر تحریم های ثانویه ایالات متحده و متحدان غربی آن محافظت شود.

پایان/

۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 23021

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =